Ko­mi­sja PE ds. rynku we­wnętrz­ne­go i ochro­ny kon­su­men­tów za­ak­cep­to­wa­ła we wto­rek po­ro­zu­mie­nie z rzą­da­mi państw UE ws. sys­te­mu eCall, czyli mon­to­wa­nych w sa­mo­cho­dach urzą­dzeń au­to­ma­tycz­nie po­wia­da­mia­ją­cych o wy­pad­ku. Będą one obo­wiąz­ko­we od 2018 r.

Do za­koń­cze­nia prac nad unij­ną re­gu­la­cją w spra­wie eCall bra­ku­je już tylko gło­so­wa­nia na sesji ple­nar­nej Par­la­men­tu Eu­ro­pej­skie­go. Za­pla­no­wa­no je na ostat­ni ty­dzień kwiet­nia.

Sys­tem eCall bę­dzie wy­ko­rzy­sty­wał numer te­le­fo­nu alar­mo­we­go 112. W razie wy­pad­ku sa­mo­chód wy­po­sa­żo­ny w spe­cjal­ne urzą­dze­nie au­to­ma­tycz­nie po­wia­do­mi o zda­rze­niu naj­bliż­sze cen­trum ra­tow­nic­twa. Nawet jeśli pa­sa­żer nie bę­dzie w sta­nie mówić lub bę­dzie nie­przy­tom­ny, kom­pu­ter zbie­rze pod­sta­wo­we dane, m.​in. do­ty­czą­ce po­ło­że­nia po­jaz­du, i prze­ka­że je służ­bom. Dzię­ki temu ra­tow­ni­cy będą mogli szyb­ciej do­trzeć z po­mo­cą.

W grud­niu 2014 r. kraje człon­kow­skie po­ro­zu­mia­ły się z ne­go­cja­to­ra­mi PE w spra­wie wy­mo­gów do­ty­czą­cych ho­mo­lo­ga­cji urzą­dzeń eCall w no­wych sa­mo­cho­dach.

Wła­ści­cie­le sa­mo­cho­dów wy­po­sa­żo­nych w urzą­dze­nie eCall mają utrzy­mać moż­li­wość do­stę­pu do in­nych niż opar­te na nu­me­rze 112 cen­trów ra­tow­nic­twa. Część pro­du­cen­tów sa­mo­cho­dów, nie oglą­da­jąc się bo­wiem na re­gu­la­cje unij­ne, już umoż­li­wia ko­rzy­sta­nie z roz­wią­zań, dzię­ki któ­rym auta bez udzia­łu czło­wie­ka au­to­ma­tycz­nie mają in­for­mo­wać o wy­pad­kach. Sys­te­my te opar­te są na pry­wat­nych call cen­ter, które po otrzy­ma­niu sy­gna­łu o wy­pad­ku sta­ra­ją się skon­tak­to­wać z wła­ści­cie­lem sa­mo­cho­du, a jeśli to nie przy­no­si skut­ku, wzy­wa­ją służ­by ra­tow­ni­cze na miej­sce zda­rze­nia.

Prze­pi­sy mają za­pew­nić, że te do­dat­ko­we usłu­gi nie będą mieć wpły­wu na funk­cjo­no­wa­nie sys­te­mu eCall opar­te­go na nu­me­rze 112. Urzą­dze­nia mają rów­nież po­zwo­lić na wy­bie­ra­nie nu­me­ru alar­mo­we­go ręcz­nie, ale po­win­ny unie­moż­li­wiać przy­pad­ko­we zgło­sze­nia.

Sys­tem eCall ma być kom­pa­ty­bil­ny z na­wi­ga­cją sa­te­li­tar­ną Ga­li­leo i EGNOS, ale pro­du­cen­ci tych urzą­dzeń mają za­cho­wać moż­li­wość za­pew­nie­nia kom­pa­ty­bil­no­ści z in­ny­mi sys­te­ma­mi na­wi­ga­cyj­ny­mi.

Pro­du­cen­ci sa­mo­cho­dów będą mu­sie­li wy­po­sa­żyć w tech­no­lo­gię eCall wszyst­kie nowe auta sprze­da­wa­ne w UE od 31 marca 2018 r. Z kolei w czerw­cu 2014 r. we­szły w życie inne prze­pi­sy – zo­bo­wią­zu­ją­ce kraje człon­kow­skie do przy­go­to­wa­nia in­fra­struk­tu­ry dla eCall do 1 paź­dzier­ni­ka 2017 r. Eu­ro­pej­scy le­gi­sla­to­rzy prze­wi­du­ją, że sys­tem bę­dzie dar­mo­wy dla użyt­kow­ni­ków.

Pro­po­nu­jąc prze­pi­sy w spra­wie eCall, Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska prze­wi­dy­wa­ła, że sys­tem uda się wdro­żyć już w 2015 r. O wię­cej czasu na testy pro­sił jed­nak prze­mysł sa­mo­cho­do­wy, a na jego ko­rzyść za­dzia­ła­ły cią­gną­ce się prace le­gi­sla­cyj­ne.

Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska sza­cu­je, że koszt za­mon­to­wa­nia w sa­mo­cho­dzie urzą­dze­nia eCall to ok. 100 euro, jed­nak z cza­sem, wraz z roz­wo­jem tech­no­lo­gii, bę­dzie on niż­szy.

źródło: eurofundsNEWS

Kan