Prezes UKE publikuje analizę zjawiska spamu oraz mechanizmów jego powstawania i sposobów ochrony przed niechcianymi informacjami.

Podstawowym aktem regulującym kwestie dotyczące problematyki spamu jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ustawa ta, w zakresie
swojej regulacji, wdraża dyrektywę 2000/31/WE z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie
niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności
handlu elektronicznego na rynku wewnętrznym (tj. dyrektywę o handlu elektronicznym).
Określa ona obowiązki usługodawcy w związku ze świadczeniem usług drogą
elektroniczną, w tym m.in. zasady wyłączania odpowiedzialności usługodawcy oraz
zasady ochrony danych osobowych osób fizycznych korzystających z usług świadczonych
drogą elektroniczną. Ustawa posługuje się pojęciem „informacji handlowej”, przez które
należy rozumieć: „każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio
do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej
zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań
określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej
porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą
oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego
pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez
wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi”
(art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Jedną z organizacji monitorujących skalę zjawiska spamu w Polsce jest CERT Polska / NASK. W corocznych raportach publikuje informacje nt. sieciowych zagrożeń i zaobserwowanych incydentów związanych z bezpieczeństwem sieci. Według przyjętego modelu szacowania, w Polsce w ciągu każdych 24 godzin, aktywnych jest
do 300 tys. zainfekowanych komputerów. W 2013 r. największą liczbę zainfekowanych komputerów wykryto w następujących sieciach: P4 (Play), Orange Polska, T-Mobile Polska, Polkomtel (Plus), Multimedia Polska, Netia i Vectra.

Na arenie międzynarodowej Polska zajmuje ok. 20. miejsce wśród krajów z największą liczbą zaobserwowanych incydentów wysyłania wiadomości spam. Większość wiadomości stanowi tzw. „spam krajowy”, czyli wysyłany z Polski do polskich adresatów. Takie działanie umożliwia lepsze dopasowanie treści wiadomości do bieżących wydarzeń (np. sportowych, kulturalnych, politycznych), w celu wzbudzenia większego zainteresowania odbiorcy spamu. Względnie stabilny udział wiadomości spam wysyłanych z Polskich adresów IP nie oznacza, że liczba wiadomości spam docierających do odbiorców również jest stała. Z badań SARE wynika systematyczny wzrost przeciętnej liczby wiadomości spam otrzymywanych przez użytkowników (w porównaniu do 2011 r.).

Analizę opracowało konsorcjum firm Bluehill Sp. z o.o. oraz Quality Watch Sp. z o.o.

Dokument zawiera:

  • analizę rynku spamu w Polsce, w tym środki i mechanizmy zapewniające ochronę przed spamem,
  • szczegółowy opis i ocenę skuteczności mechanizmów zapewniających ochronę sieci,
  • usług telekomunikacyjnych i użytkowników końcowych przed spamem stosowanych w innych krajach,
  • wskazanie działań prowadzących do stworzenia w Polsce mechanizmów zapewniających efektywną ochronę przed spamem.

Zapraszamy do zapoznania się z Analizą: Tutaj

źródło: UKE

Kan