Polkomtel, operator sieci Plus na dzień 31 marca 2015 roku świadczył ponad 12,4 mln usług telefonii komórkowej w modelu kontraktowym i przedpłaconym – wynika z opublikowanego Sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Polsat za okres trzech miesięcy zakończony 31 marca 2015 roku.


Na koniec marca 2015 roku zasięgiem Internetu LTE i HSPA/HSPA+ Plusa objętych było, odpowiednio, ponad 90% i prawie 100% populacji Polski.

Na dzień 31 marca 2015 roku Grupa Polsat świadczyła ponad 1,6 mln usług dostępu do szerokopasmowego Internetu.

Łączna liczba klientów, którym Grupa Cyfrowy Polsat świadczy usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 6.068.839 na dzień 31 marca 2015 roku, co stanowi spadek o 3,1% w stosunku do liczby, którą Grupa posiadałaby na dzień 31 marca 2014 roku, przy założeniu wcześniejszego włączenia Polkomtelu do Grupy. Głównymi powodami tego spadku są: łączenie kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego oraz odpływ klientów usług telefonii komórkowej.

Liczba aktywnych usług kontraktowych świadczonych przez Grupę Polsat wzrosła o 412.034, czyli o 3,4% do 12.394.712 na dzień
31 marca 2015 roku z 11.982.678 na dzień 31 marca 2014 roku. Wzrost ten jest efektem przede wszystkim zwiększenia o 39,2% liczby usług świadczonych w obszarze dostępu do szerokopasmowego Internetu, co jest związane z prowadzoną przez Grupę strategią aktywnego promowania sprzedaży usług świadczonych w oparciu o technologie LTE/HSPA+, m.in.
poprzez aktywne poszerzanie dostępu do tej technologii oraz dynamicznie rosnącą liczbą użytkowników Internetu w Polsce.

Łączna liczba świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji wzrosła w pierwszym kwartale 2015 roku o 4,0%, do 4.405.464 na dzień 31 marca 2015 roku z 4.236.986 na dzień 31 marca 2014 roku, m.in. na skutek istotnego wzrostu liczby świadczonych usług Multiroom. Jednocześnie spadła liczba świadczonych usług telefonii komórkowej, z poziomu 6.713.629
na dzień 31 marca 2014 roku do poziomu 6.552.365 na dzień 31 marca 2015 roku, co jest efektem m.in. dojrzałości i wysokiej konkurencyjności polskiego rynku telefonii mobilnej.

Wierzymy, że dalsze nasycenie bazy naszych klientów
usługami łączonymi, w tym produktem smartDOM, będzie miało pozytywny wpływ na wzrost liczby świadczonych przez nas usług kontraktowych oraz lojalność naszych klientów w przyszłości
– podkreśla Spółka.

W pierwszym kwartale 2015 roku średni miesięczny przychód na klienta wyniósł 85,8 zł i wzrósł o 1,0 zł, czyli o 1,2%, wobec 84,8 zł w pierwszym kwartale 2014 roku. W ramach oferty zintegrowanej smartDOM Operator aktywnie prowadzi dosprzedaż produktów i usług do połączonej bazy klientów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, co pozytywnie wpływa na
ARPU.

Dzięki programom utrzymaniowym wskaźnik odpływu klientów wyniósł 9,5% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 marca 2015 roku w porównaniu do 9,1% w okresie 12 miesięcy zakończonych 31 marca 2014 roku. Na dzień 31 marca 2015 roku na jednego klienta przypadało 2,04 aktywnych usług kontraktowych, co stanowi wzrost o 6,8% w porównaniu do 1,91 na dzień 31 marca 2014 roku. Wzrost wskaźnika nasycenia RGU na jednego klienta
wynika z prowadzonych przez nas działań marketingowych i sprzedażowych, ukierunkowanych na maksymalizację sprzedaży produktów i usług do jednego klienta.

Program smartDOM odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży i pozytywnie oddziałuje na poziom wskaźnika nasycenia RGU na jednego klienta oraz ARPU klienta kontraktowego. Od momentu uruchomienia w połowie lutego 2014 roku do końca pierwszego kwartału 2015 roku z oferty tej skorzystało 707 tys. klientów, którzy posiadali łącznie 2,17 mln aktywnych usług
(RGU). Tempo dosprzedaży usług w ramach programu smartDOM utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie –w pierwszym kwartale 2015 roku przyrost liczby usług w ramach programu smartDOM wyniósł 319 tys. Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta w tej grupie na dzień 31 marca 2015 roku wynosił 3,1. Mając na uwadze długoterminowy cel Grupy, jakim jest maksymalizacja przychodu na klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług, program smartDOM doskonale wpisuje się w realizację strategii.

Usługi przedpłacone

Liczba świadczonych przez Grupę Polsat aktywnych usług przedpłaconych spadła o 315.568, czyli o 7,3% do 4.034.757 na dzień 31 marca 2015 roku z 4.350.325 na dzień 31 marca 2014 roku przede wszystkim w wyniku zmniejszenia liczby świadczonych usług przedpłaconych telefonii komórkowej. Baza usług przedpłaconych pozostawała w pierwszym kwartale
2015 roku pod wpływem zdarzeń sezonowych oraz obserwowanej na rynku stopniowej migracji klientów usług przedpłaconych do taryf kontraktowych.

Średni miesięczny przychód na RGU prepaid wynosił 17,3 zł w pierwszym kwartale 2015 roku, co stanowi wzrost o 4,8% wobec 16,5 zł w analogicznym okresie 2014 roku. Motorem wzrostu ARPU w segmencie usług przedpłaconych jest dynamiczny wzrost zużycia danych w smartfonach przy stabilnych cenach usług w tym segmencie rynku.

W dniu 3 kwietnia 2015 roku Polkomtel przekazał dyspozycję uruchomienia procedury przedterminowej przedpłaty części Kredytu Terminowego PLK w wysokości 600 mln zł. Przedpłata wraz z alokacją do poszczególnych transz nastąpiła dnia 13 kwietnia 2015 roku. Przedterminowa spłata części kredytu terminowego nie ma wpływu na zapisy umowy kredytowej.

Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Polsat
za okres trzech miesięcy zakończony 31 marca 2015 roku: Tutaj

źródło: Grupa Cyfrowy Polsat

Kan