Co trzy lata ruch sieciowy zwiększa się dwukrotnie. Sporo. Żeby więc sieć nie złapała zadyszki, uruchomiono międzymiastowe łącze 400 Gb/s dla połączeń sieci szkieletowej IP na trasie Warszawa-Poznań. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Śmiało można przecinać wstęgę na otwarciu sieciowej autostrady.

Być może, gdy słyszymy o szkielecie, przychodzi na myśl lekcja biologii i nie jest to złe skojarzenie. Bo przecież każdy wie, że bez szkieletu ani rusz. Bez sieci szkieletowej, daleko też nie zajdziemy. Łączy ona ruch z mniejszych sieci i przesyła dane bardzo szybko i na dużą odległość. Mówiąc obrazowo, sieć szkieletowa to nasze najszybsze, najlepsze drogi krajowe. Do nich dołączają drogi wojewódzkie i lokalne, czyli mniejsze sieci.

 

Sieć szkieletowa składa się z dwóch sieci:

  1. Optycznej sieci transmisyjnej ROADM Express Network, która łączy największe miasta w Polsce. Ta sieć to wspominane drogi krajowe. Połączone miasta nazywamy POP, czyli points of presence – miejsca, w których ruch jest agregowany do większych przepustowości.
  2. Sieci routerów szkieletowych IP, które przydzielają sieć do konkretnych platform lub mniejszych sieci (np. dla YouTube’a czy Netflixa, mobile voice’a, Neostrady). Routery są węzłami komunikacyjnym. Powiedzmy, że to takie zjazdy z sieciowej autostrady, na których trzeba zdecydować dokąd jedziemy.
Final schemat sieci 750

Schemat sieci szkieletowej.

 

Większa przepustowość

Do tej pory sieć szkieletowa wykorzystywała łącza do 100 Gb/s. Niezły wynik, droga ekspresowa. Jednak rok do roku ruch w sieci wzrasta, a światłowód nie jest dostępny wszędzie. Zamiast ekspresówki potrzebowaliśmy więc autostrady. Dlatego właśnie wdrożyliśmy pierwsze w Polsce komercyjne łącze 400 GbEth dla routerów w sieci szkieletowej IP (400 Gb/s). Prawdziwa sieciowa autostrada, na której można bezpiecznie wcisnąć gaz do dechy i błyskawicznie przesłać mnóstwo danych. Na razie na trasie Warszawa-Poznań, ale w planach na ten rok mamy jeszcze Katowice, Kraków, Wrocław, Łódź, Szczecin i Bydgoszcz. Podsumowując, w 2023 planujemy mieć routery z portami 400 GbEth w 8 miastach i prawie 60% pojemności będzie zapewniona w łączach pomiędzy nimi.

 

mapa Polski poprawka

Mapa sieci ROADM Express Network. Zaznaczona jest sieć istniejąca oraz łącza 400 Gb/s, które uruchomimy w 2023 roku.

 

Zielona sieć

Wdrożone rozwiązanie jest przyjazne dla naszej planety. 4 łącza po 100 Gb/s, to nie to samo, co jedno łącze 400 Gb/s. Mimo, że matematyka i mnożenie sugerują co innego. Łącze o większej przepustowości potrzebuje mniej energii do zasilenia. Emituje więc mniej dwutlenku węgla do atmosfery.

Uruchomiona sieć szkieletowa jest gotowa na większe potrzeby. Docelowo może przesyłać dane w technologii 800 Gb/s i 1,2 Tb/s. W sierpniu 2021 roku w laboratorium Orange przeprowadzono już testy 800 Gb/s. Technologie te będą sukcesywnie wdrażane wraz ze wzrostem ruchu w sieci.