Lead: Z badań przeprowadzonych przez IMAS International wynika, że użytkownicy social media bardzo chętnie śledzą informacje o swoich ulubionych markach i produktach na portalach społecznościowych – 66% osób korzystających z Facebooka dołączyło do przynajmniej jednego Fan Page’a. Dla 44% spośród nich główną motywacją do podjęcia takiego działania była chęć korzystania ze zniżek i promocji. Potencjał marketingowy social mediów jest więc niekwestionowany, a obecna dyskusja ogniskuje się raczej wokół pytania – jak te możliwości najlepiej wykorzystać? Paradoksalnie, szansą na tworzenie trwałych i długofalowych relacji z facebookowymi fanami, może być próba wyjścia poza świat social mediów.

Możliwość prowadzenia swobodnego dialogu z obecnymi i potencjalnymi klientami to dla wielu firm bardzo istotny element budowania wizerunku, a także szansa na lepsze poznanie konsumentów. Pozytywne relacje z fanami, które zostały nawiązane w sieci, mają coraz większe szanse na kontynuację poza social media, nawet w świecie offline. Część marek zdecydowała się przenieść wirtualną znajomość na grunt rzeczywisty, co wywołało żywą dyskusję w mediach oraz umocniło więź między marką a konsumentami. Najważniejsze jest jednak to, że udane, wielokanałowe eventy pamięta się jeszcze długo po ich zakończeniu, a przykładów opisujących takie działania nie brakuje.

Porsche świętuje milionowego fana…

Strona firmowa Porsche niemal od początku zaistnienia na Facebooku cieszyła się sporą popularnością. Aby podkreślić przywiązanie i bliską relacje ze zgromadzoną wokół marki społecznością – Porsche postanowiło w niestandardowy sposób uczcić swojego milionowego fana. Z tej okazji wypuściło na rynek dedykowany model Porsche 911 GT3 R Hibryd obklejony nazwiskami tysięcy internautów. Dzisiaj samochód znajduje się w Muzeum Porsche w Stuttgarcie. Facebookowi fani przychodzą obejrzeć samochód i jednocześnie… szukają na karoserii swojego imienia. Z miliona fanów tylko 27 000 może pochwalić się swoim nazwiskiem wypisanym na jubileuszowym modelu.

…IKEA zaprasza do siebie…

” I wanna have a sleepover in IKEA” – tę facebookową grupę, składająca się obecnie z prawie 100 000 osób, stworzyli fani marki IKEA, którzy mieli ochotę spędzić noc w jednym ze sklepów. W ubiegłym roku IKEA UK postanowiła spełnić ich marzenia i zaprosiła 100 osób, zwycięzców konkursu zorganizowanego z tej okazji, do swojego sklepu w Essex. Ponieważ była to nocna impreza każdy gość otrzymał torbę, w której znalazły się: maska na oczy, latarka, nocna przekąska, ręcznik oraz kapcie. Nie zabrakło także innych atrakcji: masaży, zabiegów kosmetycznych, oglądania filmów, czytania bajek, poczęstunku składającego się z kakao, ciasta i bezalkoholowego wina. Nocni goście mogli także skorzystać z pomocy eksperta ds. snu, który radził, jak wybrać odpowiedni dla siebie materac czy pościel.

…a Fotojoker rozsyła SMS-owe kupony

Chociaż opisane powyżej eventy są dziełem zagranicznych twórców, nasi rodzimi marketingowcy także nie próżnują. Jak wykorzystać social media do angażowania konsumentów pokazała chociażby marka Fotojoker, lider rynku fotograficznego w Polsce. Na swoim Fan Page’u Fotojoker udostępnił aplikację, za pomocą której wszyscy zainteresowani udostępniają podstawowe informacje o sobie (w tym numer telefonu) i wyrażają zgodę na ich przetwarzanie (wyłącznie dla potrzeb marki Fotojoker). Zachętą do takiego działania dla konsumentów są wyjątkowo korzystne rabaty, które wysyłane są w formie m-kuponów bezpośrednio na telefony komórkowe zarejestrowanych w bazie fanów. SMS-owe kupony można następnie zrealizować we wszystkich stacjonarnych punktach handlowo-usługowych marki Fotojoker. Zalety kampanii marketingowej, która zaczyna się na Facebooku, a następnie kontynuowana jest w innych kanałach komunikacji, najlepiej zna Tomasz Cyrek, koordynator ds. E-commerce i marketingu w Fotojoker i CEWE Fotoksiążka, który czuwał nad przebiegiem akcji:

Pod koniec maja otrzymaliśmy propozycję uczestniczenia w pilotażowym programie testującym nową, dedykowaną aplikację na Facebooka. W lipcu przystąpiliśmy do działania: zintegrowaliśmy więc nasz Fan Page z aplikacją Rabaty SMS i postanowiliśmy przetestować korzyści. Nasza akcja spotkała się z żywym zainteresowaniem internautów. Pozyskaliśmy nie tylko kolejnych fanów na Facebooku dzięki wirusowemu działaniu aplikacji, ale także nowych klientów, których wyjątkowo korzystna oferta zmobilizowała do odwiedzenia naszych sklepów. Upewniliśmy się także, że facebookowi fani chcą angażować się w działania promocyjne marki nie tylko w obrębie samego portalu, ale także poza nim. Warto podkreślić, że na prośbę internautów przedłużyliśmy czas trwania promocji z 31 lipca na 31 sierpnia. Dodatkowo, udana akcja w obrębie Fan Page’a marki Fotojoker zainspirowała nas do stworzenia podobnej kampanii dla CEWE Fotoksiążka. – opowiada Tomasz Cyrek.

Social offline – nowa perspektywa?

Bezpośredni kontakt z fanami marki, możliwość mobilizowania ich do uczestnictwa w spotkaniach i zakupach „na żywo” to dodatkowa motywacja do zakładania Fan Page’y na portalach społecznościowych. Social media, z Facebookiem na czele, udowodniły, że dzięki zdobytym w internecie danym osobowym i po uzyskaniu zgody na ich przetwarzanie możliwe jest przeniesienie komunikacji i działań sprzedażowych również do świata offline. Nie dziwi więc fakt, że marketingowcy coraz śmielej przyglądają się narzędziom, które umożliwiają im realizację tego celu. Jedną z takich możliwości jest aplikacja na Facebooka Rabaty SMS, stworzona przez platformę SMSAPI.pl. To właśnie ta aplikacja umożliwiła marce Fotojoker angażowanie fanów i wymierne wsparcie sprzedaży w stacjonarnych salonach. Jak tłumaczą twórcy Rabaty SMS, jest to jeden ze sposobów aktywnego wykorzystania potencjału social media:

Rabaty SMS to aplikacja, która pozwala zbierać informacje (imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, wiek, płeć, numer telefonu i adres e-mail) od osób rejestrujących się jako fani marki oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych – tłumaczy Andrzej Ogonowski, kierownik działu marketingu i PR, SMSAPI.pl. – Do wszystkich fanów, którzy wyrażą taką chęć, na telefon komórkowy automatycznie przesyłane są na przykład m-kupony ze zniżkami. Posiadając dokładne dane internauty można wysyłać spersonalizowane i targetowane treści marketingowe. Odbiorcy, otrzymując za swoją zgodą, wiadomości dostosowane do własnych potrzeb, nigdy nie będą traktować takich informacji jako spamu. Ponadto, w ten sposób zdobyte numery można wykorzystać wielokrotnie do różnych działań związanych z marką. – podkreśla Andrzej Ogonowski.

Wyjść naprzeciw oczekiwaniom

Internauci, którzy poszukują informacji o ulubionych markach i produktach w internecie, coraz chętniej zaglądają do facebookowych Fan Page’y. Podejmując kontakt w social media, oczekują jednak od firm i instytucji innego typu komunikacji niż ta, którą znają z mediów tradycyjnych. Nowa forma kontaktu oparta na dialogu ma o wiele większą szansę stanowić odpowiedź na osobiste potrzeby i zainteresowania konsumentów. Pod powierzchnią swobodnej i niestandardowej komunikacji może rozegrać się prawdziwa walka o konsumenta, a co najważniejsze – polem działania nie musi być tylko portal społecznościowy. To, co zaczyna się w przestrzeni social media, można kontynuować także za pomocą innych kanałów komunikacji, także tych, które wykraczają poza świat online.

źródło: SMSAPI

Kan