Sejm przyjął nowelizację Prawa telekomunikacyjnego, która zwiększa
ochronę abonentów.
Loterie SMS i usługi premium rate pod kontrolą
Nowe przepisy chroniące przed nadużyciami przy korzystaniu z usług o
podwyższonej opłacie.
W dniu 31 sierpnia 2011 r. Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo
telekomunikacyjne, która zwiększa ochronę abonentów korzystających z
usług o podwyższonej opłacie. Nowe przepisy powstały we współpracy
Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Dzięki nim:
– dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie
obowiązany na żądanie abonenta do:
- nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o
podwyższonej opłacie, na numery poszczególnych rodzajów usług o
podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów; - umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za usługę o
podwyższonej opłacie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących
na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę
maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu oraz połączeń
przychodzących z takich numerów;
– zostaną wprowadzone progi kwotowe, po przekroczeniu których
dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej będzie musiał
poinformować abonenta i zablokować na jego żądanie wykonywanie połączeń
na numery o podwyższonej opłacie o odbierania połączeń z takich numerów
(ten mechanizm zacznie obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie
ustawy).
Przepisy określają także obowiązki informacyjne nałożone na dostawców
usług Premium Rate. Między innymi chodzi o sposób informowania o cenie
sms czy rozmowy oraz wykorzystywania tych informacji w przekazach
reklamowych. Cena usługi ma być podawana odpowiednio dużą czcionką i na
wyraźnym tle, tak aby każdy wiedział, ile kosztuje wysłany sms lub
rozmowa telefoniczna. Osoba korzystająca z Premium Rate musi też
uzyskać jasną informację, jeśli usługa odbywa się na zasadzie
subskrypcji. Dostawca musi umożliwić też natychmiastową rezygnacją z
subskrypcji. Ma to być proste i wolne od opłat.
Dodatkowo dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest obowiązany
bezpłatnie zapewnić użytkownikowi końcowemu publicznej sieci
telekomunikacyjnej, każdorazowo, przed rozpoczęciem naliczania opłaty
za połączenie telefoniczne, informację o cenie za minutę połączenia do
numeru danej usługi albo o całkowitej jej cenie.
Jeżeli w trakcie połączenie telefonicznego zmianie ulegnie wysokość
opłaty, dostawca usługi o podwyższonej opłacie obowiązany jest
poinformować użytkownika końcowego o fakcie zmiany wysokości opłaty na
10 s przed zmianą jej wysokości.
źródło: UKE
Kan
Podobne wpisy
2 komentarze
Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.
Jestem pewien,że spryciarze tak zarabiający wkrótce znajdą jakieś luki i obejdą prawo z lewej strony i dalej będą naciągać ludzi na konkursy sms i inne badziewie
Nareszcie się trochę powstrzymają się z tymi konkursami!