172 zł – tyle średnio płacą przedsiębiorcy za korzystanie z telefonu stacjonarnego. Mimo wysokich kosztów nie chcą jednak z niego rezygnować. Ich zdaniem telefon stacjonarny nadaje firmie większą wiarygodność, oferuje także wyższą jakość połączeń w porównaniu z telefonią komórkową.

Według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, 46% firm wciąż korzysta z telefonu stacjonarnego. Najczęściej są to przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 50 pracowników (98%) z sektora publicznego (74%), najrzadziej telefon stacjonarny wykorzystywany jest w firmach zatrudniających do 9 osób (44%).

Stacjonarny ceniony w biznesie

Ciekawe są opinie przedsiębiorców dotyczące znaczenia telefonu stacjonarnego. Aż 89% ankietowanych uważa to rozwiązanie za ważne dla działalności firmy. Znaczenie technologii stacjonarnej rośnie wraz z wielkością firm – w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających 50 osób, aż 97% ankietowanych uznaje telefon stacjonarny za ważny lub bardzo ważny. Głównym powodem jest większa wiarygodność, którą zdaniem właścicieli firm daje numer z wojewódzkim prefiksem. Na ten aspekt zwraca uwagę aż 48% przedsiębiorców.

Trzeba pamiętać o tym, że w dobie gospodarki elektronicznej, gdy relacje pomiędzy klientem a firmą stają się coraz bardziej anonimowe, telefon stacjonarny jest dla wielu konsumentów potwierdzeniem pozycji firmy, jasnym sygnałem, że przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę i nie jest tworem wirtualnym. To jeden z powodów dla których telefonia stacjonarna nie tylko przetrwa, ale będzie się rozwijać, choć nie w takiej formie w jakiej znamy ją obecnie.– tłumaczy Michał Jakubowski, Prezes Zarządu easyCALL.pl, operatora telefonii stacjonarnej dla biznesu.

Rachunek? Nawet 912 zł

Przedsiębiorcy zwracają także uwagę na inne zalety telefonu stacjonarnego. Zdaniem 27% firm telefonia stacjonarna oferuje wyższą jakość połączeń i jest tańsza niż telefonia komórkowa. W przypadku firm zatrudniających powyżej 50 osób odsetek wskazań zwracający uwagę na te dwa aspekty jest znacznie wyższy i wynosi odpowiednio 39% i 36%.

Jak się okazuje, telefonia komórkowa nie jest z punktu widzenia klientów biznesowych zagrożeniem dla telefonii stacjonarnej a raczej jej uzupełnieniem. Aż 48% firm nie zrezygnowałoby z telefonii stacjonarnej na rzecz komórkowej. W przypadku firm zatrudniających powyżej 50 pracowników ten odsetek jest znacznie wyższy i wynosi 74%.

Dane są o tyle interesujące, że średnia kwota miesięcznych wydatków na telefonię stacjonarną nie jest niska i wynosi 172 zł. Wysokość miesięcznych rachunków waha się od 155 zł w mikroprzedsiębiorstwach, poprzez 235 zł w małych, do 912 zł w podmiotach zatrudniających ponad 50 pracowników.

W kierunku telefonii IP

Z tego powodu przedsiębiorcy, którzy chcą korzystać z telefonii stacjonarnej, będą coraz częściej korzystać z telefonii IP. Wysokość rachunków można dzięki niej obniżyć nawet o 80%, jednocześnie zachowując wszystkie zalety telefonii stacjonarnej: numer w dowolnej strefie numeracyjnej, stabilność i jakość połączeń.- przekonuje Michał Jakubowski z easyCALL.pl. – Ze względu na funkcjonalność, niskie koszty, telefonia IP będzie koegzystować z telefonią komórkową, uzupełniając ją np. tam, gdzie zasięg operatora jest niewystarczający. – prognozuje.

Ten trend potwierdzają dane UKE. W 2012 r. liczba abonentów telefonii stacjonarnej zmniejszyła się o 6,3%. W tym samym czasie liczba użytkowników telefonii VOIP wzrosła o 32,4% a ruch w sieciach operatorów o 19,1%.
Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej próbie 423 firm, reprezentatywnej dla populacji podmiotów gospodarczych w Polsce przez konsorcjum firm PBS i Centrum Badań Marketingowych INDICATOR.

Tabela 1. Porównanie kosztów

Usługa

TP Plan Firmowy

easyCALL.pl

abonament

3x 45 zł.

135

69

200
minut na połączenia stacjonarne

22

0

400
minut na połączenia komórkowe

64

19

50
minut na połączenia międzynarodowe (UE)

17,5

3,5

wirtualna

centrala (podstawowa funkcjonalność)

49

0

SUMA

287,5

91,5

Różnica (w procentach)   68%

Porównanie kosztów telefonii stacjonarnej dla małej firmy (2 linie telefoniczne + dodatkowa na faks), przy założeniu, że każda z nich realizuje 100 minut na telefony stacjonarne, 200 na komórki oraz 25 minut na telefony w UKE. Dodatkowo klient korzysta z usługi wirtualnej centrali w podstawowej funkcjonalności.

Tabela 2. Wybrane funkcje telefonii IP

Wybrane funkcje telefonii VoIP:

    – możliwość konfiguracji numerów wewnętrznych online
    – dostęp do systemu zapowiedzi głosowych za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
    – nagrywanie, przekierowywanie, kolejkowanie połączeń
    – wirtualny fax
    – możliwość realizowania połączeń z telefonu stacjonarnego, telefonu komórkowego oraz aplikacji komputerowej

źródło: easyCALL.pl

Kan