Wbrew coraz bardziej powszechnej opinii, autorytety nie wymarły, a co więcej mają się bardzo dobrze. W dziedzinie ekonomii również. Mamy obecnie do czynienia z wysypem influencerów w niemalże w każdej dyscyplinie, co związane jest z szerokim dostępem do informacji oraz z możliwościami, jakie dają nam social media. Zjawisko to dotyczy również świata biznesu, co potwierdzają deklaracje współczesnych odbiorców treści finansowych w Internecie.


Użytkownicy portali poświęconych ekonomii śledzą finansowych liderów opinii zarówno za pośrednictwem mediów tradycyjnych, jak i nowych mediów. Autorytetów jest w tej dziedzinie wiele, o czym świadczy liczba wymienianych nazwisk i nazw instytucji (w mediach tradycyjnych – 67 jednostek, w nowych mediach – 55 nazwisk i instytucji).

Najczęściej internauci wymieniają ekonomistów i pracowników naukowych, jednak najbardziej liczną grupą pod kątem liczby padających nazwisk są dziennikarze. Za najpopularniejszy autorytet w dziedzinie finansów uchodzi prof. Leszek Balcerowicz (wskazywany przez 12% respondentów). Kolejne miejsca w rankingu zajmują: polityk Ryszard Petru, amerykański przedsiębiorca Warren Buffett, ekonomista i były szef NBP Marek Belka oraz biznesman Richard Branson – angielski miliarder, twórca obejmującej ponad 400 firm Grupy Virgin


Finansowi liderzy opinii cieszą się dużą popularnością również we własnych kanałach społecznościowych. Wśród TOP 5 autorytetów oficjalne profile na Facebooku prowadzi trzech liderów. Każdy z nich w inny sposób moderuje swój kanał, niemniej jednak każdy w dużym stopniu angażuje swoją społeczność. Leszek Balcerowicz (71 tysięcy fanów) używa swojego fanpage’a do zamieszczania treści o charakterze gospodarczo-politycznym – profil obfituje w odniesienia do sytuacji ekonomicznej w innych państwach, cytaty, liczby i analizy porównawcze. Profil Ryszarda Petru (242 tysiące fanów) to przede wszystkim platforma polityczna – informacje o programie Nowoczesnej i krytyka partii rządzącej. Z kolei Richard Branson (2 miliony 924 tysiące fanów) angażuje fanów prowadzeniem pamiętnika z życia biznesowego, który w dużej mierze przypomina kanały celebryckie.

Wyniki pochodzą z badania przeprowadzonego wraz z Business Insider Polska oraz MSLGroup.

źródło: IRCenter.com

Kan