Wszyscy kupujemy sprzęt w różnych miejscach – czy wszyscy wiemy jakie przysługują nam prawa? Mam nadzieję, że to krótkie zestawienie przybliży wam prawa i obowiązki wynikające z ochrony jaką dają nam poszczególne przepisy.

Gwarancja.

Dla kogo: Osoba fizyczna i firmy (DG)
Kto odpowiada: producent
Zdarzenia objęte: uszkodzenia podane w karcie gwarancyjnej
Czas naprawy: określa karta gwarancyjna
Gdzie składamy: u producenta, w autoryzowanym serwisie producenta, można u sprzedawcy jeżeli nie ma serwisu w pobliży – większość sprzedawców dostarcza produkt na gwarancję do producenta
Okres ochrony: rok, chyba, że gwarancja mówi inaczej.
Okres ten może zostać wydłużony o czas pobytu sprzętu w naprawie.
Gwarancja biegnie od nowa , jeżeli gwarant dokona wymiany sprzętu na nowy, nie wydłuża natomiast okresu Odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową.
Uprawnienia: określa karta gwarancyjna, nieodpłatna naprawa lub wymiana sprzętu na wolny od wad, w przypadku telefonów komórkowych często wymiana płyty głównej.
Wymagane dokumenty: prawidłowo wypełniona karta gwarancyjna, dowód zakupu jeżeli tak stanowią warunki w karcie gwarancyjnej.

Niezgodność towaru z umową

Odpowiedzialność regulowana ustawą – ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002 roku

Dla kogo: Tylko osoby fizyczne
Kto odpowiada: sprzedawca, nie producent
Zdarzenia objęte: urządzenie nie spełnia funkcji, do której zostało zaprojektowane, nie posiada właściwości, które powinno posiadać, nie posiada funkcji, o których zapewniał sprzedawca.
Czas naprawy: 14 dni kalendarzowych, w tym terminie musimy otrzymać odpowiedź na piśmie o podjętej przez sprzedawcę decyzji, jeżeli nie otrzymamy – oznacza to, że sprzedawca przychylił się do naszych żądań
Gdzie składamy: u sprzedawcy, u którego kupiliśmy sprzęt
Okres ochrony: 2 lata, usterkę należy zgłosić do 2 miesięcy od wykrycia, termin odpowiedzialności biegnie od początku po wymianie sprzętu (w ramach odpowiedzialności sprzedawcy).
Uprawnienia: w przypadku uznania reklamacji: naprawa, wymiana na taki sam lub nie gorszy sprzęt, odstąpienie od umowy zakupu

Wymagane dokumenty: dowód zakupu – faktura lub paragon

Rękojmia

Dla kogo: Wyłącznie firmy
Kto odpowiada: sprzedawca
Zdarzenia objęte: nie spełnia zadań, do których był zaprojektowany, posiada wadę obniżającą jego wartość, nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca
Czas naprawy: niezwłocznie, do dwóch tygodni
Gdzie składamy: u sprzedawcy
Okres ochrony: rok, termin nie biegnie na nowo w przypadku wymiany sprzętu, zgłoszenia należy dokonać najpóźniej na miesiąc po wykryciu usterki
Uprawnienia: naprawa, wymiana, odstąpienie od umowy zakupu, obniżenie ceny sprzętu
Wymagane dokumenty: faktura zakupu

Trzy drogi postępowania – dwie dla osób indywidualnych, jedna dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
W dwóch wypadkach odpowiada sprzedawca, w jednym producent.
Jest to o tyle ciekawe, że koszty ponosi osoba rozprowadzająca towar, a nie firma produkująca sprzęt.

W praktyce sprzedawca jeżeli skorzystamy z rękojmi lub odpowiedzialności za towar niezgodny z umową i tak w pierwszej kolejności wyśle sprzęt do gwaranta na naprawę.

źródło:wł

JarKen