Zysk netto grupy TP SA w czwartym kwartale 2011 roku wyniósł 358 mln zł wobec 191 mln zł (skorygowany o
wyłączenie z konsolidacji Emitela od 2 półrocza 2010) rok wcześniej – poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.

Kluczowe wskaźniki:

telefonia
komórkowa
4 kw.
2011
4 kw.
2010
Zmiana 2011 2010 Zmiana
Przychody (w mln zł) 2 052 2 125 -3,4% 8 282 8 866 -6,6%
Liczba łączy stacjonarnych (w
tys.)
5 623 6 346 -11,4%
Liczba detalicznych dostępów
szerokopasm. (w tys.)
2 346 2 286 +2,6%
Liczba klientów usług TV (w tys.) 636 544 +17,0%
Skorygowana marża EBITDA (jako %
przychodów)
35,5% 36,3% -0,8 pp 37,6% 38,9% -1,3pp

Spadek przychodów w segmencie telefonii stacjonarnej został ograniczony do 6,6% rok-do-roku
wobec -8,5% w 2010 roku, co odzwierciedlało korzystną tendencję w ciągu całego roku: od spadku
o 7,8% w 1 kw. 2011 do spadku o zaledwie 3,4% w 4 kw. 2011. Do znacznego ograniczenia
spadku przychodów w 4 kw. przyczyniły się przede wszystkim następujące czynniki: mniejszy
spadek przychodów z usług głosowych (-141 mln zł w 4 kw. wobec średnio -165 mln w pierwszych
trzech kwartałach), zwiększony ruch międzynarodowy oraz wzrost przychodów z usług ICT.
Zasadniczą przyczyną spadku przychodów w segmencie stacjonarnym pozostaje wypieranie
telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, czego ilustracją jest spadek liczby detalicznych
łączy stacjonarnych w 2011 roku o 11%. Strategia Grupy TP w segmencie szerokopasmowym
przyczyniła się do stopniowego przywrócenia wzrostu: baza klientów zwiększyła się o 60 tys., tj. o
2,6% rok-do-roku, przy czym wskaźnik przyłączeń netto był dodatni we wszystkich kwartałach.
Ponadto, udział opcji o dużych prędkościach (6 Mb/s lub więcej) w sprzedaży neostrady osiągnął w
2011 roku poziom 47%, co stanowi znaczącą poprawę wobec 18% w 2010 roku. TP odnotowała
także dalszy wzrost w segmencie TV: baza klientów tych usług zwiększyła się o 17%, a wskaźnik
penetracji wśród klientów detalicznych usług szerokopasmowego dostępu do internetu przekroczył
27%.

Skorygowana3 marża EBITDA w segmencie telefonii stacjonarnej wyniosła 37,6% wobec 38,9% w
2010 roku. Spadek ten był wynikiem malejących przychodów oraz ujemnych różnic kursowych, co
nie zostało w pełni zrównoważone przez oszczędności wynikające z programu optymalizacji
kosztów. Marża EBITDA wykazana w sprawozdaniu wyniosła 43,8%, przy czym do tak wysokiego
poziomu przyczyniło się przede wszystkim 1,2 mln zł zysku ze sprzedaży spółki TP Emitel.

Grupa TP – pełne wyniki za 2011 rok: Tutaj

źródło: Grupa TP

Kan