Według kwartalnego zestawienia sprzedaży smartfonów opublikowanego przez International Data Corporation (IDC) dla Serbii sprzedano tamże 249 397 urządzeń w pierwszych trzech miesiącach 2016. To spadek o 1,5% w porównaniu z ubiegłym rokiem. rynek ten charakteryzował się opóźnionymi premierami i niechęcią sprzedawców do ustalenia końcowych cen.

Smartfony odpowiedzialne były za 78,1% sprzedaży urządzeń mobilnych w tym kraju. Serbia pozostaje w tyle za Europą Zachodnią w kwestii penetracji rynku smartfonów, ale niedużo – tam wynik ten wyniósł 88%.

Pomimo sprzedaży wielu nowych modeli, rankingi systemów operacyjnych nie zmieniły się dużo w porównaniu z poprzednim rokiem. Jednak sukces średniopółkowych, łatwo dostępnych smartfonów przyczynił się do ucementowania Androida na opzycji zdecydowanego lidera pod tym względem, jako że udział systemu od Google wzrósł z 81,8% do 88,8%.

Podobnie jak w Polsce, czołowy dotąd Samsung zaczyna czuć na karku oddech zyskujących popularność chińskich firm – mianowicie Lenovo i Huawei, z których ten drugi może pochwalić się wzrostem udziału w rynku o 4,7% na kwartał. Ważnym elementem tych zmian jest ścisła współpraca z lokalnymi operatorami sieci komórkowych, Telenor i VIP.

Sprzedaż smartfonów obsługujących LTE wzrosła o 64,4% w ciągu zeszłego roku i obecnie stanowią one 49,5% kupowanych modeli. Taka skala przechodzenia na 4G jest spowodowana dużymi inwestycjami (40 mln euro) na rozwój sieci z celem podłączenia połowy populacji Serbii do szybkiego internetu 4G.

Źródło: idc.com

paulina