Minął właśnie rok od startu Centralnej informacji o rachunkach bankowych (Centralna informacja). Z danych KIR, który jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia Centralnej informacji wynika, że w tym czasie do systemu wpłynęło ponad 27,4 tys. zapytań. Usługa umożliwiła sprawniejsze pozyskiwanie informacji o kontach nieaktywnych w bankach i SKOK-ach. Dzięki niej wnioskodawca, tj. osoba, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku, osoba fizyczna poszukująca własnych rachunków albo organ uprawniony mogą sprawdzić, w której instytucji znajdują się rachunki należące do zmarłego, jak i te, o których istnieniu zapomnieli sami właściciele. Z rozwiązania skorzystać mogą także organy uprawnione, takie jak np. sądy, komornicy sądowi czy Policja. Usługa działa w ramach obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo.

Do momentu uruchomienia Centralnej informacji, aby spadkobierca mógł dowiedzieć się, czy i gdzie zmarły posiadał rachunek, musiał składać zapytania w każdym banku i SKOK-u. Od 1 lipca 2016 r. wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy Prawo bankowe, problem tzw. uśpionych rachunków został rozwiązany. Na mocy tej regulacji, obowiązek przystąpienia do Centralnej informacji o rachunkach obejmuje wszystkie banki i SKOK-i w Polsce.

Celem rozwiązania jest wsparcie Polaków w dotarciu do środków pozostawionych przez ich bliskich zmarłych lub na ich własnych kontach, o których nie pamiętają. Według różnych szacunków na tzw. uśpionych rachunkach bankowych może znajdować się od kilku do nawet kilkunastu mld zł – mówi Maja Markiewicz, dyrektor Linii biznesowej usługi Ognivo w KIR.
Maja Markiewicz zwraca uwagę na jeszcze jedną ważną funkcję Centralnej informacji. Pozwala ona sprawdzić, czy ktoś nie założył rachunku, wykorzystując nielegalnie nasze dane osobowe. Możemy to zweryfikować, składając w banku lub SKOK-u zapytanie o konta prowadzone na nasze nazwisko. Tym samym Centralna informacja może być cennym narzędziem do walki z wyłudzeniami.

Z danych KIR wynika, że od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca br. klienci banków skorzystali z Centralnej informacji 7 420 razy. Do systemu wpłynęło 5 721 zapytań spadkobiorców o rachunki oraz 1 699 wniosków dotyczących rachunków własnych. Z kolei organy uprawnione na mocy ustawy do uzyskiwania informacji o rachunkach złożyły w tym okresie ponad 20 tys. zapytań.

W celu skorzystania z usługi wnioskodawca może udać się do dowolnego oddziału banku czy SKOK-u. Co istotne – nie musi być on jego klientem. Każdy bank oraz SKOK ma obowiązek udzielenia informacji niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania. Następnie, na podstawie udzielonych odpowiedzi, Centralna informacja przekazuje zbiorcze zestawienie do banku lub SKOK-u, który przyjął wniosek. Termin 3 dni roboczych odnosi się jednak wyłącznie do odpowiedzi udzielanych przez bank lub SKOK, który otrzymał zapytanie z Centralnej informacji. Termin udzielenia odpowiedzi osobie składającej wniosek jest regulowany przez każdy bank i SKOK indywidualnie, z zastrzeżeniem, aby terminy te były możliwie krótkie.

KIR, powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków Polskich i 16 banków komercyjnych w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce, obchodzi w 2017 r. 25. rocznicę działalności operacyjnej. Jesteśmy kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Zapewniamy niezawodność i bezpieczeństwo w zakresie świadczonych usług, dążąc do efektywnego wspierania rozwoju obrotu bezgotówkowego.

Za pośrednictwem prowadzonych przez KIR systemów rozliczeniowych Elixir, Express Elixir i Euro Elixir, obsługujących standardowe i natychmiastowe przelewy międzybankowe w złotych oraz krajowe i transgraniczne przelewy w euro, przetwarzanych jest ponad 1,7 mld transakcji rocznie. System Elixir jest uznawany przez Narodowy Bank Polski za system płatności systemowo ważny (Systemically Important Payment System, SIPS), co potwierdza jego znaczenie dla funkcjonowania polskiej bankowości i sprawnego obiegu informacji płatniczych. System Express Elixir, umożliwiający realizację przelewów natychmiastowych, w tym przelewów na numer telefonu, został wdrożony przez KIR jako jedno
z pierwszych takich rozwiązań na świecie. Jako SWIFT Service Bureau, zapewniamy także dostęp do globalnej sieci SWIFTNet.

Jednym z najnowszych produktów wdrożonych przez KIR jest lokalny system rozliczeń płatności kartowych Inkart, służący do obsługi transakcji kartowych w punktach usługowo-handlowych, bankomatach oraz innych urządzeniach zlokalizowanych na terenie kraju, przy użyciu kart płatniczych wydanych przez banki prowadzące działalność w Polsce. Umożliwiając bezpieczną i szybką komunikację on-line pomiędzy bankami a innymi podmiotami uprawnionymi do uzyskiwania informacji objętych tajemnicą bankową, KIR udostępnia system Ognivo, który pozwala m.in. na przenoszenie rachunków między bankami, pozyskiwanie raportów w ramach Centralnej informacji o rachunkach
i elektronizację zajęć wierzytelności z rachunku dłużnika. Paybynet jest systemem do realizacji bezpośrednich
i gwarantowanych płatności internetowych za transakcje dokonywane w e-commerce. System wykorzystywany jest także w jednostkach administracji publicznej, również jako aplikacja WebPOS na urządzenia mobilne. W ofercie KIR znajdują się także rozwiązania mające na celu wspieranie rozwoju rynku płatności bezgotówkowych w Polsce – m.in. podpis elektroniczny Szafir oraz Invoobill – usługa typu EBPP (elektroniczna prezentacja i płatność rachunków), działająca w oparciu o kanały bankowości elektronicznej.

Wykorzystując unikalne w skali polskiego rynku kompetencje i doświadczenie, KIR rozwija i dostarcza rozwiązania systemowe dopasowane do potrzeb sektora bankowego oraz aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji administracji publicznej.

źródło: KIR

Kan