Jak informuje Gazeta Wyborcza na Facebook’u zebrała się spora grupa „poszkodowanych” przez Play, którzy przygotowują pozew zbiorowy. Powodem mają być horrendalnie wysokie faktury (nawet do 1000 zł) za ściąganie danych.

warto przypomnieć, że skargi klientów na wysokie rachunki za internet w smartfonie są powszechne. Dlatego urząd proponuje zmiany w prawie, które uregulują sytuację. Chce, by operatorzy mieli obowiązek przerywania transmisji danych w momencie, gdy użytkownik wyczerpie wykupiony limit. Abonent otrzyma SMS z informacją, że powinien wykupić nowy pakiet albo za korzystanie z internetu będzie płacił według wysokich cennikowych stawek.

Co na to Play? – Generalnie problem polega na tym, że klienci (a przynajmniej ich część) kupują smartfony, ale nie kupują pakietów danych, a szczególnie ofert dedykowanych do korzystania z internetu w komórce (np. taryfy All Inclusive) – zaznacza Marcin Gruszka, rzecznik Play. I dodaje: – Jesteśmy stawiani trochę pod ścianą, bo nasz system naprawdę widzi taką transmisję. Smartfony, szczególnie z systemem Android, mają to do siebie, że non stop łącza się z internetem. Począwszy od automatycznego sprawdzania poczty, przez aktualizację pogody, po ściąganie paczek z aktualizacjami oprogramowania – tłumaczy.

Operator zapewnia też, że wszystkie reklamacje rozpatrywane są indywidualnie. W niektórych przypadkach rozkładają nawet płatności na raty lub zostają umarzane w procesie reklamacji do 50 proc. kwoty.

Więcej informacji na Play – Oszukani dostępnej pod adresem http://www.facebook.com/#!/pages/Play-Oszukani/187641771276603

Anna Lewandowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej zaznacza, że klient decydując się na zakup konkretnego produktu powinien zwrócić szczegółową uwagę na jego „możliwości”.

Naszym zdaniem zarówno operatorzy, jak i producenci, wypuszczając dany produkt na rynek powinni informować o jego pełnej funkcjonalności, np. powinna to być klarowna informacja znajdująca się w instrukcji obsługi produktu – mówi Anna Lewandowska. – Zawierając umowę z operatorem trzeba pamiętać, że funkcjonalność, jaką dają telefony z systemem operacyjnym Android różnią się od dotychczas dostępnych telefonów. Aparaty działające na niej mogą posiadać aplikacje wymagające, do poprawnego funkcjonowania, połączenia z siecią.

Telefony nie mogą pobierać danych bez Waszej wiedzy i musicie się na to zgodzić. Każdy użytkownik telefonu może, za pomocą ustawień w telefonie, zablokować połączenia z internetem, a tym samym zuniemożliwić automatyczne pobierania przez aparat aktualizacji, które związane są z płatnym, zgodnie z cennikiem, transferem danych. Warto dodać, że problem z wysokimi, nieuzasadnionymi rachunkami za przesył danych przez smartfona dotyczy wszystkich operatorów.

źródło: Gazeta Wyborcza

Kan