myCAM HD Q-PRO to prosta w obsłudze kamera samochodowa z wyświetlaczem LCD o przekątnej 2,7 cali. Zasilana jest z gniazda zapalniczki i rozpoczyna nagrywanie automatycznie w momencie uruchomienia pojazdu, nieprzerwanie będąc naocznym świadkiem zdarzeń drogowych. „Trzecie oko kierowcy” zamknięto w eleganckiej i trwałej obudowie, wykonanej z wysokiej jakości aluminium. Dopełnieniem tego efektywnego rozwiązania jest wydajny chip Ambarella.

Dane techniczne:

  • Procesor: Ambarella A7 LA55
  • Wyświetlacz: 2,7”, 320 x 240 pikseli
  • F: Tak
  • Aparat:
  • Matryca: OmniVision OV 4689, 4 Mpix (bez interpolacji), obiektyw stałoogniskowy, funkcja aparatu, kąt widzenia 170°, jasność f=1,8, rozdzielczość wideo 2560×1080 @ 30 fps; 2304×1296 @ 30 fps; 1920×1080 @ 30 fps; HDR 1920×1080 @ 30 fps; 1920×1080 @ 45 fps; 1280×720 @ 60 fps; 1280×720 @ 30 fps; HDR 1280×720 @ 30 fps
  • Rozszerzenie pamięci: Karta microSD / SDHC / SDXC do 128 GB
  • Bateria Wbudowana: Li-Ion
  • Złącza: miniUSB, miniHDMI, microUSB (uchwyt)
  • Inne: Wbudowany w uchwyt moduł GPS, czujnik ruchu, datownik, detekcja ruchu, nagrywanie w pętli, automatyczne rozpoczęcie nagrywania wraz z podłączeniem zasilania, system Night Vision+, system ADAS, Akcelerometr (G-Sensor), Głośnik, Mikrofon
  • Format zapisu plików: *.mov (H.264), *.jpg
  • Wymiary: 97 x 53 x 33 mm
  • Waga: 66,5 g
DSCF5518

NavRoad myCAM HD Q-PRO

Testowany wideorejestrator NavRoad myCAM HD Q-PRO należy do urządzeń, których projektanci duży nacisk położyli na wygląd. Biorąc pierwszy raz do ręki rejestrator katowickiej firmy Jamicon, ma się wrażenie trzymania urządzenia z tzw. „górnej półki” – choć jest odczucie czysto subiektywnie. Kompaktowa obudowa wykonana z wysokiej jakości, eleganckiego, anodowanego aluminium w kolorze czarnym wygląda stylowo, ale, przede wszystkim, gwarantuje solidną ochronę wrażliwym elementom urządzenia. Materiały zostały porządnie spasowane. Nawet większy nacisk na obudowę nie powoduje skrzypienia czy uginania się poszczególnych jej części. W czasie testu nie pojawiły się na niej żadne rysy czy uszkodzenia, co dobrze może świadczyć o jej odporności.

montaż

Montowana na przedniej szybie za lusterkiem wstecznym, nie ogranicza pola widoku kierowcy. Warto przy tym przestrzegać zaleceń producenta odnośnie montażu kamerki na szybie naszego samochodu. Prawidłowy montaż ma ogromne znaczenie dla systemu powiadomień głosowych ADAS, ale o tym później. Automatyczne rozpoczęcie nagrywania następuje natychmiast po podłączeniu zasilania, oraz automatycznie się wyłączy po wyłączeniu zapłonu (czas opóźnienia można samemu zaprogramować). Nagrywanie sygnalizowane jest poprzez miganie diody wskaźnika aktywności w lewej górnej części urządzenia.

DSCF5514

Dzięki zastosowaniu dedykowanego uchwytu aktywnego zakładanie, a także szybka deinstalacja kamery, gdy chcemy zabrać urządzenie jest bardzo łatwe. Solidna przyssawka utrzyma kamerę na szybie nawet w nierównym terenie – sprawdzone. Kabel ma wystarczającą długość, aby go poprowadzić za podsufitką, tak by montaż był estetyczny i zwisający przewód nie rozpraszał kierowcy. Sprzęt zasilany jest z akumulatora samochodowego. Dodatkowym atutem, który powinien przekonać klientów do zakupu tego urządzenia jest to, iż urządzenie pozwala na szybką instalację kamery bez konieczności żmudnego, każdorazowego podpinania przewodu zasilającego bezpośrednio do niej. Ponadto wbudowany w uchwyt moduł GPS daje możliwość zapisu bieżącej lokalizacji pojazdu oraz jego prędkości.

Na obudowie umieszczono siedem przycisków sterujących, złącze USB, miniHDMI, gniazdo karty pamięci oraz mocowanie uchwytu. Rozmieszczenie przycisków ergonomiczne i nie utrudnia sterowaniem urządzeniem – nawet podczas jazdy, czego nie popieramy. By zmienić tryb pracy nagrywanie musi być zatrzymane. Dlatego warto jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, poustawiać sobie wszystkie, konieczne parametry urządzenia. Testowana propozycja, to urządzenie z kategorii budżetowych, więc i możliwości konfiguracji nie są zbyt bogate. Moim zdaniem to nawet dobrze, bo kierowca obsługujący sprzęt nie zostanie rozproszony i może szybko oraz intuicyjnie uzyskać dostęp do wszelkich ustawień. W poniższej tabeli przedstawiono funkcje klawiszy w danym trybie funkcjonowania.

ekran nagrywania

ekran nagrywania

2,7-calowy ekran o rozdzielczości 320×240 pikseli pozwala na wygodny i szybki podgląd zarejestrowanych materiałów czy dostęp do funkcji urządzenia. Kontrast i jasność dobrano optymalnie, w słoneczny dzień nie odbija światła i zachowuje dobrą czytelność, a jednocześnie nie razi kierowcy i pasażerów w ciemności. Menu jest bardzo proste i czytelne, obsługa i konfiguracja nie powinny stanowić najmniejszego problemu. To istotne, ponieważ z wideorejestratorów korzystamy w trakcie jazdy, więc zależy nam na tym, by ich obsługa wymagała jak najmniej uwagi. Wyświetlacz automatycznie wyłącza się po zadanym w ustawieniach czasie. Jest także możliwość ustawienia, w ten sposób, aby ekran był włączony przez cały czas pracy kamery. Za pomocą przycisku MODE możemy przełączać się pomiędzy trybami pracy urządzenia – trybem wideo, trybem zdjęć oraz trybem odtwarzania.

W tym trybie „Nagrywania wideo” możemy rejestrować obraz widoczny w obiektywie w postaci pliku audiowizualnego zapisanego na karcie pamięci.

Jak już wcześniej wspomniałem NavRoad myCAM HD Q-PRO wyposażono w zaawansowany system ADAS (Advanced Driver Assiatant System), który dzięki unikalnym algorytmom rozpoznawania obrazu ostrzega kierowcę za pomocą komend głosowych o potencjalnym zagrożeniu. FCWS (ang. Forward Collision Warning System) informuje o niebezpiecznym zbliżaniu się do pojazdu przed nami, z kolei LDWS (Lane Departure Warning System) to w uproszczeniu asystent pasa ruchu, który informuje nas o przekroczeniu linii wyznaczonego pasa.

Aktywny system powiadomi o:

  • Rozpoczęciu nagrywania
  • Zatrzymaniu nagrywania
  • Ochronie nagrania w systuacji awaryjnej
  • Niskim poziomie baterii
  • Braku karty pamięci
  • Zmianie pasa ruchu
  • Niskim poziomie światła przed obiektywem
  • Konieczności zachowania dystansu do samochodu znajdującego się z przodu
  • Odjeździe samochodu znajdującego się z przodu

I muszę, zgodnie z przeprowadzonymi testami dodać, że system sprawdza się podczas jazdy. Komunikaty są wydawane głośno (można to ustawić) i bardzo pomagają kierowcy zachować uwagę, na bieżącej sytuacji na drodze. A przykładem niech będzie sytuacja, gdy wjeżdżając do garażu (mam drzwi segmentowe) – lektorka fajnym głosem informuje mnie o odjeździe samochodu znajdującego się z przodu.

20181021 130014

NavRoad myCAM HD Q-PRO

Najważniejszy element rejestratora to obiektyw o szerokim kącie widzenia sięgającym aż 170° (6G) i jasności f=1,8. Zapewnia on niemal panoramiczne ujęcia. Dzięki temu kamera zarejestruje nie tylko to, co dzieje się bezpośrednio przed maską samochodu, ale także chodnik czy sąsiedni pas ruchu. Zastosowanie systemu Night Vision+, którego centralnym elementem jest sensor optyczny OmniVision OV 4689, zapewnia wysoką czułość obrazu w trudnych warunkach oświetleniowych. Dodatkowym wsparciem systemu Night Vision+ jest wielosoczewkowy szklany obiektyw, który zapewnia niski poziom zniekształceń oraz wierne odwzorowanie kolorów. Zintegrowany mikrofon umożliwia rejestrowanie dźwięków wewnątrz pojazdu, jednak funkcję tę można bez problemu wyłączyć i nagrywać wyłącznie obraz. Nagrany film, w jakości SuperHD można natychmiast odtworzyć na ekranie kamerki, a dzięki złączu HDMI, także na komputerze czy telewizorze, bez użycia czytnika karta pamięci. Dodatkowo dzięki dostępnemu dla komputerów z systemem WINDOWS programowi DVR Player możemy odtworzyć nagrania zarejestrowanych tras wraz z ich wizualizacją na mapach Google, a także wskazaniami przyspieszeniomierza. Wbudowany moduł GPS rejestruje dokładną lokalizację pojazdu, której współrzędne są nanoszone na rejestrowany obraz. Dzięki temu bez przeszkód można sprawdzić z jaką prędkością oraz w jakim miejscu nastąpiło sporne zdarzenie.