113 mln zł kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na czterech największych operatorów komórkowych za utworzenie kartelu. Operatorzy mieli uzgadniać postępowanie wobec spółki Info-TV-FM – zwycięzcy przetargu na telewizję mobilną. Więcej na ten temat w artykule: Decyzja UOKiK: 113 mln zł za kartel operatorów

Kartel operatorów telefonii komórkowej – według UOKiK – polegał na tym, że ustalili między sobą sposób publicznego kwestionowania oferty Info-TV-FM i wymianie poufnych informacji – powiedziała w środę na konferencji prasowej prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Wspólnie oceniali proponowane im warunki i uzgadniali działania PR, polegające na publicznym kwestionowaniu ważności i wiarygodności oferty – mówiła. Trwająca dwa i pół roku zmowa utrudniała wprowadzenie na rynek nowej usługi – dodała prezes.

Kara UOKiK – komentarz PTK Centertel:

Decyzja UOKiK o nałożeniu kary jest bezpodstawna. PTK Centertel nie uczestniczył w żadnej domniemanej zmowie dotyczącej cyfrowej telewizji mobilnej DVB-H. Decyzje biznesowe firma podejmowała zawsze całkowicie samodzielnie. Usługi DVB-H są nieopłacalne z biznesowego punktu widzenia, na co wskazują analizy rynkowe. Do uzasadnienia decyzji UOKiK o nałożeniu kary będziemy mogli precyzyjnie ustosunkować się po jego analizie. Na pewno skorzystamy z prawnych możliwości odwołania się od kary” – czytamy w komentarzu PTK Centertel przysłanym dla Telix.pl.

Info-TV-FM wygrało przetarg na rezerwację częstotliwości, umożliwiającej m.in. odbiór telewizji w telefonach komórkowych w technologii DVB-H, pokonując zawiązane przez czterech operatorów konsorcjum Mobile TV.

Stanowisko P4 w sprawie dzisiejszej decyzji UOKiK:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dzisiaj decyzję o nałożeniu na P4 kary w wysokości 10.706.142,70 PLN (dziesięć milionów siedemset sześć tysięcy sto czterdzieści dwa złote i siedemdziesiąt groszy) za udział w rzekomej zmowie czterech operatorów mobilnych.

Od przedmiotowej decyzji przysługuje P4 odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia decyzji.

W tej chwili P4 przeprowadza dokładną analizę decyzji UOKiK (razem z załączonym uzasadnieniem, które przedstawia powody jej wydania). Do czasu zakończenia analizy nie zostaną wydane żadne dalsze oświadczenia.

P4 zaprzecza, aby było zamieszane w jakąkolwiek zmowę operatorów lub w jakikolwiek inny sposób naruszyło przepisy prawa ochrony konkurencji„.

Oświadczenie Polkomtela

Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKIK oraz związaną z nią karą w sprawie rzekomej zmowy na szkodę podmiotu świadczącego usługi w zakresie telewizji mobilnej. Polkomtel nie był uczestnikiem w/w zmowy. Po analizie otrzymanej decyzji Polkomtel , zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, skieruje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

2 grudnia 2009 r. zostało wszczęte postępowanie kontrolne prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z podejrzeniem zaistnienia możliwości powstania zmowy blokującej wejście na rynek podmiotu świadczącego usługi telewizji mobilnej. Jego wynikiem jest dzisiejsza decyzja nakładająca kary na operatorów komórkowych działających na polskim rynku.

Prezes UOKIK twierdzi, że „Trwające ponad dwa i pół roku nielegalne porozumienie wstrzymało rozwój rynku hurtowego telewizji DVB-H, a konsumenci zostali pozbawieni możliwości korzystania z usług telewizji mobilnej przez telefon”. Jest to twierdzenie nieuzasadnione i nieuwzględniające rzeczywistych okoliczności sprawy. Urząd konsekwentnie pomija fakt, że spółka świadcząca usługi telewizji mobilnej nigdy nie złożyła potencjalnym partnerom wiążącej oferty na swoje usługi. A tylko taka oferta mogła być podstawą dla nawiązania relacji biznesowych między podmiotami działającymi na konkurencyjnym rynku. Dlatego Polkomtel nie mógł ani wstrzymywać rozwoju rynku, ani pozbawiać konsumentów możliwości korzystania z usług, na które nigdy nie otrzymał oferty.

Uwagi i pytania, które kierowano do spółki oferującej na polskim rynku swoje usługi w standardzie DVB-H, pozostawały bez odpowiedzi. Tym samym uniemożliwiano nawiązanie współpracy biznesowej opartej na wzajemnych korzyściach. Dzisiejsza decyzja UOKiK jest spóźnioną próbą przymuszenia podmiotów działających na konkurencyjnym rynku do zachowań niezgodnych ze standardami biznesowymi. W ocenie Polkomte zarzuty podnoszone przez Urząd nie mają oparcia w rzeczywistości.

Doświadczenia wszystkich krajów, w których zaistniały podmioty oferujące usługi w standardzie DVB-H, wskazują, że było to rozwiązanie nieefektywne technologicznie i ekonomicznie, wskutek czego nastąpiło całkowite wycofanie się z jego stosowania. Polscy operatorzy telefonii komórkowej mieli wystarczającą wiedzę na ten temat już w 2009 roku. Potwierdzeniem takiej oceny sytuacji jest także fakt, że spółka oferująca telewizję w standardzie DVB-H odstąpiła od tej technologii i uzyskała od UKE zgodę na stosowanie nowej, uniwersalnej technologii DVB-T , która może być wykorzystywana do urządzeń mobilnych i stacjonarnych – także tradycyjnych odbiorników tv. Nowa technologia daje możliwość dotarcia do większej liczby klientów z większą paletą usług.
Jednocześnie przypominamy, że w SOKiK trwa postępowanie odwoławcze w sprawie kary nałożonej przez UOKIK na Polkomtel za rzekome utrudnianie prowadzenia kontroli w roku 2009.

Stanowisko PTC

Nigdy nie uczestniczyliśmy w działaniach mających charakter jakiejkolwiek zmowy. Nie zgadzamy się z taką decyzją Urzędu, gdyż nie znajduje ona żadnego uzasadnienia i odwołamy się od niej do sądu” – czytamy w informacji przysłanej dla Telix.pl.

źrodło: wł.

Kan