Tablety to urządzenia, które zrewolucjonizowały sprzedaż w ostatnich pięciu latach. Produkty będące pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy laptopem a smartfonem oferują swobodę i stały dostęp do multimediów oraz świata informacji. Wykreowały nową modę na posiadanie mobilnego urządzenia w dłoni lub torebce. Wysoka dynamika sprzedaży skłaniała producentów do wprowadzania nowych produktów na polski rynek oraz kierunkowania swojej oferty produktowej w tę właśnie stronę. Nie dziwi więc, że po latach obfitych w rosnące słupki sprzedaży, krzywa zaczyna wypłaszczać się coraz bardziej. Czyżby rynek nasycił się tabletami? A może cykl życia tabletów jest dłuższy niż pierwotnie zakładano? Jedno jest pewne to rynek, na którym coraz trudniej konkurować.
Lenovo TAB 2 A7-30
CES 2015: Lenovo TAB 2 A7-10 oraz A7-30 – tablety dla początkujących użytkowników
Firma Agito.pl będąca jednym z największych sklepów internetowych w Polsce, wzięła pod lupę ostatnie cztery miesiące (od października do stycznia) sprzedaży tabletów w swoim sklepie. Okres 4 miesięcy nie został wybrany przypadkowo. Ostatnie lata wyraźnie pokazują, że czwarty kwartał w roku to czas szczególnego zainteresowania multimediami pod kątem świąt, zaś pierwszy miesiąc nowego roku to okres intensywnych zakupów urządzeń związany z pozyskaniem środków finansowych z prezentów. Konsumenci dostrzegając znaczące obniżki cen elektroniki po świętach, świadomie czekają z zakupem do czasu wyprzedaży.
Manta MID1009
Manta MID1009 – 10-calowy tablet z 3G Dual-SIM i GPS za 349 zł
Firma Agito.pl odnotowała w 2014 roku 51% wzrost sprzedaży tabletów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Gdy spojrzymy już tylko na wskazane wcześniej 4 miesiące, wzrost wynosi około 30%.O ile ta pierwsza liczba wiąże się w dużym stopniu z ogólnym wzrostem sprzedaży w całym sklepie, o tyle druga jest wyraźnie związana z preferencjami zakupowymi. Osoby kupujące tablety rok i dwa lata wcześniej, chętniej sięgały po inne produkty. Średni koszyk zakupowy tabletów w podanym okresie roku 2013 wynosił 688zł, a w roku 2014 obniżył się do kwoty 359zł.
Overmax Qualcore 1010
Overmax Qualcore 1010 – rozpakowanie tabletu
Jakie modele najchętniej wybierali Polacy? Przedstawiamy TOP 5 sprzedaży w ujęciu ilościowym.
Lp. | X.2013 – I 2014 | Cena | X.2014 – I 2015 | Cena |
1 | Lenovo IdeaTab A1000L |
ok. 660 zł | Tracer OVO 3G 7″ |
ok. 239 zł |
2 | Lenovo IdeaTab A2107A |
ok. 499 zł | Manta MID 1009 10″ |
ok. 299 zł |
3 | TB Touch Aqua 7 |
ok. 259 zł | Samsung Galaxy Tab 3 7.0 |
ok. 419 zł |
4 | Modecom FreeTab 9704 |
ok. 861 zł | Lenovo A7-30 |
ok. 399 zł |
5 | Lark FreeMe X2 |
ok. 488 zł | Prestigio MultiPad 2 Pro Duo 7″ |
ok. 269 zł |
Źródło: ranking TOP 5 sprzedaży tabletów w sklepie internetowym Agito.pl. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
W ostatnich 4 miesiącach Polacy wyraźnie wybierają tańsze modele jak w analogicznym okresie poprzedniego roku. To naturalne, że najwięcej ilościowo sprzedaje się najtańszych modeli z 7-calowymi ekranami. Droższe i większe A-brandy wymieniamy znacznie rzadziej i wykorzystujemy nieco inaczej. Wśród droższych modeli powyżej 1100zł najlepiej sprzedają się tablety Samsung, zaś w cenie do 1100zł konsumenci decydują się na firmę Lenovo. To nie zmienia jednak faktu, iż do szybkiej komunikacji na co dzień idealne są nieduże i lekkie tablety.
Samsung Galaxy Tab 3 7.0 Lite T110
Samsung GALAXY Tab 3 7.0: siedmiocalowy tablet z Android 4.2 za 629 zł.
Co roku obserwujemy lekki wzrost zakupu tabletów, jednak nie jest to tak spektakularny boom, jak jeszcze w 2012 roku. W porównaniu do 2013 roku zauważamy spadek średniej wartości zamówienia. Nasi Klienci sięgają po tańsze modele A-brandowe, czyli Samsung czy Lenovo, jednak najpopularniejsze są tzw. B-brandy – Tracer, Manta, Prestigio itp… – mówi Piotr Michalski, Product Manager Agito.pl.
Dość istotne wydaje się jednak to, iż w czwartym kwartale 2014 roku po raz pierwszy od dłuższego czasu zdarzyła się sytuacja, gdy dynamika sprzedaży laptopów przewyższyła tablety. Podobnie było w innych kategoriach segmentu technologii, np. smartfonach, czy e-czytnikach, których sprzedaż także wzrosła. To może być kolejny argument za nasyceniem rynku. Z drugiej strony producenci zauważając ten trend, powinni stawiać swoim urządzeniom coraz wyższe wymagania. Innowacyjność, funkcjonalność mogą być najważniejszymi wyznacznikami dla przyszłości firm oferujących tablety.
Galaxy Tab 4 10.1
Początek tego roku wyraźnie wskazuje, że cena wciąż jeszcze ‘czyni cuda”, ale w TOP 5 pojawia się coraz więcej droższych modeli, głównie z łącznością 3G. Tym samym średni koszyk zakupowy wzrasta do 412 zł (wyliczony na podstawie sprzedaży total tabletów w okresie 1 styczeń-15 luty 2015)
TOP 5 sprzedaży tabletów w okresie 1 styczeń – 15 luty 2015:
Lp. | 1 styczeń – 15 luty 2015 | Cena |
1 | Lenovo A7-30 3G | ok. 299 zł |
2 | Manta MID1009 10″ 3G | ok. 499 zł |
3 | Overmax Qualcore 1010 3G + klawiatura |
ok. 378 zł |
4 | Samsung Galaxy Tab 3 7.0 | ok. 499 zł |
5 | Samsung Galaxy Tab 4 10.1 | ok. 1499 zł |
Źródło: Ranking TOP 5 sprzedaży tabletów w sklepie internetowym Agito.pl. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
Co czeka nas w najbliższych miesiącach? Jak co roku, po targach CES w sklepach pojawi się wiele nowych, atrakcyjnych urządzeń oraz wzbogacone wersje dotychczasowych modeli tabletów. Szczególnie uważnie będziemy przyglądać się „tabletowym hybrydom”, czyli urządzeniom przejmującym powoli rolę notebooków. Z drugiej strony ciekawe na ile pojedynek tablety vs smartfony wpłynie na sprzedaż tych pierwszych.
źródło: Agito.pl
Kan
W paźdz. 2014 wybrałem Samsung Galaxy tab S 10,5 LTE. Bezkonkurencyjny pod wzgl parametrów, funkcji i jakości. Jest warty jego sklepowej ceny ok 500 Euro, choć w nowej aktywacji T-Mobile.de (Telekom.de) kosztował 1 Euro. Do chwili obecnej nie widzę godnej alternatywy. Piszę o sobie i własnych oczekiwaniach od takiego sprzętu, natomiast dla dzieci, młodzieży szkolnej i jeszcze innych grup użytkowników może jest coś zadowalającego z tabletów w cenie nawet do 100 Euro…
Posiadam od ponad roku tablet ze średniej półki: Pentagram ultraslim 7″ wraz z etui z klawiaturą brany w T-mobile. Po samodzielnym rootowaniu śmiga aż miło, ale po zakupie nowego tel. praktycznie przestałem z niego korzystać poza podróżowaniem i nauka (bo większy odrobinę ekran). Gdyby nie cena oferty na mobilny internet z dwiema sztukami tego sprzętu, to na pewno bym nie zainwestował w taki sprzęt, tylko ciągał ze sobą zawsze laptopa.
Jak dla mnie sprzęt spełniający wymagania z dobrą baterią i umożliwiający robienie bezproblemowo prezentacji lub pracy. W podróży czasami przydaje się robiący dobre fotki aparat. Po co przepłacać jak modele ekonomiczne bez podciągania wydajności spokojnie dają radę w codziennym użytkowaniu.
Brakuje mi tutaj tabletów Kiano.