Omówienie wyników telefonii komórkowej za 1 kwartał 2011 roku.

  • wzrost przychodów o 2,2% rok-do-roku wobec spadku o 0,4% w całym 2010 roku
    • z wyłączeniem -40 mln zł wpływu obniżki stawek MTR za SMS, wzrost o 4,4% rok-do-roku
    • obniżka stawek MTR za SMS obniżyła przychody o 40 mln zł, ale nie wpłynęła na EBITDA
  • EBITDA wyższa o 4,6%, przy marży 28,2% wobec 27,6% rok wcześniej
  • przyrost liczby klientów o 4,7% rok-do-roku, dzięki 88 tys. przyłączeń w 1 kw. 2011 roku
  • Orange nadal liderem rynku: 30,1% ilościowy i 30,4% wartościowy udział w rynku
  • wzrost liczby abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do internetu o około 50% rok-do-roku
  • w 1 kw. smartfony stanowiły 28% nowych i przedłużonych umów
    • o
      liczba smartfonów wzrosła o 236 000 w 1 kw. 2011

Kluczowe wskaźniki:

Telefonia komórkowa 1 kw. 2011 1 kw. 2010 Zmiana
Przychody (w mln zł) 1 856 1 816 2,2%
Łączna liczba klientów (w tys.) 14 420 13 774 4,7%
Liczba
klientów post-paid (w tys.)
6 963 6 713 3,7%
Liczba
klientów pre-paid (w tys.)
7 457 7 062 5,6%
Liczba mobilnych dostępów
szerokopasm. (w tys.)
599 400 49,7%
Marża EBITDA (jako % przychodów) 28,2% 27,6% 0,6 pp

Przychody segmentu komórkowego wzrosły o 2,2% rok-do-roku w porównaniu ze spadkiem o 0,4% w całym 2010 roku. Na dynamikę wpłynęła wprowadzona 1 stycznia obniżka stawek międzyoperatorskich za SMS (z 0,15 zł do 0,08 zł), która spowodowała uszczuplenie przychodów o 40 mln zł. Z wyłączeniem wpływu obniżki MTR SMS, przychody wzrosły o 4,4% względem poprzedniego roku, do czego przyczynił się przede wszystkim znaczny wzrost bazy klientów Orange; liczba klientów wzrosła o 4,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, przy czym w 1 kw. 2011 roku sieć Orange wybrało 88 tys. nowych klientów. Przyrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost średniego ruchu na abonenta (AUPU) o 8,2%, który częściowo zrównoważył wpływ presji cenowej na wskaźnik ARPU.

W 1 kw. zysk EBITDA dla telefonii komórkowej wzrósł o 4,6% względem analogicznego okresu 2010 roku, przy marży 28,2% (wobec 27,6% w 1 kw. 2010 roku). Wzrost EBITDA został osiągnięty głównie dzięki wzrostowi przychodów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów niezwiązanych ze sprzedażą.

Zgodnie z oczekiwaniami Grupy TP, szacuje się, że w pierwszym kwartale wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wzrosła o 0,6% wobec spadku o 1,9% rok-do-roku w całym 2010 roku. Dynamika wzrostu była niższa niż w 4 kw. 2010, w którym wzrost wyniósł 1,4% rok-do-roku. Wynikało to z obniżki stawek międzyoperatorskich za rozliczenia ruchu SMS z 0,15 zł do 0,08 zł, która wpłynęła na wyniki całego kwartału. Do wzrostu całego rynku przyczynił się przede wszystkim segment komórkowy, który odnotował wzrost o 4,5% rok-do-roku; podczas gdy, wzrost wartości rynku był hamowany przez segment telefonii stacjonarnej, w którym nastąpił spadek o 3,8%.

Przychody Grupy TP zostały uszczuplone o 40 mln zł w efekcie obniżki stawek MTR za SMS i zmniejszyły się o 3,7% rok-do-roku wobec -5,1% w całym 2010 roku; dynamika jest zgodna z założeniami Zarządu, który w całym 2011 roku przewiduje spadek przychodów w granicach od -2% do -4,5%. Podobnie do tendencji rynkowych, głównym czynnikiem zwiększającym przychody Grupy TP był segment telefonii komórkowej, który odnotował wzrost o 2,2% względem 1 kw. 2010, co nie zrównoważyło jednak spadku przychodów segmentu telefonii stacjonarnej o 7,8%.

Marża EBITDA dla Grupy TP ustabilizowała się w pierwszym kwartale na poziomie 36,1% (wobec 36,7% w analogicznym okresie 2010 roku), co jest zgodne z założeniami Zarządu, który w skali całego roku przewiduje marżę EBITDA na poziomie 36-37%3. Głównym czynnikiem wpływającym niekorzystnie na EBITDA był spadek przychodów segmentu telefonii stacjonarnej, jednak czynnik ten został w dużej części zrównoważony przez 59 mln oszczędności kosztowych w 1 kw. 2011r.

Segment komórkowy nadal miał znaczący wpływ na ewolucję EBITDA Grupy; jego EBITDA zwiększyła się o 4,6% rok-do-roku, przy marży 28,2%, wobec 27,6% w 1 kw. 2010.

Kluczowe wskaźniki operacyjne Orange 1Q2011
Kluczowe wskaźniki operacyjne Orange 1Q2011

Odnosząc się do wyników pierwszego kwartału, Jacques de Galzain, Członek Zarządu TP ds. Finansów, stwierdził:

Wyniki Grupy TP w pierwszym kwartale są zgodne z naszymi założeniami i celami. Ewolucja przychodów odzwierciedla wpływ obniżki stawek MTR za SMS, lecz dynamika spadku jest obecnie i tak znacznie lepsza od dwucyfrowego spadku przed rokiem. Segment telefonii komórkowej jest na ścieżce wzrostu, do czego przyczynił się znaczny przyrost liczby klientów Orange. Niezmiennie dążymy do generowania wysokich przepływów pieniężnych i zapewnienia trwałej rentowności, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach: program optymalizacji kosztów przyczynił się do obniżenia bazy kosztowej o 2,8% względem poprzedniego roku, a jednocześnie ustabilizowaliśmy marżę EBITDA na poziomie mieszczącym się w zakresie założonym na ten rok. W dalszym ciągu koncentrujemy się na obniżaniu kosztów i poprawianiu efektywności, zwiększając potencjał realizacji działań sprzedażowych i dążąc do podwyższenia rentowności. Wolne przepływy pieniężne netto pozostają naszym zasadniczym celem, a wyniki pierwszego kwartału, w którym nastąpił spodziewany wypływ środków pieniężnych z tytułu inwestycji dokonanych w czwartym kwartale, pozwalają nam potwierdzić nasz całoroczny cel w zakresie przepływów pieniężnych.

źródło: Orange

Kan

Warto przeczytać:
Rynek komórkowy po IVkw.2010: Orange liderem