Jesteś tutaj:-, Operatorzy, PC i Laptopy, Plus, Prawo, Reklama, Taryfy komórkowe-UOKiK przygląda się SMS-om premium Plusa (aktualizacja)

UOKiK przygląda się SMS-om premium Plusa (aktualizacja)

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi, operator sieci Plus, na usługę m.in. Czat Towarzyski świadczoną z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Konsumenci, którzy złożyli reklamację są odsyłani do „zewnętrznych podmiotów”. Przygląda się praktykom pozostałych operatorów.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi, który jako jeden z operatorów świadczy m.in. usługę Czat Towarzyski, zostało wszczęte w połowie maja 2017 r. Podstawą do podjęcia działań były skargi od konsumentów, w których informowali o naliczaniu przez operatora opłat za przychodzące wiadomości sms. Klienci otrzymywali smsy z numeru 7218 o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania płatnego smsa na kolejny numer – 60228. Przykładowo: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba. Wysłanie wiadomości oznaczało aktywację tzw. subskrypcji, w której konsument zaczynał otrzymywać jedną płatną wiadomość dziennie. Abonenci mogli też prowadzić płatne smsowe rozmowy towarzyskie z tzw. „centrum operatorskim”.

Wątpliwości prezesa UOKiK budzą odpowiedzi na udzielane konsumentom reklamacje, które mogą utrudniać dochodzenie ich praw, a także fakt, że Polkomtel może nie kontrolować tego, jak partnerzy realizują wysyłkę smsów premium.

Odpowiedzi na reklamacje

Konsumenci wielokrotnie informowali Polkomtel o nieprawidłowościach związanych z usługami świadczonymi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Urząd przeanalizował odpowiedzi Polkomtel na reklamacje klientów. Ze skarg wynika, że wielu nie wiedziało, że aktywowali usługę, dlatego zdziwił ich wysoki rachunek za telefon. Operator odpowiadał, że usługa została prawidłowo zrealizowana i odsyłał konsumentów do „zewnętrznych podmiotów”, nie podając ich nazwy. W ten sposób mógł sugerować, że to te podmioty, a nie Polkomtel, świadczą usługę i mogą rozpatrzyć reklamację. Może to utrudniać abonentom dochodzenie ich praw. Przykładowa odpowiedź Polkomtel:


Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji „Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium”. Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie.

Obowiązkiem operatora jest podanie abonentom nazwy podmiotu, z którym współpracuje przy realizacji usługi premium.

Kontrola nad podmiotami współpracującymi z operatorem

Wątpliwości urzędu wzbudza brak kontroli Polkomtel nad tym, jak podmioty, z którymi współpracuje przy realizacji usług premium, wywiązują się ze swoich zadań. Przedsiębiorca może nie wiedzieć, jaki podmiot przygotowuje treść dostarczaną w ramach usługi premium, za którą Polkomtel pobiera opłaty, oraz na czym konkretne usługi polegają. Tym samym operator może nie dochowywać należytej staranności przy świadczeniu usług premium na rzecz swoich abonentów. Ponadto, zastrzeżenia wzbudza to, że Polkomtel mógł nie zareagować, gdy wpływały do niego reklamacje konsumentów.

Postępowanie UOKiK

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi może zakończyć się stwierdzeniem stosowania kwestionowanych działań i nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar może wynieść do 10 proc. obrotu operatora. Więcej o zarzutach przeczytaj w jawnej wersji postanowienia o wszczęciu postępowania.

Prezes urzędu prowadzi ponadto postępowanie wyjaśniające, w którym weryfikuje praktyki pozostałych operatorów, którzy również świadczą usługi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228.


Dla konsumentów

Konsumencie, jeśli chciałbyś powiadomić UOKiK o wprowadzających w błąd smsach, które otrzymałeś – pamiętaj, aby podać lub dołączyć:

  • numer, z którego dostałeś lub na który wysłałeś wiadomość,
  • treść smsa lub treść otrzymanej wiadomości zwrotnej,
  • nazwę „serwisu”, do którego chciałeś uzyskać dostęp lub rodzaju usługi, z której chciałeś skorzystać,
  • print screen strony internetowej lub aplikacji mobilnej, która zachęcała cię do wysłania sms, np. żeby odebrać nagrodę,
  • odpowiedź na reklamację, którą dostałeś od swojego operatora.

Te wszystkie informacje wyślij na adres: smspremium@uokik.gov.pl , a w tytule maila wpisz: „sms”. Pomoc w twojej indywidualnej sprawie uzyskasz, pisząc na porady@dlakonsumentow.pl, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16, 801 440 220 (infolinia UOKiK) lub 22 330 40 00 (infolinia UKE).

źródło: UOKiK

Aktualizacja:


Usługa „Czat Towarzyski” nie jest świadczona przez Polkomtel i nie można przypisywać Polkomtelowi odpowiedzialności za działania osób trzecich. Podmiot świadczący usługę jest wskazany m.in. w regulaminie usługi i nie jest to Polkomtel. Operator telekomunikacyjny nie wytwarza i nie odpowiada za treści, jakie przekazuje firma świadcząca usługę „Czat Towarzyski” – jest to tzw. świadczenie dodatkowe w rozumieniu art. 64 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. Operator nie jest też autorem regulaminów świadczenia usług podmiotów trzecich, ani umów zawieranych pomiędzy firmami zewnętrznymi i ich klientami. Stąd też reklamacje dotyczące usługi „Czat Towarzyski” powinny być rozpatrywane przez podmiot świadczący usługę, a nie przez Polkomtel. Polkomtel zobowiązany jest rozpatrywać wyłącznie reklamacje dotyczące swojej usługi telekomunikacyjnej i takie reklamacje rozpatruje
– komentuje Dział Komunikacji Korporacyjnej Polkomtela, operatora sieci Plus.

Kan



Autor |2017-06-21T12:40:12+02:0021 czerwca 2017 12:40|Kategorie: Newsy, Operatorzy, PC i Laptopy, Plus, Prawo, Reklama, Taryfy komórkowe|Tagi: , , , |8 komentarzy

8 komentarzy

  1. mac 21 czerwca 2017 w 10:51 - Odpowiedz

    W Play jest to samo, musialem wlaczyc blokady Premium na wszystkich numerach w rodzinie. Przyklad: starsza osoba ma numer na karte i dostaje co jakis czas Premium SMS (jakies glupie wycinki z encyklopedii np jaki dlugi jest wieloryb), ktory pobiera pieniadze z konta za to, ze zostal przyslany! Raz nawet takie cos wyczyscilo konto tej osobie. Wylaczenie tego to jakies czary mary, trzeba odnalezc odpowiedni kod i wyslac na jakis specjalny numer. Jakim prawem pobierana jest oplata, jesli ja tego nie zamawialem!? Rozboj w bialy dzien!

    • gosc 21 czerwca 2017 w 16:55 - Odpowiedz

      Przecież w Play można zablokować sms-y premium. I dopóki nie wyślesz jakiegoś sms-a premium przez nieuwagę lub celowo, to do tego momentu blokada działa. U mnie to działa i ja mam święty spokój już od dawna.

  2. MAXS 21 czerwca 2017 w 11:13 - Odpowiedz

    #Mac – piszesz w celu odwrócenia uwagi czy co…. Bo w Play blokada usług premium jest jedna i blokuje wszystko. Natomiast w PLUS jest chyba z siedem- 7 blokad premium. Blokują ci jedna a odblokowują drugą (celowo nie wiem – generalnie na tym zarabiają). Oczywiście, po długiej batalii w PLUS udało się wszystko mi poblokować. Oczekiwałbym od operatora jedynie automatycznej blokady usług permium (blokada domyślna) jak ktoś chce z tego badziewia kokrzystać to niech zadzwoni na BOK i odblokuje ; nigdy odwrotnie. [b] [/b] [i] [/i]

    • mac 21 czerwca 2017 w 11:46 - Odpowiedz

      Napisalem by podac przyklad, ze to nie tylko problem Plusa. Fakt, jesli w Plusie jest miliard blokad i to jeszcze wykluczajacych sie to robia klientom pod gorke niezle. W Play wlaczam jedna blokade i wszystko znika. Jednak jesli nie wiesz, ze trzeba ja wlaczyc to takie niechciane Premium SMS pobierajace oplate za samo przyslanie bez zadnej swiadomej subskrypcji potrafia ci zjesc cale konto …

  3. gosc 21 czerwca 2017 w 11:21 - Odpowiedz

    UOKiK powinien się ogólnie im przyjrzeć wszystkim w tej sprawie. SMSy premium powinny być domyślnie zablokowane to skończyłoby się naciąganie ludzi przez złodzieji (dostawców) i cwaniaków (operatorów) którzy z tych wyłudzeń żyją. To samo z smsami flash od Orange, kiedy tym urząd sie zajmie?

  4. Xxx 21 czerwca 2017 w 18:31 - Odpowiedz

    Zadzwoniłem kiedyś do nich prosząc o blokadę wszystkiego co się wiąże z premium do mnie i ode mnie. Nic nie zadziałało. Napisałem reklamację, która do 30 dni powinna być rozpatrzone….. i co? Nic! Zero odpowiedzi. Smsy dalej przychodziły od wróżek itp. Dopiero jak zagroziłem że oddam Sprawę wyżej………. Smsy uciechly. Jak miło że mam spokuj. Ale trwało to za długo…….

  5. Mikolaj 22 czerwca 2017 w 20:28 - Odpowiedz

    Tylko czemu tu Polkomtel jest winny? Przecież w treści esemesa wyraźnie zaznaczone jest, że usługa kosztuje. Druga sprawa – to przecież nie Polkomtel te esemesy wysyła. Przecież nie może operator cenzurować korespondencji pomiędzy użytkownikami, a chyba do tego się te zarzuty sprowadzają.

    • Janek 23 czerwca 2017 w 13:27 - Odpowiedz

      Dokładnie, tu ewidentnie nie ma winy operatora, ale Polkomtela oczerniać jest łatwo. A przesłanek do tego nie ma żadnych.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.