Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł prezentujący pierwsze zdjęcia rzekomego telefonu Sony Ericsson Phone. Niektóre z portali internetowych zareagowały sceptycznie na fotografie zaprezentowane po raz pierwszy w serwisie Engadget. Postanowiliśmy przedstawić kilka powodów dla których PlayStation Phone okazuje się realnym urządzeniem.

Liczba gier dla telefonu iPhone rosła w zastraszającym tempie po premierze sklepu z aplikacjami App Store. iPhone nazywany był coraz częściej nie tylko telefonem, ale także przenośną konsolą. Podobna sytuacja tyczy się również odtwarzacza muzycznego iPod Touch. Prawdziwi gracze nie byli zachwyceni, wspomnianymi słowami. Pamiętam do dziś, że znajomi na wieść o tym, że ich konsola przenośna PlayStation Portable miałaby zostać wyparta przez iPhone’a reagowali śmiechem.

Jak wygląda aktualnie stan rzeczy? Liczba gier wydawanych na konsolę Sony spada z roku na rok, cyfrowa dystrybucja oraz PSP Go nie pomogły w poprawie sytuacji. iPhone za to wraz z iPod Touch stawał się znaczącą siłą na rynku gier mobilnych. Można stwierdzić, że Apple analizując sytuację na rynku postanowiło reklamować odtwarzacz iPod Touch pod szyldem konsoli przenośnej. Podstawową przewagą iPod’a względem wymienionej konsoli PlayStation Portable była liczba dostępnych aplikacji i gier oraz fakt, że iPod Touch był czymś znacznie więcej niż tylko konsolą oraz odtwarzaczem muzycznym. Na nic zdały się lamenty graczy, że ekran dotykowy nie jest dobrym pomysłem jako sterowanie w grach. Deweloperzy odwrotnie niż zapaleni gracze dostrzegli potencjał wyświetlaczy dotykowych tworząc coraz to bardziej innowacyjne gry. Następnymi krokami było wykorzystanie akcelerometru, czy też w aktualnym iPhone 4 żyroskopu.

Porównując dzisiejszy rynek gier mobilnych do tych dostępnych na konsolę przenośne możemy zauważyć, że dochody deweloperów w przypadku pierwszego rynku zbytu są coraz większe. Cześć producentów gier zdecydowała się na wybranie iPhone kosztem PlayStation Portable, czy też Nintendo DS (celowo konsola Nintendo jest wymieniana rzadziej w tym artykule). Według badań Game Developers 19% deweloperów gier pisze swoje produkcje dla telefonu iPhone oraz iPod Touch. Wynik ten jest dwukrotnie większy niż w przypadku DS oraz PSP.

Skąd tak długi wstęp na temat sytuacji iPhone’a, iPod’a oraz PlaySation Portable? Odpowiedź jest dość prosta. Sony niejako zostało zmuszone do spróbowania swoich sił na rynku telefonów komórkowych wykorzystując markę PlayStation. Jak wiemy, tworzeniem urządzeń mobilnych zajmuje się spółka joint venture, Sony Ericsson. Nie dziwi nas, że marka PlayStation miałaby zostać wykorzystana właśnie przez japońsko-szwedzką firmę. PlayStation Phone byłby idealną odpowiedzą Sony na aktualną sytuację na rynku, tym bardziej, że wspomniany produkt według plotek miałaby działać pod kontrolą Androida. Wystarczy popatrzeć na prognozy, które mówią o wzroście wartości rynku gier mobilnych do $10 miliardów dolarów w 2014 roku.


Prototyp telefonu PlayStation Phone

Dla mnie informacja o tym, że Sony Ericsson tworzy urządzenie PlayStation Phone działające pod kontrolą Androida jest potwierdzeniem idei telefonu z funkcją konsoli. Połączenie gier oferowanych w Android Market z tymi wydawanymi dla PlayStation Portable byłoby wręcz idealne. Podczas debiutu urządzenia, jak wiemy liczba gier stworzonych z myślą o konkretnym telefonie PlayStation nie byłaby zbyt duża, stąd baza tych dostępnych w Android Market byłaby dobrym rozwiązaniem. Nie mówiąc o stabilnym systemie oraz wykorzystaniu bardzo intuicyjnego interfejsu z linii Xperia- UX (skrót od User eXperience).

Przejdźmy dalej, Sony Ericsson tworząc urządzenie, telefon, konsolę w jednym z dotykowym ekranem mógłby wykorzystać możliwości oferowane przez dotykowe wyświetlacze. W tym deweloperzy mieliby szansę pochwalić się swoimi umiejętnościami tworząc gry wykorzystujące tradycyjne klawisze PSP w połączeniu z obsługą za pomocą dotyku.

Kolejną rzeczą przemawiająca za ideą PlayStation Phone jest połączenie telefonu z konsolą. W pewnym momencie korzystania z konsoli przenośnej Sony można dojść do wniosku, że noszenie ze sobą konsoli i telefonu jest uciążliwe i wygodniej byłoby posiadać jedno urządzenie. Ten właśnie fakt denerwował najbardziej niektórych użytkowników PSP, konsola nie należała do najbardziej poręcznych, jej przenoszenie w kieszeni było niemożliwe.

Co ważne, Sony wydając PlayStation Phone zrewanżowałoby się w znacznym stopniu Apple za aktualną sytuację z konsolą PSP. Postrzeganie iPhone jako idealnej platformy do gier mobilnych mogłoby ulec zmianie. Spora część deweloperów nadal tworzyłaby gry dla telefonu Apple, jednak jeszcze większa zdecydowałaby się na PSP Phone.

Należy pamiętać również, że PSP Phone w znacznym stopniu pomógłby w rozwoju platformy Google pod kątem gier. Aktualnie liczba wysokiej jakości gier w Android Market jest nieporównywalnie mniejsza niż w App Store.

Dla Telix.pl:

Kamil Bąkowski

Obserwuj mnie w serwisie Twitter, Blip