48% polskich internautów nie ma smartfona i zdecydowana większość z nich (73%) nie zamierza w najbliższym czasie takiego aparatu kupić – to niektóre z wniosków z badania przeprowadzonego przez dom mediowy MEC.


Smartfonów nie mają przede wszystkim osoby starsze (powyżej 45. roku życia) oraz gorzej zarabiające. Ci badani rzadziej też używają laptopów (używa ich 57% w stosunku do 73% wszystkich internautów), tabletów (8% do 17%) i konsoli (1% do 5%).


Tendencja ta nie dotyczy komputerów stacjonarnych, które są tak samo popularne wśród niekorzystających ze smartfonów, jak wśród wszystkich internautów (67% do 68%).


Z badania wynika także, że wiele osób mających dostęp do Internetu w telefonie nie wykorzystuje tej opcji. Najczęściej badani deklarują brak takiej potrzeby – 57% respondentów tak twierdzi.


Co trzecią osobę hamują koszty, co z pewnością powinno dać do myślenia operatorom telefonii komórkowej.


18% osób, które nie mają smartfona, planuje jego nabycie w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Ci, którzy nie mają takiego zamiaru, twierdzą, że wykorzystują tylko podstawowe funkcje telefonu (pisanie SMS-ów i dzwonienie – 62%) i nie potrzebują dostępu do Internetu non stop (62%).


Odsetki osób wyrażających takie poglądy są nieznacznie wyższe niż w 2012 roku (wtedy 54% twierdziło, że wykorzystuje tylko podstawowe funkcje telefonu, a 57% że nie potrzebuje dostępu do Internetu przez cały czas).


Chociaż tylko co piąty badany wskazał koszty jako powód, dla którego nie decyduje się na zakup smartfona, to tym, co mogłoby przekonać respondentów do zakupu takiego urządzenia są przede wszystkim niższe ceny aparatów i połączeń (wskazuje te powody po 46% badanych).

Osoby, które planują zakup smartfona (18% badanych) przede wszystkim czują potrzebę korzystania z Internetu w telefonie. Ważne są dla nich także multimedia i szeroko rozumiana funkcjonalność tego typu urządzeń.

Rozważając zakup smartfona bierzemy pod uwagę takie atrybuty, jak dobry aparat fotograficzny, szybki procesor, rozdzielczość ekranu i duży wyświetlacz, nie bez znaczenia jest także cena. Mniej istotna zaś, przynajmniej w deklaracjach, jest marka aparatu.

Podsumowując, można wnioskować, iż wykształca się w społeczeństwie stała grupa osób, do której nie przemawiają użyteczności smartfona i reklamy nie zachęcają tych osób do nabycia urządzenia. Jak jednak przewiduje MEC, grupa ta będzie się stopniowo kurczyć.

O badaniu

Badanie MEC zostało przeprowadzone na próbie N=2259 internautów, w wieku powyżej 14 roku życia, metodą CAWI w 2013 roku.

źródlo: MEC

Kan