Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje Raport na temat cen usług stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce.

W opracowaniu
uwzględniono oferty następujących podmiotów:

  • Telekomunikacja Polska
  • TK Telekom
  • INEA
  • Netia
  • Toya
  • Polska Telefonia Cyfrowa
  • Polska Telefonia Komórkowa Centertel
  • UPC Polska
  • Vectra
  • Multimedia Polska
  • Telefonia Dialog
  • Petrotel
  • Petrus Polska
  • TVK ELPOS
  • Bydgoska Telewizja Kablowa „Gawex”,
  • Stream Communications
  • Telewizja Kablowa Toruń,
  • Etop

Wyboru dokonano na podstawie wielkości ich udziałów w liczbie aktywnych łączy i liczby
abonentów w Polsce (co najmniej 0,5%1). Podmioty: UPC, Vectra, INEA, Multimedia Polska,
Petrotel, Stream Communications, Telewizja Kablowa Toruń, Toya, TVK Elopos, to
operatorzy telewizji kablowych, oferujący Internet szerokopasmowy na własnej
infrastrukturze. Spółki: Telefonia Dialog, Etop, Netia, PTC, PTK Centertel, TK Telekom
dostęp do Internetu oferują za pośrednictwem infrastruktury własnej lub Telekomunikacji
Polskiej.
Dane dotyczące usług analizowanych przedsiębiorców pochodzą z cenników zamieszczonych na ich stronach internetowych w dniu 1 marca 2012 roku.

Poniższy raport ma na celu przedstawienie aktualnych cen usług stacjonarnego Internetu szerokopasmowego w oparciu o kalkulację kosztów korzystania z oferty dedykowanych dla klientów indywidualnych oraz biznesowych – czytamy w Raporcie.

Z raportu wynika, że w sytuacji możliwości wyboru długości umowy u danego operatora, zazwyczaj korzystniejsze ceny dla klienta mają umowy zawarte na okres 24 miesięcy, które są tańsze od 12 miesięcznych średnio – dla klientów indywidualnych o blisko 12%, a dla klientów biznesowych o ponad 7% miesięcznie.

Najkorzystniejsze są oferty operatorów telewizji kablowych oraz alternatywnych oferujących swoje usługi w ramach własnej infrastruktury (Multimedia Polska, TK Telekom, Telefonia Dialog, Netia). Należy podkreślić, że z usług dostępu do Internetu za pośrednictwem telewizji kablowych korzystają głównie mieszkańcy większych miast. Klienci z pozostałych regionów kraju muszą wybierać wśród mniej korzystnych, zarówno pod względem parametrów, jak i ceny ofert.

Z przedstawionych ofert dla klientów biznesowych we wszystkich przepływnościach najmniej korzystna cenowo jest usługa świadczona przez Telekomunikację Polską. Wynika to wysokiego kosztu abonamentu, aktywacji oraz opłaty za utrzymanie łącza telefonicznego (29,24 PLN).

Najszybszy Internet stacjonarny dla klienta indywidualnego oferuje Petrus (128 Mbps), dla klienta biznesowego zaś UPC (150 Mbps).

Wraz ze wzrostem prędkości maleje liczba ofert operatorów telekomunikacyjnych świadczących te usługi.

Analizę przeprowadzono dla dwóch profili klientów:

  • klient abonamentowy indywidualny;
  • klient abonamentowy biznesowy;
    w czterech przedziałach przepustowości łącza
  • do 2 Mbps;
  • od 2 do 10 Mbps;
  • od 10 do 30 Mbps;
  • powyżej 100 Mbps
  • Pełna treść dokumentu znajduje się: Tutaj

    źródło: UKE

    Kan