Wszyscy kupujemy sprzęt w różnych miejscach – czy wszyscy wiemy jakie przysługują nam prawa? Mam nadzieję, że to krótkie zestawienie przybliży wam prawa i obowiązki wynikające z ochrony jaką dają nam poszczególne przepisy.
Gwarancja.
Dla kogo: Osoba fizyczna i firmy (DG)
Kto odpowiada: producent
Zdarzenia objęte: uszkodzenia podane w karcie gwarancyjnej
Czas naprawy: określa karta gwarancyjna
Gdzie składamy: u producenta, w autoryzowanym serwisie producenta, można u sprzedawcy jeżeli nie ma serwisu w pobliży – większość sprzedawców dostarcza produkt na gwarancję do producenta
Okres ochrony: rok, chyba, że gwarancja mówi inaczej.
Okres ten może zostać wydłużony o czas pobytu sprzętu w naprawie.
Gwarancja biegnie od nowa , jeżeli gwarant dokona wymiany sprzętu na nowy, nie wydłuża natomiast okresu Odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową.
Uprawnienia: określa karta gwarancyjna, nieodpłatna naprawa lub wymiana sprzętu na wolny od wad, w przypadku telefonów komórkowych często wymiana płyty głównej.
Wymagane dokumenty: prawidłowo wypełniona karta gwarancyjna, dowód zakupu jeżeli tak stanowią warunki w karcie gwarancyjnej.
Niezgodność towaru z umową
Odpowiedzialność regulowana ustawą – ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002 roku
Dla kogo: Tylko osoby fizyczne
Kto odpowiada: sprzedawca, nie producent
Zdarzenia objęte: urządzenie nie spełnia funkcji, do której zostało zaprojektowane, nie posiada właściwości, które powinno posiadać, nie posiada funkcji, o których zapewniał sprzedawca.
Czas naprawy: 14 dni kalendarzowych, w tym terminie musimy otrzymać odpowiedź na piśmie o podjętej przez sprzedawcę decyzji, jeżeli nie otrzymamy – oznacza to, że sprzedawca przychylił się do naszych żądań
Gdzie składamy: u sprzedawcy, u którego kupiliśmy sprzęt
Okres ochrony: 2 lata, usterkę należy zgłosić do 2 miesięcy od wykrycia, termin odpowiedzialności biegnie od początku po wymianie sprzętu (w ramach odpowiedzialności sprzedawcy).
Uprawnienia: w przypadku uznania reklamacji: naprawa, wymiana na taki sam lub nie gorszy sprzęt, odstąpienie od umowy zakupu
Wymagane dokumenty: dowód zakupu – faktura lub paragon
Rękojmia
Dla kogo: Wyłącznie firmy
Kto odpowiada: sprzedawca
Zdarzenia objęte: nie spełnia zadań, do których był zaprojektowany, posiada wadę obniżającą jego wartość, nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca
Czas naprawy: niezwłocznie, do dwóch tygodni
Gdzie składamy: u sprzedawcy
Okres ochrony: rok, termin nie biegnie na nowo w przypadku wymiany sprzętu, zgłoszenia należy dokonać najpóźniej na miesiąc po wykryciu usterki
Uprawnienia: naprawa, wymiana, odstąpienie od umowy zakupu, obniżenie ceny sprzętu
Wymagane dokumenty: faktura zakupu
Trzy drogi postępowania – dwie dla osób indywidualnych, jedna dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
W dwóch wypadkach odpowiada sprzedawca, w jednym producent.
Jest to o tyle ciekawe, że koszty ponosi osoba rozprowadzająca towar, a nie firma produkująca sprzęt.
W praktyce sprzedawca jeżeli skorzystamy z rękojmi lub odpowiedzialności za towar niezgodny z umową i tak w pierwszej kolejności wyśle sprzęt do gwaranta na naprawę.
źródło:wł
JarKen
Jarken jak zawsze „błyszczysz”, fajnie, że trochę poczytałeś, kopiowałeś, ale:
– niezgodność może być również być przyjęta od osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jeśli nie jest ona bezpośrednio związana z typem jego firmy np. sprzedawca butów nie może się powołać na niezgodność zakupionego w sklepie buta 🙂
– co do niezgodności warto by bylo dopisać, że musi ona wystąpić w przeciągu pierwszych 6 miesięcy od zakupu, czyli np. klient w tym czasie pozostawia jakiś ślad czy to na karcie gwarancyjnej czy bezpośrednio powołuje się na niezgodność. Jeżeli to zrobi to rzeczywiście na niezgodność może się powołać w przeciągu 24 miesięcy, natomiast nie pisząc tak istotnej informacji, konsumenci na tym tracą a sprzedawcy albo świecą oczami, albo jak słysza niezgodność to sra** pod siebie.
ja dodam również że na prawo rękojmi można się powołać jako osoba fizyczna ( i kupując u osoby fizycznej) a nie tak jak jest podane: wyłącznie firmy.
super telefon. Płynnie odtwarza muzykę, dobra beteria. Bardzo szybki internet:)) Serdecznie polecam ten telefon oraz inne z palety firmy Nokia:) Pozdrawiam, szczęśliwego Nowego Roku”)
@Xtremeq nie masz racji. „Do niezgodności warto by bylo dopisać, że musi ona wystąpić w przeciągu pierwszych 6 miesięcy od zakupu” -myślę, że zrozumiałeś art. 4 ustawy. Zgodnie z nim Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. Chodzi o to, że po 6 mies. nie ma tego domniemania, ale zgodnie z art. 10. ust 1. sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat. Warto też dodać, że w przypadku zgłoszenia niezgodności towaru z umową możemy każdorazowo żądać wymiany towaru na nowy, co w zdecydowanej większości przypadków jest korzystniejsze niż naprawa.
Z gwarancji odpowiada, nie producent, ale ten kto jej udzielił. Gwarancji może udzielić również sprzedawca.
mam ten telefon od 7dni i jest fajny.ale ma taki problem ze jak mam klawiature swype chce zainstalowac to najpierw klikam w tamto i wyskakuje czy chce zastapic ta klawiature za starą.i klikam tak i potem klikam zainstaluj i chwile sie laduje i wyskakuje ze aplkacja nie zostala zainstalowana . co mam zrobic.? pozdrawiam
Po co pisać o czymś , o czym nie ma się pojęcia ? Przy tym kompletny brak reakcji na słuszne uwagi .
123 żądać to można wymiany na nowy , mercedesam, zajebiscie fajnej blondyneczki :), ale ze względu na koszty itp itd. serwis może naprawić poprzez nieodpłatną naprawę(czyli doprowadzić do zgodności). Myślę, że nie zrozumiałeś tego co sam napisałeś i sam sobie odpowiedziałeś na mój komentarz. Niezgodność musi wystąpić w ciągu 6 m-cy od zakupu i jeżeli to udowodnisz sprzedawca odpowiada za nią 24 mc-y.
Chętnie uzupełnię, że nieraz ludzie nie mają pojęcia o róznicach tych określeń (np. http://www.eporady24.pl/rekojmia_czy_gwarancja,pytania,4,60,449.html) trochę jednak panuje dezinformacja w tej materii, ale myślę sobie, że konsumenci powinni szukać info w sieci dla własnej wygody i pewnej „przewagi”