W celu sprawdzenia działania nawigacji został wykonany test na trasie Żory (os. Powstańców Śląskich) – Kiczyce – Górki Wielkie – Żory (os. Powstańców Śląskich). Podczas testu zwrócono uwagę na:

  • swobodne jeżdżenie po drogach osiedlowych na mieście (zjazd do marketów) oraz jazda po wioskach, aby sprawdzić dokładność mapy,
  • asystenta głosowego do określonych miejsc,
  • zmianę trasy względem pierwotnie zaplanowanej.

Wyznaczenie trasy trwało niespełna kilka sekund. Na ekranie nawigacji pojawiło się kilka alternatywnych tras do wyboru z oznaczeniem: najszybszej, najkrótszej, ekonomicznej, najłatwiejszej. Akurat moje trasy niewiele się różniły – poza samą końcówką,  niemniej wybrałam trasę najkrótszą.

Przez pierwsze 20 km jechałam zgodnie z nawigacją. Komentarze głosowe wypowiadane są odpowiednio wcześniej i są głośne i wyraźne, nawet przy szybkiej jeździe, gdzie bywa głośno w samochodzie. Nie zdarzyło mi się przejechać skrzyżowania czy ominąć jakiś inny skręt. Zawsze byłam informowana o zbliżającym się manewrze. Dodatkowe zbliżenie przy każdym skrzyżowaniu znacząco pomagało w wybraniu właściwego kierunku. Szczególnie przydaje się to, kiedy dojeżdżamy do bardzo skomplikowanego skrzyżowania. Wtedy takie skrzyżowanie mamy przeważnie na całym ekranie i wybranie właściwego kierunku nie stanowi problemu.

Następnie zmieniłam trasę na taką, którą znam doskonale, ale jest nieco dłuższa. Tutaj rówież nawigacja zareagowała bardzo szybko i poprawnie określiła moją nową drogę.

Dodatkowym atutem jest głosowe ostrzeganie o przekroczeniu dozwolonej szybkości. Za każdym razem słyszymy wyraźmy dźwięk informujący nas o przekroczeniu.

Ponad to przejeżdżałam obok 2 miejsc, gdzie znajdowały się fotoradary. Również i ta informacja pojawiła się z odpowiednim wyprzedzeniem.

A wszystko to dzięki bardzo dobremu, czułemu i szybkiemu wbudowanemu GPS. W urządzeniu pracuje moduł GPS: MSR2112, który zapewnia wysoką jakość sygnału, co przekłada się na szybką i trwałą łączność z satelitami nawigacyjnymi.

Podczas jazdy po mniejszych miejscowościach oraz drogach osiedlowych nawigacja wypadła rewelacyjnie. Gdzie bym nie wjechała to nawigacja pokazywała moje położenie na mapie. Nawet małe uliczki gdzieś między blokami składające się z kilku domów też były odwzorowane. Każdy powie… duże miasto. Nie mogło być inaczej. Jednak przy jeździe po mniejszych miejscowościach w okolicach Kiczyc czy Górek Wielkich i tam sytuacja przedstawiała się podobnie. Nawet niewielkiej długości droga gruntowa również znalazła się na mapie.

Dużą zaletą nawigacji jest również, to, że podczas jazdy wypowiadane są nazwy ulic. Nazwy ulic są wypowiadane wyraźnie i w odpowiednim czasie, co znacząco podnosi komfort jazdy.

Jeszcze do niedawana korzystałam z nawigacji dostarczanych przez Google do telefonów pod Androidem. Nie ukrywam, że w porównaniu ze smartfonem z testowanym urządzeniem pracowało mi się przyjemniej, a telefon nie grzał się niepotrzebnie na szybie.

W testowanej nawigacji zainstalowano mapy 45 krajów europejskich działające offline z dożywotnią, darmową aktualizacją. Aktualizacje map odbywają się 4 razy w roku. Każda z nich obejmuje szczegółową infrastrukturę adresową i drogową. Użytkownik może przeprowadzić aktualizację urządzenia bądź dokonać zakupu dodatkowych pakietów map za pośrednictwem programu MioMore.

System nawigacyjny Tom Tom,  zainstalowany w Pilot 15  zawiera udogodnienia takie jak, na przykład:

  • 4 trasy do wyboru (łatwa, krótka, eco, najszybsza),
  • szybkie wyszukiwanie z podpowiadaniem kluczowych słów & wypowiadane nazw ulic,
  • asystent pasa ruchu oraz informacja o ograniczeniach prędkości,
  • punkty użyteczności publicznej np. bankomaty, parking itp.

sprawiają, że nasza podróż przebiegnie szybko i bez zbędnych zakłóceń, daje możliwość nawigowania ‘od drzwi do drzwi’ w całej Europie. Na pasku trasy w widocznym miejscu pokazane są wszystkie informacje o ruchu drogowym.