Na koniec roku 2018 T‑Mobile Polska:

  • Obsługiwał 10,787 miliona klientów, odnotowując wzrost (widoczny zwłaszcza w segmencie kontraktowym) o 333 tysiące w porównaniu do roku 2017
  • Wypracował przychody w wysokości 6,5 miliarda  złotych – wyższe o 1,2% w ujęciu rocznym
  • Zanotował poprawę trendów wyniku EBITDA, który znalazł się pod silnym negatywnym wpływem efektu regulacji roam-like-at-home oraz zmiany standardów rachunkowych
  • Zaprezentował znakomicie przyjęte przez rynek nowe oferty dla rynków B2C i B2B oraz zanotował znaczącą poprawę satysfakcji klientów w obu segmentach
  • Kontynuował działania mające na celu zwiększenie przewagi technologicznej nad konkurencją: uruchomił pierwszą polską sieć 5G oraz inwestował w dalszą poprawę jakości sieci obecnych generacji

 

Solidne wyniki operacyjne

Na koniec 2018 roku T‑Mobile Polska obsługiwał 10,787 miliona klientów, co oznacza, że w ciągu roku baza klientów wzrosła o 333 tysiące (3,2% r/r). Z tego najwięcej – 322 tys. netto (wzrost o 4,6% r/r) – klientów zostało pozyskanych w kluczowym dla operatora segmencie postpaid. W tym samym czasie współczynnik odejść (churn) zmniejszył się o jedną trzecią. W całym roku 2018 średni miesięczny współczynnik rezygnacji w segmencie abonamentowym spadł do rekordowo niskiego poziomu 0,9%.

 

liczba klientow2019

 

Na początku 2018 roku ogłosiliśmy, że będzie to czas powrotów i obietnicy tej dotrzymaliśmy. Nie tylko przekonaliśmy klientów do pozostania z nami, osiągając najniższy współczynnik odejść w segmencie abonamentowym od 2012 roku, ale także pozyskaliśmy nowych klientów. W wielu przypadkach także takich, którzy w ostatnich latach przeszli do konkurencji, ale postanowili powrócić do T‑Mobile, doceniając naszą orientację na klienta i doskonałość technologiczną naszej sieci

– powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska. 

– To bez wątpienia efekt naszej konsekwentnej koncentracji na doświadczeniach klientów, a także zmian, jakie wprowadziliśmy w ofercie T‑Mobile oraz podejściu do obsługi klienta. Dzięki 120 nowym punktom sprzedaży, zrewitalizowanej sieci sprzedaży i drastycznemu skróceniu czasu oczekiwania na połączenie z konsultantami call center jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek dostępni dla naszych klientów. Widzimy efekty tych zmian w wynikach badań satysfakcji. Wchodzimy w 2019 rok jako silniejszy gracz, z nowym podejściem, gotowy na rynkową rywalizację o klienta

– dodał Andreas Maierhofer.

 

 

Odwrócenie trendów we wskaźnikach finansowych

W ciągu roku 2018 T‑Mobile Polska wypracował przychody w wysokości 6,5 mld złotych, co oznacza wzrost o 1,2% w stosunku do 2017 roku. W samym czwartym kwartale 2018 r. T‑Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów do poziomu 1,68 mld złotych, a więc o 1,3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku  2017. Na wynik EBITDA w wysokości 1,66 mld złotych silnie wpłynęły negatywnie dwa kluczowe czynniki: efekt regulacji roam-like-at-home, który obciążył cały polski rynek usług telekomunikacyjnych w pierwszych 6 miesiącach 2018 r. oraz zmiana standardów rachunkowości. Co ważne, w czwartym kwartale 2018 r. T‑Mobile odnotował wzrost przychodów z usług o 3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego.

 

przychody 2019

 

– Wzrost liczby klientów znalazł odzwierciedlenie we wzroście przychodów – zarówno w ujęciu ogólnym, jak i we wszystkich segmentach, ale nadal, wpływ RLAH w pierwszym półroczu w połączeniu z efektami zmian metodologii rachunkowości nie pozwoliły nam osiągnąć pełnej stabilizacji EBITDA. Możemy wyraźnie zaobserwować, że pozytywne wyniki operacyjne zaczynają przekładać się na wyniki finansowe i chcemy utrzymać ten trend w nadchodzącym roku

– powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.

 

ebidta 2019

 

 

Atrakcyjne produkty konsumenckie i koncentracja na klientach

W 2018 roku T‑Mobile konsekwentnie wzmacniał swoje portfolio produktowe w każdym segmencie konsumenckim. Od czerwca klienci usług przedpłaconych mogą korzystać z nowych ofert obejmujących Supernet Video. Na koniec roku z usługi korzystało niemal 90 tysięcy klientów usług prepaid. Na koniec sierpnia operator wprowadził nową ofertę rodzinną, którą spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem rynku i została określona jako najbardziej elastyczna oferta tego typu. W 2018 roku na swoim koncie T‑Mobile zanotował także pierwszy tysiąc klientów uruchomionej w grudniu usługi Smart Car.

Przez cały rok T‑Mobile poprawiał także systemy i procesy obsługowe w wyniku czego istotnie, bo ponad dwukrotnie skrócił się czas potrzebny na połączenie z konsultantem call center. Liczba połączeń z call center spadła o 25% (grudzień r/r), a o 8% poprawiła się ogólna satysfakcja klientów z obsługi w call center rok do roku. T‑Mobile zanotował także widoczny wzrost we wszystkich wskaźnikach satysfakcji klienta.

Na skutek systematycznych działań komunikacyjnych, podkreślających doskonałość technologiczną i najlepszą jakość usług T‑Mobile, w 2018 roku poprawiła się percepcja marki tak wśród jej własnych klientów, jak i klientów operatorów konkurencyjnych. Marka zyskała w aspektach dotyczących jakości oferowanych usług i oceniających umiejętność reagowania na potrzeby klientów. Dziś T‑Mobile jest niezaprzeczalnie postrzegany jako najlepsza sieć w Polsce, tak z perspektywy prędkości jak i zasięgu sieci.

 

Silna pozycja w segmencie biznesowym

Oferta MagentaBIZNES zaprezentowana w drugim kwartale 2018 dynamicznie zdobyła segment SOHO, szybko osiągając poziom ponad 80% sprzedaży w tym sektorze. Oferuje ona firmom nie tylko w pełni nieograniczone, elastyczne rozwiązanie telekomunikacyjne, ale także szereg dodatkowych produktów, takich jak oprogramowanie biurowe, usługi księgowe lub zdalna pomoc IT.

W wyższych segmentach T‑Mobile stawia na synergie wynikające ze współpracy z T-Systems, dzięki którym może zapewnić klientom korporacyjnym i publicznym pełną gamę usług: od komunikacji mobilnej i stałego dostępu do sieci po integrację systemów, cyberbezpieczeństwo i pełne spektrum rozwiązań ICT.

 

Inwestycje w budowę fundamentów wzrostu

T‑Mobile kontynuował strategię dostarczania klientom usług w oparciu o najlepszą sieć.  Pomimo, że niezależnie od technologii operator dociera z usługami do blisko 100% populacji, w ostatnim roku infrastruktura, z której korzystają klienci operatora, została uzupełniona o blisko 500 nowych stacji. Ich głównym zadaniem jest uzupełnianie zasięgu, a przede wszystkim zwiększenie pojemności sieci.

W 2018 roku zakończył się proces harmonizacji sieci w 11 największych miastach w Polsce oraz na terenach turystycznych, w Karpaczu i Zakopanem. Oznacza to wzrost pojemności i prędkości przesyłania danych, dzięki, m.in., wykorzystaniu większej ilości pasma na usługi w technologii LTE, w której realizowana jest zdecydowana większość całkowitego wolumenu przesyłanych danych. W 2019 roku projekt harmonizacji zostanie zakończony w ostatniej z największych polskich aglomeracji oraz obejmie kolejne obszary. Na koniec roku proces obejmie już ponad 50% powierzchni kraju.

Najwyższą jakość świadczonych usług głosowych i transmisji danych potwierdzają testy konsumenckie wykonane przez portal Speedtest.pl. W rankingu za rok 2018 T‑Mobile zajął pierwsze miejsce nie w jednej, ale obu kategoriach: wśród dostawców internetu mobilnego oraz dostawców mobilnych usług sieciowych w technologii LTE. Ponadto od kilku lat firma uzyskuje najwyższą ocenę w badaniach jakości sieci realizowanych przez niezależną firmę P3 Communications.

Ukoronowaniem roku 2018 było uruchomienie w Warszawie pierwszej w Polsce w sieci 5G. 

W pierwszej fazie T‑Mobile uruchomił 5 stacji bazowych (4 w centrum Warszawy i jedną w siedzibie firmy). W kolejnych krokach, planowanych na 2019 rok, T‑Mobile zamierza stopniowo rozszerzać testy o kolejne lokalizacje.