Tablety to urządzenia, które zrewolucjonizowały sprzedaż w ostatnich pięciu latach. Produkty będące pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy laptopem a smartfonem oferują swobodę i stały dostęp do multimediów oraz świata informacji. Wykreowały nową modę na posiadanie mobilnego urządzenia w dłoni lub torebce. Wysoka dynamika sprzedaży skłaniała producentów do wprowadzania nowych produktów na polski rynek oraz kierunkowania swojej oferty produktowej w tę właśnie stronę. Nie dziwi więc, że po latach obfitych w rosnące słupki sprzedaży, krzywa zaczyna wypłaszczać się coraz bardziej. Czyżby rynek nasycił się tabletami? A może cykl życia tabletów jest dłuższy niż pierwotnie zakładano? Jedno jest pewne to rynek, na którym coraz trudniej konkurować.

Lenovo TAB 2 A7-30
Lenovo TAB 2 A7-30

CES 2015: Lenovo TAB 2 A7-10 oraz A7-30 – tablety dla początkujących użytkowników

Firma Agito.pl będąca jednym z największych sklepów internetowych w Polsce, wzięła pod lupę ostatnie cztery miesiące (od października do stycznia) sprzedaży tabletów w swoim sklepie. Okres 4 miesięcy nie został wybrany przypadkowo. Ostatnie lata wyraźnie pokazują, że czwarty kwartał w roku to czas szczególnego zainteresowania multimediami pod kątem świąt, zaś pierwszy miesiąc nowego roku to okres intensywnych zakupów urządzeń związany z pozyskaniem środków finansowych z prezentów. Konsumenci dostrzegając znaczące obniżki cen elektroniki po świętach, świadomie czekają z zakupem do czasu wyprzedaży.

Manta MID1009
Manta MID1009

Manta MID1009 – 10-calowy tablet z 3G Dual-SIM i GPS za 349 zł

Firma Agito.pl odnotowała w 2014 roku 51% wzrost sprzedaży tabletów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Gdy spojrzymy już tylko na wskazane wcześniej 4 miesiące, wzrost wynosi około 30%.O ile ta pierwsza liczba wiąże się w dużym stopniu z ogólnym wzrostem sprzedaży w całym sklepie, o tyle druga jest wyraźnie związana z preferencjami zakupowymi. Osoby kupujące tablety rok i dwa lata wcześniej, chętniej sięgały po inne produkty. Średni koszyk zakupowy tabletów w podanym okresie roku 2013 wynosił 688zł, a w roku 2014 obniżył się do kwoty 359zł.

Overmax Qualcore 1010
Overmax Qualcore 1010

Overmax Qualcore 1010 – rozpakowanie tabletu

Jakie modele najchętniej wybierali Polacy? Przedstawiamy TOP 5 sprzedaży w ujęciu ilościowym.

Lp. X.2013 – I 2014 Cena X.2014 – I 2015 Cena
1 Lenovo
IdeaTab A1000L
ok. 660 zł Tracer
OVO 3G 7″
ok. 239 zł
2 Lenovo
IdeaTab A2107A
ok. 499 zł Manta
MID 1009 10″
ok. 299 zł
3 TB Touch
Aqua 7
ok. 259 zł Samsung
Galaxy Tab 3 7.0
ok. 419 zł
4 Modecom
FreeTab 9704
ok. 861 zł Lenovo
A7-30
ok. 399 zł
5 Lark
FreeMe X2
ok. 488 zł Prestigio
MultiPad 2 Pro Duo 7″
ok. 269 zł

Źródło: ranking TOP 5 sprzedaży tabletów w sklepie internetowym Agito.pl. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.

W ostatnich 4 miesiącach Polacy wyraźnie wybierają tańsze modele jak w analogicznym okresie poprzedniego roku. To naturalne, że najwięcej ilościowo sprzedaje się najtańszych modeli z 7-calowymi ekranami. Droższe i większe A-brandy wymieniamy znacznie rzadziej i wykorzystujemy nieco inaczej. Wśród droższych modeli powyżej 1100zł najlepiej sprzedają się tablety Samsung, zaś w cenie do 1100zł konsumenci decydują się na firmę Lenovo. To nie zmienia jednak faktu, iż do szybkiej komunikacji na co dzień idealne są nieduże i lekkie tablety.

Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Lite T110
Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Lite T110

Samsung GALAXY Tab 3 7.0: siedmiocalowy tablet z Android 4.2 za 629 zł.


Co roku obserwujemy lekki wzrost zakupu tabletów, jednak nie jest to tak spektakularny boom, jak jeszcze w 2012 roku. W porównaniu do 2013 roku zauważamy spadek średniej wartości zamówienia. Nasi Klienci sięgają po tańsze modele A-brandowe, czyli Samsung czy Lenovo, jednak najpopularniejsze są tzw. B-brandy – Tracer, Manta, Prestigio itp…
– mówi Piotr Michalski, Product Manager Agito.pl.

Dość istotne wydaje się jednak to, iż w czwartym kwartale 2014 roku po raz pierwszy od dłuższego czasu zdarzyła się sytuacja, gdy dynamika sprzedaży laptopów przewyższyła tablety. Podobnie było w innych kategoriach segmentu technologii, np. smartfonach, czy e-czytnikach, których sprzedaż także wzrosła. To może być kolejny argument za nasyceniem rynku. Z drugiej strony producenci zauważając ten trend, powinni stawiać swoim urządzeniom coraz wyższe wymagania. Innowacyjność, funkcjonalność mogą być najważniejszymi wyznacznikami dla przyszłości firm oferujących tablety.

Galaxy Tab 4 10.1
Galaxy Tab 4 10.1

Początek tego roku wyraźnie wskazuje, że cena wciąż jeszcze ‘czyni cuda”, ale w TOP 5 pojawia się coraz więcej droższych modeli, głównie z łącznością 3G. Tym samym średni koszyk zakupowy wzrasta do 412 zł (wyliczony na podstawie sprzedaży total tabletów w okresie 1 styczeń-15 luty 2015)

TOP 5 sprzedaży tabletów w okresie 1 styczeń – 15 luty 2015:

Lp. 1 styczeń – 15 luty 2015 Cena
1 Lenovo A7-30 3G ok. 299 zł
2 Manta MID1009 10″ 3G ok. 499 zł
3 Overmax Qualcore 1010 3G +
klawiatura
ok. 378 zł
4 Samsung Galaxy Tab 3 7.0 ok. 499 zł
5 Samsung Galaxy Tab 4 10.1 ok. 1499 zł

Źródło: Ranking TOP 5 sprzedaży tabletów w sklepie internetowym Agito.pl. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.

Co czeka nas w najbliższych miesiącach? Jak co roku, po targach CES w sklepach pojawi się wiele nowych, atrakcyjnych urządzeń oraz wzbogacone wersje dotychczasowych modeli tabletów. Szczególnie uważnie będziemy przyglądać się „tabletowym hybrydom”, czyli urządzeniom przejmującym powoli rolę notebooków. Z drugiej strony ciekawe na ile pojedynek tablety vs smartfony wpłynie na sprzedaż tych pierwszych.

źródło: Agito.pl

Kan