Ponad dwukrotnym wzrostem EBITDA i zysku operacyjnego EBIT oraz trzykrotnie wyższym (r/r) zyskiem netto Grupa Kapitałowa ABC Data zakończyła III kw. 2017 roku. W tym czasie spółka wypracowała 15,7 mln PLN skonsolidowanego zysku EBITDA, 14,3 mln PLN EBIT oraz 9,2 mln PLN zysku netto. W III kw. br. Grupa istotnie zwiększyła też rentowność sprzedaży, uzyskując marżę w wysokości ponad 6%.

W III kw. 2017 roku Grupa ABC Data zwiększyła przychody ze sprzedaży do poziomu 1 117 mln PLN, co oznacza wzrost o 2% r/r. W tym czasie Spółka wypracowała zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 66,9 mln PLN, o 8% wyższy względem analogicznego okresu 2016 roku. W efekcie konsekwentnej eliminacji niskomarżowych transakcji, w III kw. br marża ze sprzedaży wzrosła do poziomu 6,0% wobec 5,7% w III kw. 2016 roku.

Wyniki ABC Data wyraźnie pokazują, że przyjęta przez nas strategia koncentracji na wysokomarżowych transakcjach przynosi bardziej niż zadowalające rezultaty. W efekcie podejmowanych działań co kwartał możemy pochwalić się rosnącym poziomem rentowności, który jest jednym z kluczowych parametrów w branży dystrybucji – mówi Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data – Wiele wskazuje na to, że równie udany będzie dla ABC Data czwarty kwartał. Świadczą o tym chociażby nasze szacunkowe przychody ze sprzedaży wypracowane w październiku tego roku. Są one identyczne jak przed rokiem i wyniosły 470 mln PLN – dodaje Ilona Weiss.

W III kw. 2017 roku Grupa wypracowała dwukrotnie wyższy poziom zysku z działalności operacyjnej EBIT, który ukształtował się na poziomie 14,3 mln PLN – wobec 6,3 mln PLN rok wcześniej. W trzech pierwszych kw. br. EBIT wzrósł o 14% r/r, do poziomu 26,9 mln PLN. Z kolei EBITDA zwiększyła się z 6,9 mln PLN w III kw. 2016 roku do 15,7 mln PLN w analogicznym okresie br., zaś w ciągu trzech kwartałów 2017 roku wzrosła o 56% do poziomu 30,8 mln PLN w porównaniu do trzech pierwszych kwartałów 2016 roku (po wyłączeniu wyniku netto z transakcji dotyczącej Bizneslink CO Sp. z o.o., rozpoznanego w I kw. 2016 roku).

Skonsolidowany zysk netto ABC Data w III kw. 2017 roku wzrósł do poziomu 9,2 mln PLN, co oznacza, że był ponad trzykrotnie wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (2,9 mln PLN). Z kolei zysk netto Grupy ABC Data w pierwszych trzech kw. tego roku wyniósł 14,0 mln PLN czyli wzrósł o 76% (po skorygowaniu o transakcję Bizneslink CO). W wyniku realizacji działań mających na celu obniżenie kosztów SG&A, po wyłączeniu spółki zależnej S4E S.A., Grupa ABC Data w pierwszych trzech kw. 2017 roku skutecznie zmniejszyła poziom kosztów ze sprzedaży oraz kosztów ogólnego zarządu odpowiednio o 8% i 2% r/r.

Grupa ABC Data utrzymuje silną pozycję rynkową w regionie CEE. W III kw. 2017 roku zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży na większości rynków, w których jest bezpośrednio obecna. Największą dynamikę sprzedaży w tym okresie ABC Data osiągnęła na Węgrzech (+11% wzrostu sprzedaży r/r), na Litwie (+7%) oraz w Rumunii (+6%). Wyższym przychodom towarzyszył również wyższy niż w poprzednich okresach poziom marży ze sprzedaży na rynkach regionu CEE, który ukształtował się powyżej średniej rynkowej. Grupa sukcesywnie rozbudowuje kanał sprzedaży w regionie, zwiększając zarówno liczbę klientów, jak i liczbę dostępnych na danych rynkach produktów z szerokiego portfolio
ABC Data.

W III kw. 2017 roku Grupa kontynuowała działania mające na celu rozwój kluczowych obszarów wzrostu: mobile, usług z wartością dodaną, platformy chmurowej oraz usług e-commerce. ABC Data dynamicznie rozwija współpracę z Xiaomi, w efekcie czego osiągnęła 60% wzrost sprzedaży w III kw. 2017 roku wobec II kw. br. – Zgodnie z zapowiedziami systematycznie budujemy kanał sprzedaży w kolejnych krajach regionu CEE. Po Litwie wprowadziliśmy produkty Xiaomi do sprzedaży w pozostałych krajach bałtyckich (na Łotwie i w Estonii), a w październiku br. rozpoczęliśmy dystrybucję produktów Xiaomi w Rumunii – wyjaśnia Andrzej Kuźniak, wiceprezes zarządu ABC Data. – Smartfony Xiaomi zdobywają coraz większe udziały w rynku, zarówno w Polsce jak i regionie CEE. Zgodnie z danymi GfK udział smartfonów marki Xiaomi w rynku retail w Polsce wynosi już 7,5%, a na całym rynku litewskim aż 7,1%. To najlepiej dowodzi, że ABC Data, jako pierwszy oficjalny dystrybutor tej marki w Unii Europejskiej, jest wyjątkowo cennym partnerem biznesowym – dodaje Andrzej Kuźniak.

W obszarze e-commerce spółka prowadzi intensywne prace nad rozwojem aplikacji mobilnej do systemu InterLink – m-InterLink. W ostatnim czasie wyposażono ją w szereg nowych funkcjonalności, w tym wyszukiwarkę produktów z funkcją skanera kodów kreskowych. Z kolei w przypadku platformy ABC Data Cloud sukcesywnie trwa rozbudowa posiadanego kanału sprzedaży usług cloud oraz prowadzone są intensywne działania w celu poszerzenia portfolio dostępnych na niej rozwiązań IT.

źródło: ABC Data

Kan