Orange Polska informuje o rekordowym przyroście liczby klientów ofert konwergentnych i poprawie trendu EBITDA, wspartego większym zorientowaniem na wartość, w 2 kw. 2017 roku.


Po pierwszym półroczu Orange Polska ma 14,555 mln. kart SIM – 12,3% (rdr), w tym 9,573 mln. klientów post-paid (+10,1% rdr) i 4,983 mln pre-paid (-37,0% rdr).

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
2 kw. 2016 2 kw. 2017 Zmiana
liczba klientów ofert
konwergentnych
679 1 084 +59,6%
dostępy mobilne (liczba kart
SIM)
16 614 14 555 -12,3%
post-paid 8 716 9 573 +10,1%
pre-paid 7 898 4 983 37,0%
stacjonarne dostępy
szerokopasmowe (rynek detaliczny)
2 139 2 323 +9,7%
stacjonarne łącza głosowe (rynek
detaliczny)
4 059 3 809 6,1%

Podsumowanie 2 kw. 2017 roku:

  • bardzo dobre wyniki komercyjne w ofertach konwergentnych, Internecie stacjonarnym i
    mobilnych usługach abonamentowych:
    • rekordowy przyrost o +16% kwartał-do-kwartału liczby klientów konwergentnych, dzięki sukcesowi oferty Orange Love
    • kontynuacja odbicia w segmencie Internetu stacjonarnego: przyrost liczby klientów
      o +10% rok-do-roku, +54 tys. przyłączeń netto w 2 kw., dzięki popularności mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz usług światłowodowych
    • przyrost o +10% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych,
      +121 tys. przyłączeń netto w 2 kw.
  • solidne wyniki finansowe, odzwierciedlające większy nacisk na tworzenie wartości
    • spadek przychodów o 2,2% rok-do-roku:
      • w telefonii komórkowej podejście bardziej zorientowane na wartość
        spowodowało niższe subsydiowanie telefonów i większy udział ofert bez telefonu
      • wzrost w segmencie Internetu stacjonarnego
      • utrzymująca się presja w obszarze usług tradycyjnych
    • spadek skorygowanej EBITDA o 0,5% rok-do-roku, przy marży na poziomie 28,9% (wzrost o 0,5 pp rok-do-roku):
      • spadek kosztów sprzedaży w wyniku większej koncentracji na wartości
      • wsparty zyskami ze sprzedaży nieruchomości (57 mln zł)
      • cel całoroczny EBITDA w przedziale 2,8-3,0 mld zł potwierdzony
    • ponad 1,9 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec czerwca (z czego 266 tys. objęto zasięgiem w 2 kw.)
    • liczba klientów usług światłowodowych na poziomie 145 tys. (+28 tys. przyłączeń
      netto w 2 kw.)
    • penetracja usługi na poziomie 7,4%
  • skorygowane nakłady inwestycyjne4 w wysokości 437 mln zł (spadek o -9,0% rok-doroku), w tym 154 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
    • z wyłączeniem nakładów na sieć światłowodową, spadek nakładów inwestycyjnych o 20% rok-do-roku
  • skorygowane organiczne przepływy pieniężne w wysokości 218 mln zł, odbicie po 1 kw.


Odnosząc się do wyników za 2 kwartał 2017 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:

Teraz, po około pięciu miesiącach obecności Orange Love na rynku, możemy z przekonaniem stwierdzić, że nasza flagowa oferta odniosła sukces. Udało się nam pozyskać ponad 200 tys. klientów, z czego około 80% zakupiło przynajmniej jedną nową usługę Orange, generując dla nas dodatkową wartość. Uważamy, że do popularności Orange Love przyczyniła się przede wszystkim prostota oferty w połączeniu z atrakcyjną ceną i sprawną realizacją. W efekcie, w 2 kw. nastąpił rekordowy wzrost – aż o 16% – liczby klientów konwergentnych, która przekroczyła milion.

Obecnie, ponad 50% nowo pozyskiwanych klientów indywidualnych stacjonarnego Internetu i
ponad 40% aktywujących mobilne głosowe usługi abonamentowe decyduje się na pakiet Orange Love. W kolejnych miesiącach będziemy pracować nad dalszym uatrakcyjnieniem ofert
konwergentnych.

Zgodnie z przewidywaniami, na komercjalizację sieci światłowodowej wpłynęła w pewnym stopniu mniejsza liczba dni roboczych w minionym kwartale. W 2 kw. zasięg sieci zwiększył się o ponad 266 tys. gospodarstw domowych; około 20% tego przyrostu przypadło na infrastrukturę innych operatorów, co pomaga nam w optymalizacji nakładów inwestycyjnych. Obecnie, nasza usługa światłowodowa jest dostępna dla blisko 2 milionów gospodarstw domowych w Polsce. Już teraz docieramy do około 40% wszystkich gospodarstw domowych w dużych miastach. W drugim półroczu będziemy nadal pracować nad monetyzacją inwestycji w sieć światłowodową.

Do 2020 roku, przy rozbudowie sieci światłowodowej będziemy korzystać z dofinansowania w
ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Obejmiemy zasięgiem szybkiego Internetu
ponad 360 tys. gospodarstw domowych oraz 3 700 szkół na terenach mniej zurbanizowanych w wielu regionach Polski. Orange Polska jest najlepiej predestynowanym do realizacji takich
projektów operatorem ze względu na znaczącą synergię z posiadaną infrastrukturą sieciową.

Cieszę się, iż wspólnie z rządem będziemy stopniowo eliminować „białe plamy”, przyczyniając się do rozwoju społeczności lokalnych – co jest zgodne z przyjętym przez nas zintegrowanym
podejściem do biznesu. Kilka dni temu poinformowaliśmy o nabyciu od Multimedia Polska spółki zajmującej się sprzedażą energii elektrycznej, co czyni nas liderem wśród alternatywnych dystrybutorów energii w Polsce. To ważny krok w rozwijaniu obszarów wzrostu komplementarnych do naszej podstawowej działalności. Pozwoli to nam także na dosprzedaż usług telekomunikacyjnych, przyczyniając się do wzrostu przychodów i podniesienia lojalności klientów.

Nasze wyniki komercyjne i finansowe w 2017 roku, zwłaszcza w 2 kw., zaczęły odzwierciedlać
zwiększony nacisk, jaki kładziemy na tworzenie wartości. W przyszłości zamierzamy dalej
zmierzać w tym kierunku. W dniu 4 września br., na spotkaniu na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie, przedstawimy zaktualizowane plany średniookresowe.

Wyjaśnimy w jaki sposób zamierzamy lepiej realizować cele strategiczne oraz dostosować naszą działalność do zmieniających się warunków rynkowych.”


Wyniki finansowe spadek przychodów o 2,2% rok-do-roku wobec -3,5% w 2 kw. 2016 roku

Przychody w 2 kw. wyniosły 2 839 mln zł i zmniejszyły się o 64 mln zł, tj. o 2,2% rok-do-roku. Pogorszenie trendu względem dwóch poprzednich kwartałów odzwierciedla wyższą bazę porównawczą dla przychodów ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych (wzrost o 16% rok-do-roku w 2 kw. wobec 65% rok-do-roku w 1 kw.). W 2 kw. do wzrostu przychodów ze sprzedaży sprzętu przyczyniły się niższe subsydia do telefonów sprzedawanych w planach ratalnych. Natomiast pozostałe kluczowe trendy po stronie przychodów nie uległy większym zmianom. Przychody z usług komórkowych zmniejszyły się o 5,9% rok-do-roku (-79 mln zł), a z tradycyjnych stacjonarnych linii biznesowych (PSTN i hurtowych) o 11,2% rok-do-roku (-65 mln zł). W segmencie stacjonarnego Internetu nastąpiła dalsza poprawa: przychody zwiększyły się o 2,3% rok-do-roku, wobec 1% w 1 kw. 2017 roku oraz -4,5% w 2 kw. 2016 roku.

W 2 kw. 2017 roku, nastąpił rekordowy przyrost liczby klientów konwergentnych o 146 tys., tj. o 16%, do poziomu 1,08 mln. Przyczyniła się do tego wprowadzona w lutym oferta konwergentna Orange Love, która była dostępna na rynku przez pełny kwartał. O sukcesie tej propozycji zdecydowała atrakcyjna cena i prostota rozwiązania, wsparta skoncentrowaną i sprawną realizacją. W efekcie, udział ofert konwergentnych wśród klientów indywidualnych korzystających z usług stacjonarnego Internetu wzrósł do 43% (wobec 30% rok wcześniej), zaś mobilnych abonamentowych usług głosowych – do 31% (wobec 20% w 2 kw. 2016 roku). Łączna liczba usług, z których korzystają indywidualni klienci rozwiązań konwergentnych, przekroczyła 3,4 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.
Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych zwiększyła się w 2 kw. o 121 tys., tj. 1,3%. W mobilnych ofertach głosowych utrzymała się wysoka liczba aktywacji netto (103 tys.). Natomiast liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 30 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Na liczbę raportowanych usług przedpłaconych nadal miało wpływ wprowadzenie obowiązkowej rejestracji kart SIM. Był to ostatni kwartał, w którym ten czynnik miał znaczenie.

Udział ruchu LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych w 2 kw. osiągnął 73%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął 69% wobec 64% w 2 kw. 2016 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych utrzymał się na poziomie około 100% rok-do-roku.
Baza klientów stacjonarnego Internetu podlegała dalszej transformacji. W 2 kw. całkowita liczba klientów zwiększyła się o 54 tys., tj. 10%5 rok-do-roku, osiągając poziom 2,32 mln. Utrata netto łączy ADSL i CDMA została z nadwyżką zrównoważona przez 112 tys. przyłączeń netto w usługach światłowodowych, VDSL i usługach mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego. Liczba klientów usług światłowodowych zwiększyła się o 28 tys. (wobec 29 tys. w 1 kw.), osiągając poziom 145 tys. Udział wyżej wymienionych technologii wzrostowych w ogólnej liczbie klientów wzrósł do 39% (wobec 23% na koniec 2 kw. 2016 roku).

W segmencie stacjonarnych usług głosowych, utrata łączy netto spowolniła do 50 tys. wobec 73 tys. kwartał wcześniej. Wynikało to wyłącznie ze wzrostu w usługach telefonii internetowej (VoIP), które wchodzą w skład pakietu Orange Love.

Kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy Kapitałowej Orange Polska



Pełne wyniki finansowe Orange Polska po 2 kw. 2017 r.: Tutaj

Prezentacja: Tutaj

źródło: Orange

Kan