Kapsch CarrierCom podpisał umowę ze spółką PKP
Polskie Linie Kolejowe, której realizacja obejmie
opracowanie projektu, zapewnienie dostawy oraz
wdrożenie kolejowego systemu radiołączności GSM-R
na linii E20 z Kunowic do Łowicza.

Projekt zostanie zrealizowany w ciągu 26 miesięcy we
współpracy z polskim partnerem, firmą Torpol. Łączna
wartość projektu opiewa na 41.5 mln euro.

To już druga równie znacząca umowa podpisana w
ciągu roku z zarządcą narodowej sieci linii kolejowych,
po tym jak w styczniu 2013 roku Kapsch uzyskał
zamówienie na rozbudowę kolejowego systemu
radiołączności GSM-R na linii E30.

Polska ma jedną z najbardziej rozległych sieci
kolejowych w Europie. Podpisanie tej umowy to dla nas
ogromny sukces, a jest on zasługą naszych kompetencji
i doświadczenia w rozwiązaniach opartych na cyfrowym
radiu kolejowym
– wyjaśnia Horst Kaufmann, dyrektor
zarządzający Kapsch CarrierCom w Polsce i
jednocześnie dyrektor sprzedaży dla Regionu Europy
Centralnej i Wschodniej w firmie Kapsch.

Dzięki współpracy z firmą Torpol zyskujemy silnego
lokalnego partnera, którego kompetencje stanowią
idealne uzupełnienie naszych własnych
– dodaje
Kaufmann.

W ramach tego projektu przewiduje się rozbudowę sieci
szkieletowej GSM-R dla potrzeb komunikacji na linii E20
na odcinku Kunowice – Terespol. Dodatkowo,
zbudowana zostanie radiowa sieć dostępowa na odcinku
Kunowice – Łowicz. W tym celu Kapsch planuje
zainstalowanie 114 stacji bazowych (BTS) w 57
lokalizacjach. Poza tym przewiduje się zainstalowanie i
zintegrowanie kontrolera stacji bazowych (BSC), węzłów
transkodera (TCU) oraz węzeł pakietowej transmisji
danych (PCUSN).

Kapsch odpowiedzialny będzie za projekt i wdrożenie
systemu GSM-R. Firma Torpol zajmie się budową sieci
światłowodowej oraz infrastruktury budowlanej dla
potrzeb projektu. Po ukończeniu 26-miesięcznego
projektu Kapsch zapewni również 5-letnią rozszerzoną
gwarancję wymaganą przez PKP PLK, w której skład
wchodzi także wsparcie techniczne.

GSM-R to kompleksowy system przesyłania głosu i danych dostosowany do potrzeb kolei. Ułatwia on kolejom konkurowanie na rynku przewozów pasażerskich i towarowych oraz powiększanie udziału w nim. Oferuje niezawodne funkcje sterowania pociągiem, usługi dla pasażerów, w tym Internet, a także przesyłanie danych telemetrycznych oraz informacji związanych z konserwacją i bezpieczeństwem — przy prędkościach pociągów do 500 km/godz.

Dzięki całej gamie funkcji o pełnej zgodności operacyjnej opartych na komunikacji radiowej, system umożliwia bezproblemowe funkcjonowanie kolei w różnych krajach. Bezpieczeństwo przede wszystkim GSM-R to kluczowy element obejmującego całą Unię Europejską planu zharmonizowania standardów bezpieczeństwa na kolejach. W związku z tym stanowi on podstawę Europejskiego Systemu Sterowania Pociągami (European Train Control System — ETCS), który wprowadza sygnalizację przytorową do kabiny maszynisty, co umożliwia sterowanie ruchem pociągu i stosowanie automatycznych zabezpieczeń. GSM-R i ETCS to najważniejsze składniki Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Management System — ERTMS), który harmonizuje sterowanie pociągami w różnych sieciach kolejowych, zarówno w skali krajowej, jak i w skali międzynarodowej.

GSM-R pozwala także zaoferować klientom dodatkowe atrakcje, takie jak dostęp w pociągu do Internetu przez sieć WLAN, dzięki którym podróż jest równie interesująca, jak dotarcie do celu. System GSM-R musi być bardzo bezpieczny i niezawodny. Sprzęt jest często dublowany, linia kolejowa powinna się znajdować w zasięgu dwóch stacji bazowych, żeby w przypadku awarii jednej jej zadania przejęła druga. W przypadku GSM-R stacje bazowe rozmieszczone są zwykle co 4, 5 kilometrów.

źródło: www.kurierkolejowy.eu

Kan