Jesteś tutaj:-, Operatorzy, Raporty i prezentacje, Tablety-Okazuje się, że użytkownicy płatności online są beztroscy

Okazuje się, że użytkownicy płatności online są beztroscy

Badanie przeprowadzone przez Kaspersky Lab pokazuje, że wielu użytkowników nie zna (lub zna, ale nie przestrzega) podstawowych reguł bezpieczeństwa podczas dokonywania płatności online lub korzystania z systemów bankowości online. Na przykład tylko połowa użytkowników sprawdza, czy dana strona jest autentyczna, zanim poda na niej swoje dane finansowe, natomiast niemal jedna trzecia uważa, że stosowanie jakichkolwiek środków w celu zabezpieczenia pieniędzy online jest całkowicie zbędne.

Karty płatnicze
Karty płatnicze

Badanie przeprowadzone online obejmowało wiele potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, które użytkownicy często napotykają w internecie, w tym operacje finansowe. Uczestniczyło w nim ponad 18 000 użytkowników.

Uczestników testu poproszono o wybór jednej z czterech stron bankowych w celu wprowadzenia swoich danych dotyczących konta. Tylko połowa użytkowników zdołała rozpoznać całkowicie bezpieczną stronę, która posiadała niezmienioną nazwę (zmiany w nazwie organizacji to typowa oznaka phishingu) oraz prefiks https wskazujący na połączenie szyfrowane. Co więcej, 5% respondentów wybrało strony, których adresy zawierały literówki sugerujące, że są to potencjalnie fałszywe witryny stworzone w celu kradzieży danych finansowych użytkowników.

Użytkownicy zostali następnie zapytani, jakie działania podejmują, zanim wprowadzą swoje dane finansowe w celu dokonania płatności online. Tylko 51% respondentów wskazało na weryfikację autentyczności strony. 21% badanych wykorzystuje klawiaturę wirtualną w celu zabezpieczenia swoich haseł przed przechwyceniem ich przez szkodliwe oprogramowanie, podczas gdy 20% sprawdza, czy ich rozwiązanie bezpieczeństwa działa poprawnie, aby mieć pewność, że płatność jest bezpieczna.

Niemal jedna trzecia użytkowników (29%) stwierdziła, że nie podejmuje żadnych dodatkowych działań, ponieważ „strony dużych, znanych firm są wystarczająco zabezpieczone”. Jednak w większości przypadków nawet chroniona strona internetowa nie może zagwarantować, że cyberprzestępcy nie będą ingerowali w proces płatniczy lub że urządzenie nie jest zainfekowane szkodliwym programem stworzonym w celu kradzieży pieniędzy. 11% respondentów używa trybu „incognito” przeglądarki w celu ochrony płatności, 4% korzysta z usługi ukrywającej tożsamość, a 7% badanych wielokrotnie wpisuje i kasuje dane, „aby zmylić wirusy”. Niestety, działania te nie chronią informacji finansowych użytkowników.

Okazuje się, że niektórzy użytkownicy są równie beztroscy jeśli chodzi o ochronę swoich danych dotyczących płatności w realnym świecie: 20% osób nie widzi problemu w tym, że traci z oczu swoją kartę podczas płacenia rachunku w restauracji, a tym samym daje oszustom możliwość skopiowania jej.

Przytaczane dane potwierdzają to, co zaobserwowano już dawno, a mianowicie, że wielu użytkowników nie tylko naraża siebie i swoje pieniądze, ale również organizacje oferujące systemy płatności i bankowości, z których korzystają. To oznacza, że wykorzystywanie wyspecjalizowanej ochrony przed kradzieżą online staje się koniecznością” – powiedział Ross Hogan, globalny szef działu zapobiegania oszustwom, Kaspersky Lab.

Aby przekonać się o własnym poziomie wiedzy dotyczącej cyberbezpieczeństwa, każdy może wziąć udział w quizie wykorzystanym we wspomnianym badaniu. Jest on dostępny na stronie https://plblog.kaspersky.com/cyber-savvy-quiz.

źródło: Kaspersky Lab Polska

Kan



Autor |2015-10-01T12:40:42+02:001 października 2015 12:40|Kategorie: Newsy, Operatorzy, Raporty i prezentacje, Tablety|Tagi: , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.