Firma MasterCard, podczas mobile World Congress w Barcelonie zaprezentowała pakiet rozwiązań, bazujących na zaawansowanych technologiach, które mają służyć potwierdzaniu tożsamości konsumenta i dalszemu uproszczeniu zakupów w Internecie. Pierwsze pilotaże „Selfie Pay” zakończyły się pozytywnie.


Obecnie dostępne metody sprawdzania tożsamości mogą zniechęcać do zakupów i skutkować opuszczeniem strony internetowej sklepu przez kupujących. Ostatni etap zakupów, czyli płatność, może być czasochłonny i zakończyć się porzuceniem koszyka. kod pin to już przeżytek. Wkrótce zawierane drogą elektroniczną transakcje będziemy potwierdzać przykładając palec do urządzenia (aby potwierdzić zgodność linii papilarnych), a także… po pobraniu aplikacji robiąc sobie selfie.

Do płatności z wykorzystaniem zdjęcia twarzy, czyli tzw. selfie, potrzebna jest specjalna aplikacja MasterCard Identity Check instalowana na smartfonie. Aplikacja skanuje i rozpoznaje twarz użytkownika. Jeśli „dane” się zgadzają, następuje pozytywne zakończenie procesu płatności. Aby zapobiec falszerstwom. np. użyciu zdjęcia, program będzie od użytkownika wymagał mrugnięcia.

Kierunek rozwoju sposobów uwierzytelniania klientów potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez MasterCard. Zgodnie z nimi, 53% respondentów częściej niż raz w tygodniu zapomina najważniejsze hasła, tracąc ponad 10 minut na odzyskanie dostępu do konta. W rezultacie ponad 1/3 konsumentów zrezygnowała z zakupów w Internecie. Z kolei sześć na dziesięć osób przyznało, że nie udało im się dokończyć transakcji, których finalizacja musiała nastąpić szybko i sprawnie, na przykład zakup biletów na koncert. Ponad 50% respondentów pragnęłoby, aby hasła zostały zastąpione wygodniejszymi rozwiązaniami, które oferować będą ten sam poziom zabezpieczeń i dawać im poczucie bezpieczeństwa.

Amerykańskie instytucje finansowe mogą zdecydować o wdrożeniu MasterCard Identity Check od połowy 2016 r., natomiast globalne wdrożenie rozwiązań planowane jest na rok 2017. W pierwszej kolejności usługa trafi do banków 14 krajów (m.in. USA, Kanadzie i kilku krajach Europy – na razie wiadomo o British bank HSBC).

Oprócz „Selfie Pay” firma testuje także możliwość autoryzacji płatności za pomocą odcisku palca, rozpoznania strun głosowych i skanowania tęczówki oka.

źródło: theverge.com

Kan