Aż 71 proc. pracujących w branży IT wskazuje najwyższe oceny na skali, opisując swój poziom zadowolenia z pracy. Tak wynika z nowego raportu portali z ofertami pracy rocketjobs.pl i justjoin.it „Jak pracować, by nie żałować. Pokolenia X, Y i Z o dopasowaniu do pracy”. Najważniejsze w życiu zawodowym są dla nich szacunek pracodawcy (dla 61 proc.) i satysfakcjonujące wynagrodzenie (dla 54 proc.), a największe zadowolenie czerpią z możliwości pracy zdalnej (69 proc.) i relacji ze współpracownikami (68 proc.) Badanie objęło pracowników z sektora IT i branż white collar. Partnerami honorowymi publikacji są ManpowerGroup i fundacja IT Girls.
Z raportu, który jest pierwszym na rynku kompleksowym opracowaniem zagadnienia dopasowania do pracy i wpływu otoczenia na rozwój kariery, dowiadujemy się, czego zawodowo żałują pracownicy sektora IT, jakie mają wyzwania, czy czują się dopasowani do swojej pracy i jakie są ich oczekiwania co do przyszłości. Oprócz wyczerpującej analizy aktualnej sytuacji zawodowej zatrudnionych w branżach white collar i IT publikacja zawiera także komentarze i rekomendacje ekspertów oraz praktyków biznesu. Partnerami merytorycznymi wydania są firmy Erli.pl, TPay, Strive i Rafineria Gdańska, a partnerem wspierającym Reply. Medialny patronat nad raportem objął Mordor Na Domaniewskiej.
Dopasowanie do pracy – czym jest i jak je mierzyć?
Twórcy raportu dopasowanie do pracy definiują jako stopień zadowolenia z elementów budujących środowisko pracy i będących w ocenie respondentów kluczowymi. Dla specjalistów IT, podobnie jak dla całej grupy badanych, podejście pracodawcy do pracownika to najważniejszy aspekt wpływający na zadowolenie z pracy – wskazało go dokładnie 61 proc. Na kolejnych miejscach znalazło się satysfakcjonujące wynagrodzenie na równi z poczuciem, że robi się coś, co się lubi (po 54 proc.), a następnie poczucie, że wykonywana praca ma sens (36 proc.) Z kolei bardziej niż dla ogółu pracowników liczy się w IT elastyczny czas pracy i możliwość pracy zdalnej. Ostatnie w hierarchii ważności znalazły się prestiż wykonywanego zawodu i możliwość awansu, a także odpowiadające możliwości rozwoju.
W czym specjaliści IT są najbardziej dopasowani?
Jak się okazuje, 88 proc. pracowników biurowych i tych z branży IT deklaruje ogólne zadowolenie z dopasowania do swojej obecnej pracy. Z badania wynika, że pracujący w branży IT najlepiej oceniają dopasowanie swoich warunków pracy w kontekście możliwości pracy zdalnej, co potwierdza aż 69 proc. respondentów. Kolejne wysoko ocenione aspekty to dobre relacje ze współpracownikami (68 proc.), odpowiednia forma zatrudnienia (60 proc.), poczucie bezpieczeństwa i stabilność zatrudnienia (58 proc.) oraz elastyczny czas pracy (57 proc.).
W odniesieniu niemal do wszystkich wymienionych aspektów zatrudnieni w IT są bardziej zadowoleni niż pozostali pracownicy biurowi. Najmniejszą satysfakcję w tej grupie odnotowano w kwestiach takich jak realny wpływ na decyzje w firmie, relacje z przełożonymi, perspektywy rozwoju i awansu, a także komfortowe biuro, atrakcyjny system premiowy i poziom wynagrodzenia.
Wydany przez nas raport ma na celu zwrócenie uwagi na problem odnalezienia się w dzisiejszej złożonej rzeczywistości zawodowej oraz szukaniu kompromisu między potrzebami własnego „ja” i rynku pracy, który dynamicznie się zmienia. Dostarczone przez nas dane nie tylko obrazują bieżącą sytuację, ale również wskazują na główne wyzwania, jakie stoją przed pracodawcami. Z badań wynika, że choć aż ponad 80 proc. pracowników jest relatywnie zadowolona ze swojej sytuacji zawodowej, istnieją obszary, które wciąż wymagają poprawy – szczególnie te związane z podejściem do pracownika i jego czasu, dbałością o jego potrzeby. Pokolenia Y i Z mają o wiele wyższe oczekiwania w tym zakresie niż ich poprzednicy, co oznacza, że pracodawcy muszą zrewidować swoje podejście do zmieniających się potrzeb kandydatów – mówi Piotr Nowosielski, CEO rocketjobs.pl i justjoin.it.
Droga do dopasowania w IT
Twórcy raportu za cel postawili sobie również sprawdzenie, jak kształtowała się zawodowa droga pracowników IT. Dlatego badanych zapytano o kwestię wpływu na ich decyzje dotyczące pracy. Czy sami wybrali pierwszy zawód? Kogo dziś się radzą w sprawach zawodowych? Badanie ujawniło, że najliczniejsza grupa (29 proc.) wybór profesji podjęła samodzielnie, 28 proc. polegało na opiniach rodziców, 25 proc. radziło się znajomych, a 19 proc. partnera lub partnerki. Z kolei obecnie to drugie połówki są najczęstszym źródłem zawodowych porad – dla 45 proc. badanych, za to co trzeci specjalista IT szuka wskazówek u przyjaciół.
Stereotypy wciąż żywe
W publikacji zwrócono też uwagę na problem wciąż niskiej reprezentacji kobiet w branży IT. Obecnie globalnie kobiety wciąż stanowią mniej niż jedną trzecią pracowników w branżach związanych z technologią, a w Polsce w sektorze IT jedynie ok. 15 proc. zatrudnionych stanowią kobiety. Przyczyną braku równowagi płci w tym obszarze są m.in. kulturowe i społeczne stereotypy. W opinii publicznej wciąż praca w branży IT postrzegana jest jako „męski” zawód, co swoje korzenie ma już w wychowaniu dzieci.
Głęboko zakorzenione stereotypy płciowe stanowią jedną z głównych barier dla dziewczynek wchodzących w świat IT. Przekonanie, że technologia i programowanie są domeną chłopców, zniechęca dziewczynki do rozwijania zainteresowań w tych dziedzinach, co może hamować ich rozwój i wpływać na przyszłe wybory zawodowe. Aby włączyć dziewczynki w świat IT, kluczowe jest świadome działanie rodziców i nauczycieli. Rodzice powinni promować technologie jako neutralną płciowo dziedzinę, oferując dzieciom zabawki technologiczne i zachęcając do programowania. Szkoły powinny organizować zajęcia z programowania, prezentować wzorce kobiet sukcesu w IT i unikać nieświadomego faworyzowania jednej płci. Atmosfera akceptacji i równości, promowanie współpracy i wspólne rozwiązywanie problemów przez chłopców i dziewczynki może wzmocnić pewność siebie dziewczynek i zachęcić je do rozwijania pasji w IT – mówi Adrianna Klimczak, wiceprezeska i współzałożycielka Fundacji IT Girls, partnera raportu.
Poświęcenie i żal
Z analizy aspektów, jakie zatrudnieni w IT najczęściej poświęcili dla kariery, wynika, iż pokrywają się one w większości ze wskazaniami pozostałych uczestników badania. Są to kolejno: czas na pasje, zainteresowania (56 proc.), zdrowie psychiczne (45 proc.), relacje z przyjaciółmi (43 proc.), jakość relacji z partnerem/partnerką (36 proc.) czy czas dla dzieci (32 proc.). Respondenci najbardziej żałują poświęcenia czasu z dziećmi (72 proc.), zdrowia (66 proc.) i jakości relacji z partnerem lub partnerką (64 proc.).
Świetlana przyszłość?
Świetlana przyszłość? Zapytani o swoją przyszłość zawodową pracownicy IT mają raczej pozytywne odczucia. 72 proc. z nich optymistycznie myśli o swojej karierze, a 23 proc. neutralnie. Więcej niż co drugi badany nie planuje zmieniać branży, a 45 proc. nie chce też zmienić obecnego miejsca pracy. Tych, którzy wskazali chęć zmiany (26 proc.) najczęściej motywują lepsze zarobki (55 proc.) oraz szacunek pracodawcy (41 proc.).
Zostaw komentarz