Czy pracodawcy nadal są w stanie wygrywać ofertami finansowymi, czy jednak czeka ich zmiana podejścia? Aż 60% specjalistów IT woli aplikować do firmy, która ma długofalową strategię ograniczania negatywnego wpływu na środowisko. 46% respondentów_tek spodziewa się, że realne działania w duchu ekologii cyfrowej coraz mocniej będą wpływać na wybór zatrudnienia w IT. Szczególnie dużą uwagę na ekologię cyfrową zwracają kobiety oraz osoby w wieku 25–34 lata. Serwis rekrutacyjny dla branży IT the:protocol przebadał postawy specjalistów_tek IT wobec deklaracji ekologicznych pracodawców.
Najważniejsze dane:
- Blisko 60% ekspertów_tek IT uważa, że pracodawcy powinni jawnie komunikować podejście do kwestii ochrony środowiska.
- 54% dodaje, że firmy powinny być równie transparentne w kwestii ekologii cyfrowej.
- 50% respondentów_tek uważa, że pracodawcy technologiczni powinni informować kandydatów, jak ograniczają negatywny wpływ swojej działalności na środowisko.
- 58% pracowników IT w wieku 25-34 lat przy decyzjach rekrutacyjnych zwraca uwagę na wartości i misję firmy. To odpowiednio 55% kobiet i 39% mężczyzn.
Rywalizacja o specjalistów IT coraz bardziej wyrównana
W przynajmniej części dziedzin i specjalizacji branży IT rywalizacja między firmami jest coraz bardziej wyrównana, szczególnie w kwestii wynagrodzeń. Na wybór oferty wpływają więc czynniki pozafinansowe: wykorzystywane technologie, metody pracy zespołów czy dostępność elastycznych modeli zatrudnienia. Obok nich coraz ważniejsza okazuje się etyka i kultura organizacyjna firmy: jej podejście do wpływu na otoczenie czy zaangażowanie społeczne.
Na poziomie globalnym tendencje wśród pracowników_czek są podobne. W badaniu organizacji Supercritical przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii w 2022 roku, co trzeci respondent deklarował gotowość rezygnacji z pracy, w której pracodawca nie podejmie konkretnych działań związanych z ochroną klimatu w ciągu najbliższych kilku lat. Opinia ta wyostrza się jeszcze wśród najmłodszych – na taki krok gotowa byłaby nawet połowa badanych przez Supercritical reprezentantów Generacji Z. A jak jest u nas?
– Nasze postawy społeczne zmieniają się: mamy większą świadomość odnośnie zaangażowania na rzecz społeczności i środowiska. Tym samym zmianie ulegają także preferencje konsumenckie, a te z kolei wpływają na decyzje zarówno pracowników_czek, jak i kandydatów_tek. Dodatkowo wzmożone wyzwania gospodarcze sprawiają, że rynek jest wymagający i konkurencyjny. Firmy nie są w stanie konkurować o talenty jedynie wysokością wynagrodzenia czy elastycznymi formami zatrudnienia, ale także m.in. reprezentowanymi wartościami, związanymi choćby z równością w miejscu pracy, wsparciem kobiet i pracujących rodziców czy szacunkiem dla różnorodności. Dziś chcemy pracować w takich organizacjach, które przyczyniają się do budowy lepszego społeczeństwa – komentuje Anna Goreń, starsza specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj.
Ekologia cyfrowa coraz silniej wpływa na decyzje pracowników
Jak się okazuje, podejście firmy do aspektów środowiskowych w tworzonej technologii, może wpływać na decyzje rekrutacyjne osób z branży IT. W badaniu the:protocol zapytano respondentów_tki, czy podejście pracodawców do ekologii cyfrowej podnosi skłonność do aplikowania o pracę. Każdy z poniższych czynników był rozważany w hipotetycznej sytuacji, gdy oferty brane pod uwagę prezentują podobne wynagrodzenie i zakres zadań.
Działania firmy mające na celu ograniczanie negatywnego wpływu technologii na środowisko byłyby skuteczną dodatkową zachętą, by dla niej pracować dla 6 na 10 badanych specjalistów_tek IT. Taki sam odsetek chętniej aplikowałby do pracodawcy, który ma długofalową strategię ograniczania negatywnych skutków swojej działalności. Z niemal równie dobrym odzewem spotykają się kwestie dotyczące wpływu technologii na młodsze pokolenia. 56% kandydatów_tek IT chętniej zaaplikuje do firmy, która angażuje się w promocję edukacji cyfrowej wśród uczniów i uczennic. Tyle samo pozytywnie odbierze pracodawcę zaangażowanego w przeciwdziałanie uzależnieniu osób niepełnoletnich od technologii.
Ekologia cyfrowa pod lupą pracodawców
Blisko połowa specjalistów_tek IT uczestniczących w badaniu the:protocol uważa, że realne działająca polityka klimatyczna będzie coraz silniej wpływać na gotowość kandydatów do pracy dla konkretnych firm. Co za tym idzie – rośnie rola transparentnej, otwartej komunikacji podejmowanych działań. Niemal 60% przebadanych ekspertów_tek IT uważa, że pracodawcy powinni jawnie komunikować podejście do kwestii ochrony środowiska, zaledwie kilka procent mniej – że powinno to dotyczyć także bezpośrednio ekologii cyfrowej. Z kolei równo połowa podkreśla, że to właśnie pracodawcy technologiczni powinni informować, jak ograniczają negatywny wpływ swojej działalności na środowisko – jako firmy szczególnie wpływające na relacje technologii z kwestiami ekologicznymi.
– Dobrze opłacani specjaliści coraz częściej przyglądają się firmowym misjom i wizjom, wybierając pracodawców spójnych z ich oczekiwaniami. Jak pokazuje nasze badanie, aż 60 proc. osób z branży IT deklaruje, że chętniej aplikowałoby do organizacji, które redukują negatywny impakt technologii na środowisko. To bardzo ważna informacja i wskazówka dla pracodawców. Tego typu rozpoznania z pewnością będą miały długofalowy wpływ na budowanie ofert rekrutacyjnych. Co wydarzy się za chwilę – doskonale pokazują przykłady zagraniczne. Jedna z niemieckich firm poszukiwała jakiś czas temu osoby na stanowisko tzw. green software developera_ki. Oferta akcentowała zarówno ekologiczną kulturę organizacji, jak i możliwość pracy przy projektach eko w tzw. duchu green coding (ograniczającym wpływ procesu programowania na środowisko). Skoro – jak pokazuje badanie the:protocol – Generacja Y jeszcze mocniej niż poprzednicy akcentuje wagę, jaką ma dla niej postawa ekologiczna pracodawcy, to z czasem na rynku pracy IT będzie pojawiać się więcej takich ofert – podkreśla Piotr Trzmiel, Head of Growth, the:protocol.
Szczególną wagę do kwestii ekologii cyfrowej przykładają kobiety pracujące w IT. Jawnej komunikacji podejścia do tej dziedziny oczekuje 61% badanych respondentek z tej grupy – wyraźnie więcej, niż mężczyzn (51%). Kobiety znacznie częściej oczekują od pracodawców technologicznych, że będą informować kandydatów i kandydatki o swoich działaniach na rzecz ochrony środowiska – taką opinię wyraziło 63% pytanych specjalistek. Wśród mężczyzn było to 44% respondentów.
Kobieca perspektywa na ekologię cyfrową
Kobiety znacznie częściej zwracają uwagę na przekazy rekrutacyjne związane z obszarem odpowiedzialności klimatycznej. 55% badanych respondentek pracujących w branży przyznaje, że przy wyborze pracodawcy przykładają wagę do wartości i misji firmy, do której aplikują. Dla porównania wśród mężczyzn odsetek jest wyraźnie niższy i wynosi 39%. Jeszcze więcej, bo 57% badanych kobiet wykonujących zawody IT podkreśla, że jest dla nich istotne, czy rozwiązania technologiczne tworzone w pracy mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Wśród mężczyzn podobną opinię wyraża 45%.
Generacja Y – wymagająca i proekologiczna
Na związek ekologii cyfrowej i decyzji rekrutacyjnych zdaje się wpływać także wiek. Wśród badanych pracujących w obszarze nowych technologii, wyróżnia się pod tym względem grupa wiekowa 25-34, czyli szeroko rozumiana Generacja Y. To jej reprezentanci_tki zdecydowanie najczęściej deklarowali, że przy decyzjach rekrutacyjnych zwracają uwagę na wartości i misję firmy – odpowiedziało tak 58% pracowników i pracowniczek IT w wieku 25-34 lat . To nieco więcej, niż w przypadku Generacji Z, uważanej zazwyczaj za najbardziej proekologiczną (55%) oraz wyraźnie więcej niż w starszych grupach (39% grupy 35-44 oraz 25% grupy 45-65).
Dane te należy traktować z ostrożnością, natomiast mogą być rozważane jako wskazówka, że specjalisci_tki IT z młodszych pokoleń, ale reprezentujący grupy już bardziej „osadzone” na rynku pracy i pewne siebie, mogą zwracać uwagę na kwestie ekologii cyfrowej bardziej niż inne.
Nie tylko rekrutacja, ale także wizerunek
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że według większości badanych specjalistów_tek IT wpływ technologii będzie coraz mocniej odbijać się na ogólnym wizerunku firm – nie tylko postrzeganych w roli pracodawcy, ale także np. dostawcy usług czy urządzeń cyfrowych. Takiego wzrostu efektów wizerunkowych spodziewa się 61% respondentów_tek, a tylko co dziewiąta osoba ma odwrotne zdanie. Ta statystyka pokazuje, że zaniedbana i źle prowadzona komunikacja wokół ekologii cyfrowej może negatywnie wpływać na rekrutację, retencję specjalistów_tek technologicznych, lub po prostu na osiągane wyniki finansowe.
– Wyniki badania są częściowo zbieżne z naszymi doświadczeniami w rekrutacji i działaniach EB. My też widzimy zainteresowanie podejściem do ekologii czy odpowiedzialności społecznej wśród kandydatów do pracy i pracowników. Najczęściej pytają jednak nie o ekologię cyfrową, a ogólnie o strategię ESG, rozwiązania produktowe, czy ekologiczne biura. 61 % respondentów badania zgodziło się ze stwierdzeniem, że wpływ tworzonej technologii na środowisko będzie odbijać się na wizerunku firm. Choć kandydaci nie pytają wprost o ekologię cyfrową w mBanku, to widzimy, że uruchomienie nowoczesnego data center, czy projekt przejścia do chmury publicznej mają pozytywny wpływ na nasz wizerunek poprzez zainteresowanie kandydatów ofertami pracy w tych obszarach – podsumowuje Karolina Stogidis, Employer Branding Expert, mBank.
Cześć wszystkim! Temat firm IT stawiających na ekologię oraz wybór młodego pokolenia i kobiet brzmi niezwykle interesująco. Ekologia cyfrowa jest z pewnością aktualnym problemem. Choć daleko mi do eksperta w tej dziedzinie, to w IT byłem zupełnie zielony. Ale ostatnio po przeczytaniu artykułu https://goit.global/pl/blog/jakich-umietnosci-zdrowie-programista-python/ dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, ten artykuł zainspirował mnie do nauki programowania. Pokazuje, jak wartościowe mogą być takie treści, zachęcając do odkrywania nowych obszarów.
Cześć wszystkim! Temat firm IT stawiających na ekologię oraz wybór młodego pokolenia i kobiet brzmi niezwykle interesująco. Ekologia cyfrowa jest z pewnością aktualnym problemem. Choć daleko mi do eksperta w tej dziedzinie, to w IT byłem zupełnie zielony. Ale ostatnio po przeczytaniu artykułu https://goit.global/pl/blog/jakich-umiejetnosci-potrzebuje-programista-python/ dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, ten artykuł zainspirował mnie do nauki programowania. Pokazuje, jak wartościowe mogą być takie treści, zachęcając do odkrywania nowych obszarów.