46% przedsiębiorców prowadzących sprzedaż w internecie doświadczyło cyberataku. Tak wynika z najnowszej badania przeprowadzonego wśród członków PrestaShop Million Club, zrzeszającego biznesy sprzedające towar o łącznej wartości ponad miliona euro rocznie. Połowa ankietowanych z Polski twierdzi, że liczba ataków rośnie. Najwięcej sytuacji zagrażających bezpieczeństwu transakcji w sieci odnotowuje się w krajach Ameryki Łacińskiej (80%).

 

Różne źródła cyberataków, to samo zagrożenie

Wśród najczęstszych form cyberataku, sprzedawcy z Polski, Włoch, Francji, Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej, wymieniają złośliwe boty (47%). 29% biznesów należących do PrestaShop Million Club miało także styczność z próbą przejęcia kontroli nad serwerem. Ponadto 16% wszystkich ankietowanych twierdzi, że grożono im konsekwencjami w przypadku niezapłacenia okupu. Co drugi przedsiębiorca w trakcie prowadzenia biznesu spotkał się z cyberzagrożeniami więcej niż raz.  Najczęstszą konsekwencją ataków było czasowe zablokowanie działania witryny internetowej (67%). 18% wskazało także na ataki pośrednie, takie jak modyfikacje faktur przez dostawców, włamania na konto na Facebooku, wysyłanie fałszywych maili czy usuwanie baz danych. 14% doświadczyło kradzieży informacji.

 

– Zdajemy sobie sprawę, że kradzież samego laptopa nie generuje takich strat, jak utrata sprzętu, na którym znajdują się istotne dane. I to właśnie świetnie podsumowuje istotę cyberbezpieczeństwa w e-biznesie: kradzież czy zniszczenie informacji może być katastrofalne w skutkach. Wszystko, co materialne, można odbudować. Natomiast z zasobami niematerialnymi sytuacja jest już dużo bardziej skomplikowana. Dlatego tak ważnym aspektem jest poruszanie tematu cyberbezpieczeństwa w e-commerce  – mówi Dawid Klamka, założyciel i projektant w ubierzswojesciany.pl.

 

Odpowiednie zabezpieczenia i szybka reakcja

Problemy dotyczące cyberbezpieczeństwa rozwiązywane są w polskich i zagranicznych biznesach
e-commerce w mniej niż jeden dzień. W przypadku cyberataku 51% właścicieli sklepów skorzystało z usług firm zajmujących się bezpieczeństwem IT. 39% wszystkich biorących udział w badaniu jako najskuteczniejsze rozwiązanie wskazało instalowanie brakujących sterowników, podczas gdy 25% sprzedawców wybrało ponowną instalację kopii zapasowej systemu. Co ciekawe, 2% przedsiębiorców zdecydowało się zapłacić okup w przypadku ataku ransomware i utraty danych. Przed stosowaniem takiej praktyki ostrzega NASK. Polscy właściciele e-biznesów wolą rozwiązywać problemy dotyczące cyberbezpieczeństwa wewnętrznie. Z kolei 7 na 10 sprzedawców na świecie planuje w przyszłości korzystać z usług firm oferujących usługi z zakresu bezpieczeństwa danych.

 

– Szybka i skuteczna reakcja na cyberatak gwarantuje ciągłość prowadzenia biznesu i minimalizuje straty. Sprzedawcy powinni skupić się na jak najlepszych rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, aby ich firmy mogły prosperować i rozwijać się, a klienci nie odczuwali negatywnych konsekwencji  – komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.

 

Stabilny biznes mimo prób ataków

Szybka reakcja przekłada się na brak krytycznych konsekwencji dla biznesu. 78% wszystkich sprzedawców zaatakowanych przez hakerów odnotowało niewielkie skutki finansowe (straty niższe niż trzy punkty na dziesięciopunktowej skali). Tylko 2% odczuło znaczące straty finansowe (najwyższe wskazanie na dziesięciopunktowej skali). Przedsiębiorcy ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu podkreślają też, że cyberataki nie sprowadziły na firmy ryzyka bankructwa.

 

Cyberbezpieczeństwo jednym z głównych wyzwań

Mimo, że połowa sprzedawców nigdy nie doświadczyła cyberataku, podejmują oni odpowiednie kroki, by zapewnić bezpieczeństwo danych firmy i klientów. Wśród nich wymieniają zabezpieczenia płatności i wrażliwych danych osobowych, tworzenie kopii zapasowych i stałe aktualizowanie systemu, na którym opiera się sklep. Dla 90% przedsiębiorców kwestie związane z cyberbezpieczeństwemstanowią wyzwanie, jednak 24% wskazuje, że jest to dla nich najwyższy priorytet.

 

– Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa klientom podczas składania zamówień w naszym sklepie internetowym to jeden z naszych priorytetów. Dokładamy wszelkich starań, by ich dane były właściwie zabezpieczone na każdym etapie realizacji zamówienia – mówi Jarosław Semeniuk, programista w chodniki.com

 

 

PrestaShop Million Club

Stworzony w 2019 roku, PrestaShop Million Club zrzesza sprzedawców, którzy prowadzą swoje sklepy na platformie PrestaShop i osiągają ponad milion wolumenu sprzedaży brutto (GMV – gross merchandise volume) rocznie. Klub skupia 459 handlowców z Francji, Hiszpanii, Włoch, Polski i Ameryki Łacińskiej. Reprezentowane są w nim różne branże, zarówno B2C, jak i B2B: od mody, żywności i napojów i wyposażenia domu, po sport, biżuterię, ogrodnictwo, opiekę nad zwierzętami, żeglarstwo czy hobby. Członkostwo w PrestaShop Million Club jest w pełni darmowe i pozwala sprzedawcom na wymianę doświadczeń, dzielenie się najlepszymi praktykami i angażowanie się we wspólne działania mające na celu zwiększenie skali biznesu.