Każda generacja telefonów wnosiła ze sobą coś nowego, zaspokajając przy tym rosnące potrzeby użytkowników. W latach 80-tych do łączenia ze sobą wystarczyły nam telefony analogowe. W latach 90-tych przyszła era transmisji cyfrowej i SMS-ów. W XXI wieku komórka to już prawdziwe centrum rozrywki z wbudowanym odtwarzaczem multimedialnym i aparatem cyfrowymi na pokładzie.

Zastanówmy się jaki jest sens zakupu telefonu z GPSem w fimie? Czy oprócz standardowej nawigacji samochodowej pojawiają się inne obszary zastosowań dla usługi pozycjonowania, które okażą się przydatne w prowadzeniu biznesu ?


Dane rynkowe potwierdzają, że telefony z GPSem notują wzrostowy trend sprzedaży. Operatorzy zacierają ręce z powodu rosnącego zainteresowania telefonami z tą funkcją oraz przede wszystkim usługami, które można świadczyć na bazie systemu nawigacji satelitarnej. Gdyby dziś zapytać przechodnia na ulicy, co to jest GPS (Global Positioning System) to w większości przypadków odpowie, że nawigacja – czy to piesza czy to samochodowa. Przy okazji pochwali się swoim telefonem komórkowym ze standardowo zaimplementowanymi i oprogramowaniem służącym do wyznaczania tras np. Nokia Ovi Maps lub Google Maps.

Z szacunków firmy analitycznej ABI Research wynika, że w 2010 roku ponad 26 mln osób na całym świecie korzystało z nawigacji w telefonie komórkowym. Zdaniem Nokii liczba ta w krótkim czasie wzrośnie do około 50 milionów. Tak duży skok w popularności mobilnej nawigacji GPS jest spowodowany nie tylko coraz większą liczbą telefonów z nawigacją GPS (A-GPS), ale także udostępnieniem szerokiej gamy zarówno darmowych jak i płatnych nawigacji dla wszystkich najnowszych telefonów. Eksperci są zgodni – popularność nawigacji GPS w telefonach komórkowych będzie tylko i wyłącznie rosła. Zwracają przy tym uwagę, że cały czas rośnie popyt na komórki z GPS podczas gdy sprzedaż tradycyjnych nawigacji z powodu panującego kryzysu w tym roku może zanotować nieznaczny spadek.