Poczta Polska w ramach zaktualizowanej strategii na lata 2019–2023 stawia na zwiększenie przychodów z logistyki, eCommerce i usług paczkowych. W kluczowym biznesowo segmencie paczkowym Poczta chce osiągnąć 1,6 mld złotych przychodów.
Aktualizacja strategii wynika ze zmian zachodzących na rynku, na którym bardzo dynamicznie rozwija się segment paczkowy. W ramach corocznego procesu zarządzania strategicznego spółka przeprowadziła analizę rynku i swoich możliwości. Poczta Polska opiera wzrost ekonomiczny na trzech najbardziej perspektywicznych segmentach. Trzy osie wzrostu Poczty Polskiej tworzą: usługi paczkowe, logistyczne i eCommerce; rozwój usług międzynarodowych oraz finansowych i wsparcia dla zadań państwowych. Rozwojowi tych obszarów towarzyszyć ma dalsza cyfryzacja usług.
– Podstawowym celem podejmowanych przez nas działań pozostaje poprawa przychodów. Poczta Polska musi inwestować w infrastrukturę logistyczną, systemy IT i pracowników. Tylko w ubiegłym roku przeznaczyliśmy na inwestycje 200 mln zł. Do 2023 r. planujemy kolejne wydatki na ten cel rzędu 1,3 mld zł. Główny ciężar finansowy poniesiemy w latach 2020–21. Będzie to blisko 0,6 mld zł, które przeznaczymy głównie na sieć logistyczną – mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.
Spółka chce zmienić sieć logistyczną, której struktura musi zostać dostosowana do zjawisk rynkowych, np. zwiększającego się strumienia przesyłek międzynarodowych, również tych dostarczanych do Polski spoza Unii Europejskiej. W nowej perspektywie strategicznej do 2023 r. Poczta Polska ma generować blisko 8 mld zł przychodów, z czego około 20 proc. mają zapewniać paczki.
Poczta Polska wyodrębniła główne działania, w ramach których będzie ulepszać swoje kluczowe obszary. Zaplanowano takie działania jak: rozwój systemów informatycznych niezbędnych do efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, inwestycje w sieć pocztową i budowę nowych sortowni oraz wyposażenie ich w maszyny do rozdziału paczek, a także reorganizację wewnętrzną struktury przedsiębiorstwa i poprawę wynagrodzeń pracowników.
Perspektywa pracownika pozostaje jednym z najważniejszych elementów strategii i wyzwań stojących przed Pocztą Polską. W poprzednich dwóch latach poprawiono warunki pracy, a w szczególności podniesiono poziom wynagrodzeń pracowników o ponad 20%.
Grupa Poczty Polskiej planuje także wykorzystać swój potencjał w roli pośrednika w relacjach państwo-obywatel oraz misji cyfrowej modernizacji państwa. Spółka dysponuje gotowym narzędziem, które już jest wykorzystywane przy realizacji programu Polska Cyfrowa. Platforma Envelo należy do jednych z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań. To jedyna na polskim rynku usługa, która spełnia wymagania Rozporządzenia eIDAS, jakie obejmuje zapewnienie integralności i poufność przesyłek elektronicznych, weryfikowalną identyfikację nadawcy i odbiorcy, znakowanie czasem oraz potwierdzenie nadania i odbioru. W ramach rozwoju usług finansowych i ubezpieczeniowych, Poczta Polska chce uprościć bankowość internetową i rozwijać bankowość mobilną.
W ubiegłym roku spółka oddała do użytku 76 nowych placówek zlokalizowanych zarówno w małych miejscowościach, jak i w aglomeracjach. Firma zamierza konsekwentnie powiększać liczbę punktów odbioru paczek. Obecnie w tej największej w Polsce sieci click & collect funkcjonuje ponad 11 tys. punktów (placówki Poczty Polskiej, Kioski RUCH S.A., stacje PKN Orlen i sklepy sieci Żabka). Usługa cieszy się coraz większą popularnością wśród klientów Poczty Polskiej, w grudniu co piąta paczka kierowana była do punktu odbioru. W tym roku nawet co trzecia paczka może trafić do adresatów za pośrednictwem tej sieci.
Ale zobaczcie bo od 2010 roku prowadzę księgarnię – od tego czasu koszt nadawania listów poleconych się praktycznie podwoił tak samo kuriera na tej poczcie. Także wprowadzono restrykcje gab A do 2 cm – co jest chore bo prawie wszystko się łapie przez to na Gab B jaki jest znowu praktycznie 2x droższy od A. Poczta także chyba wprowadziła dla pracowników targety jakieś bo stale jak jestem w nowych placówką próbują mnie oszukiwać na gabaryty lub inne usługi że niby o musi być kurierem bo paczka wielkości pudełka na buty jaka może iść przesyłką poleconą – dawniej tak nie oszukiwali jak teraz prawie zawsze jak myślą że ktoś nowy z ich usług korzysta. Tak samo na opakowaniach próbują oszukiwać aby kupić ach że niby nie własne – a może być własne. Dawniej takiego oszustwa nie było nachalnego na pocztach więc nawet mogą 10x więcej zrobić zysku a coraz mniej ludzi będzie korzystało zich i tak beznadziejnych usług gdzie nigdy za a nic nie odpowiadają.