Najważniejsze dane finansowe za I kw. 2020 r.:

Całkowite przychody – 49,7 mld juanów, wzrost 13,6 proc. przebijając konsensus rynkowy,
Zysk brutto wyniósł około 7,56 mld juanów, wzrost o 44,9 proc. r/r,
Zysk netto nieskorygowany o MSSF wyniósł 2,3 mld juanów, wzrost o 10,6 proc. r/r, przebijając konsensus rynkowy,
nakłady na dział R&D wyniosły 1,9 mld, wzrost o 13,4 proc r/r.
Przez spowolnienie rynku branża stoi przed poważnymi wyzwaniami. Mimo to, Xiaomi nadal odnotowuje wzrost we wszystkich segmentach, co w pełni odzwierciedla elastyczność, odporność i konkurencyjność modelu biznesowego firmy. W pierwszym kwartale 2020 r. udało nam się wyemitować pierwsze obligacje w dolarach amerykańskich, a popyt na nie przekroczył 7,5-krotnie podaż. W tym roku, ponownie znaleźliśmy się na liście Forbes Global 2000, co świadczy o uznaniu Xiaomi przez międzynarodowy rynek kapitałowy. Wierzymy, że kryzys jest ostatecznym papierkiem lakmusowym dla wartości firmy, jej modelu biznesowego i potencjału wzrostu. W miarę, jak skutki pandemii zaczną zanikać, będziemy nadal koncentrować się na strategii „5G + AIoT” i zwiększać skalę inwestycji, aby każdy na świecie mógł cieszyć się lepszym życiem dzięki innowacjom technologicznym – powiedział Lei Jun, Dyrektor Generalny, założyciel i prezes Xiaomi.

 

Rynek smartfonów

W pierwszym kwartale 2020 r. przychody Xiaomi w segmencie smartfonów osiągnęły 30,3 mld juanów, co stanowi wzrost o 12,3 proc. r/r. W tym samym okresie wielkość dostaw smartfonów osiągnęła 29,2 mln sztuk, co oznacza wzrost na poziomie 4,7 proc. r/r. Według Canalys, w pierwszym kwartale 2020 r. Xiaomi zajęło 4. miejsce na świecie pod względem dostaw smartfonów. Udział marki w rynku wzrósł do 11,1 proc., czyniąc Xiaomi jednym z dwóch topowych producentów smartfonów, które utrzymały wzrost liczby dostaw r/r. Poziom dostaw Mi 10 i Mi 10 Pro przekroczył milion sztuk po dwóch miesiącach od premiery, która miała miejsce w lutym 2020 roku. Wskaźnik ASP („ASP”, ang. average selling price) smartfonów w Chinach kontynentalnych i na rynkach zagranicznych wzrósł o, odpowiednio, 18,7 proc. i 13,7 proc.

 

Rynek IoT

W pierwszym kwartale 2020 r. przychody Xiaomi z segmentu IoT i produktów lifestyle’owych wyniosły 13,0 mld juanów. Mimo pandemii, zróżnicowanej ofercie produktów IoT Xiaomi i solidnym fundamentom biznesowym Grupa osiągnęła wzrost przychodów w tym segmencie o 7,8 proc. Liczba zarejestrowanych urządzeń na platformie IoT Xiaomi, na dzień 31 marca 2020 r., wyniosła 252 mln sztuk, co oznacza wzrost o 42,6 proc.  r/r.

 

Rozwój firmy na rynkach zagranicznych – połowa łącznych przychodów pochodzi z rynków poza Chinami

Zagraniczne (poza Chinami) przychody Xiaomi wzrosły o 47,8 proc. r/r do 24,8 mld juanów w pierwszym kwartale 2020 r., co stanowi 50 proc. całkowitych przychodów firmy. Po raz pierwszy przychody zagraniczne stanowią tak dużą część łącznych przychodów spółki. W pierwszym kwartale 2020 r., udział Xiaomi na rynku smartfonów w Indiach wyniósł około 31,2 proc. Według IDC, jedenasty kwartał z rzędu Xiaomi zajęło pierwsze miejsce na tym rynku.

 

Wpływ pandemii Covid-19

Globalny zasięg Xiaomi pozwolił Grupie na szybkie dostosowanie strategii i, w odpowiedzi na pandemię, rozmieszczenie zasobów na różnych rynkach zagranicznych. W miarę stopniowego znoszenia restrykcji, sprzedaż zaczyna wzrastać. W trzecim tygodniu maja tygodniowa liczba aktywacji nowych smartfonów na rynku europejskim stanowiła 90 proc. średniego poziomu tygodniowego notowanego w styczniu 2020 roku.