Jesteś tutaj:-, Internet, Microsoft, Newsy, Opinie ekspertów, Praca, Raporty i prezentacje, Rynek, Sprzęt, Wydarzenia-Priorytety współczesnego biznesu – zaufanie, bezpieczeństwo, innowacje

Priorytety współczesnego biznesu – zaufanie, bezpieczeństwo, innowacje

Na zdjęciu powyżej panel  dotyczący raportu “BARIERY I TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce”, w którym udział wzięli od lewej: Paweł Jakubik – Microsoft, Zofia Dzik – Instytut Humanites, Dariusz Śliwowski – Chmura Krajowa, Wojciech Starmski – Beyond.pl i  Ireneusz Jazownik, KGHM Polska Miedź SA.

Blisko 57 tysięcy nowych profesjonalistów chmurowych, to efekt 10 miesięcy szkoleń, w których udział wzięli eksperci IT, partnerzy i klienci Microsoft. Microsoft Envision Forum 2021 stał się okazją do podsumowania dotychczasowego rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej oraz przedstawienia priorytetów biznesu i dobrych praktyk w czasie cyfrowego przyspieszenia. Dyskusje klientów, partnerów i specjalistów rynkowych toczyły się wokół trzech kluczowych zagadnień – zaufania, bezpieczeństwa i innowacji, które są fundamentem cyfrowej transformacji gospodarki i udanego rozwoju. W największym wydarzeniu biznesowym z udziałem Brada Smitha, Prezesa Microsoft przedstawione zostały sposoby i możliwości wzmocnienia odporności przedsiębiorstw na zawirowania gospodarcze, jakie miały miejsce w ciągu ostatniego roku.

Partnerami wydarzenia byli Accenture, Chmura Krajowa, EY, Predica, PwC i T-Systems Polska.

 

“Myślę, że Microsoft Envision Forum odbywa się w ważnym momencie. Obserwuję, jak technologia nie tylko pomaga ludziom w rozwiązywaniu wielu pojawiających się obecnie problemów czy poszukiwaniu nowych możliwości, ale także w zapewnieniu bezpieczeństwa. Chodzi tutaj również o zapewnienie bezpieczeństwa światu, krajom, rządom, przedsiębiorstwom i organizacjom, co z pewnością stanowiło istotną część pierwszych miesięcy 2021 roku. Cyberbezpieczeństwo z powrotem znalazło się w centrum tego, nad czym pracujemy jako firma i jako branża” – powiedział Brad Smith, Prezes Microsoft.

 

Transformacja w parze z umiejętnościami

Jak wskazuje najnowsze badanie przeprowadzone na zlecenie Instytutu Humanites w partnerstwie z Polskim Funduszem Rozwoju, Operatorem Chmury Krajowej, Blue Media, Platformą Przemysłu Przyszłości i Microsoft, 91 proc. rodzimych przedsiębiorców jest przekonana, że cyfryzacja stała się wymogiem współczesnego świata. Aż 78 proc. organizacji z sektora średnich i dużych przedsiębiorstw jest w trakcie transformacji cyfrowej, a 36 proc. z nich jest na zaawansowanym etapie zmian. Cyfryzacja gospodarki postępuje, a inwestycje, takie jak ogłoszony przez Microsoft w maju 2020 r. kompleksowy plan inwestycji w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej spowodują jeszcze większe przyspieszenie procesów transformacyjnych, zwłaszcza wśród przedsiębiorstw działających na rynkach regulowanych i w sektorze publicznym. Lokalne centra przetwarzania danych zapewni najwyższe standardy bezpieczeństwa i zgodność z regulacjami.

Mark Loughran, Dyrektor Generalny Microsoft w Polsce, podkreśla, że podnoszenie cyfrowych kompetencji Polaków stało się jedną z najważniejszych aktywności, jakie firma podjęła od czasu ogłoszenia inwestycji. Aby w pełni móc czerpać korzyści z zaawansowanych rozwiązań technologicznych, niezbędne są szkolenia, które pozwolą polskim przedsiębiorcom, pracownikom i studentom efektywnie pracować z chmurą obliczeniową.

 

“W ciągu dziesięciu miesięcy od momentu ogłoszenia przez Microsoft planu inwestycji w Polsce miliarda dolarów, wydarzyło się kilka naprawdę ważnych rzeczy, które wspomogły i przyspieszyły innowacje i transformację cyfrową w Polskiej Dolinie Cyfrowej. W tym roku naprawdę skupiliśmy się na naszych klientach i partnerach. W zaledwie dziesięć miesięcy przeszkoliliśmy już 57 000 profesjonalistów. To duża inwestycja dla nas, dla Polski, dla klientów i partnerów, ale także dla każdego człowieka w Polsce, by w cyfrowej rzeczywistości możliwa była współpraca z całym światem z dowolnego miejsca” – powiedział Mark Loughran.

 

Szkolenia poza wiedzą praktyczną przygotowują do uznawanych i cenionych na całym świecie branżowych certyfikacji. Największe zainteresowanie firma zauważyła w szkoleniach i certyfikatach związanych z Data and AI (wzrost ośmiokrotny w porównaniu z poprzednim rokiem), Apps and Infra oraz Modern Workplace, gdzie wzrost wyniósł o 250%.

 

“Dwa miesiące temu minęło dokładnie 30 lat, odkąd pierwszy raz byłem w Polsce, w Warszawie. Teraz też chciałbym być z Wami osobiście, ale cieszę się, że mogę uczestniczyć w tym wydarzeniu za pośrednictwem technologii” – powiedział podczas konferencji Microsoft Envision Forum 2021 Brad Smith, Prezes Microsoft. “Zaledwie 14 miesięcy temu byłem w Davos i spotkałem się z premierem Polski wraz z Jean-Philippe Courtois i rozmawialiśmy o naszej pracy nad wprowadzeniem centrów danych do Polski. Prace te są w toku, posuwamy się naprzód i mówimy o Polskiej Dolinie Cyfrowej. Myślę, że to świetny sposób na określenie tego, co technologia przyniesie Polsce” – podsumował Brad Smith.

 

Na pierwszym miejscu bezpieczeństwo

W świecie, który jest coraz bardziej scyfryzowany, bezpieczeństwo wykorzystywanych narzędzi i systemów informatycznych odgrywa kluczową rolę. Jak wskazuje Microsoft Defense Report, poziom cyberzagrożeń wciąż wzrasta. Świadomość ta wymusza na dostawcach technologii potrzebę ciągłego wzmacniania oferowanych narzędzi i usług, aby zapewnić użytkownikom zaufanie do produktów, które stały się tak ważną częścią ich codziennego życia.

 

“Ministerstwo Finansów to miejsce, gdzie realizujemy projekty na skalę niespotykaną, jeżeli chodzi o rynek komercyjny w Polsce. Każdy projekt dla naszych klientów, czyli obywateli, oznacza dostarczenie usług dla ponad 27 milionów podatników. Są to projekty, które muszą być zrealizowane w terminie i w określonej jakości. Nasze ambicje są takie, aby kontynuować transformację cyfrową, którą zapoczątkowaliśmy w resorcie finansów. I żeby udostępnić naszym klientom, obywatelom, podatnikom takie spektrum usług cyfrowych, które pozwoli nam na realizację każdej czynności na styku obywatel-fiskus w tym świecie wirtualnym, zdigitalizowanym, poprzez każde urządzenie podłączone do Internetu i z każdego miejsca na Ziemi, a w szczególności ze swojego domu, z poziomu swojej kanapy, sprzed własnego komputera. Przed nami na pewno kolejne odsłony e-urzędu skarbowego i kolejne usługi, które pojawią się w e-urzędzie skarbowym. To są usługi, które mają pomóc w kompleksowej obsłudze podatnika niezależnie od kontekstu, w jakim ten podatnik będzie realizował swoje czynności. Czy to będzie osoba fizyczna, przedsiębiorca, pełnomocnik przedsiębiorstwa, właściciel, współwłaściciel czy urzędnik, który realizuje czynności na styku z fiskusem” – mówił Przemysław Koch, Pełnomocnik Ministra Finansów ds. Informatyzacji.

 

Strategię opartą na cyfryzacji od kilku lat realizuje również PKO Bank Polski – największa w Europie Środkowo-Wschodniej instytucja finansowa, a zarazem jedna z największych firm technologicznych w naszym kraju. Buduje przewagi konkurencyjne oparte na systematycznie rozbudowywanym potencjale technologicznym, który wykracza poza tradycyjny obszar finansów.

Bank poszukiwał rozwiązania, które wesprze procesy biznesowe i zmianę kultury całej organizacji oraz stanie się dla pracowników intuicyjnym narzędziem do efektywnej pracy w trybie zdalnym, gwarantującym bezkompromisowe bezpieczeństwo. W projekt wdrożenia Microsoft Teams w PKO Banku Polskim były zaangażowane zespoły banku, Microsoft i firmy Accenture, partnera wdrożeniowego.

 

PKO BP“Aplikacja Teams to nie jest zwykła aplikacja. W banku jest to ekosystem zmieniający kulturę i sposób pracy. Z Microsoft współpracujemy od wielu lat i cieszę się, że jesteśmy w stanie właśnie adaptując najnowsze rozwiązania, które nam proponuje, także rozwijać PKO Bank Polski” – powiedział Adam Marciniak, Wiceprezes Zarządu PKO Bank Polski.

 

 

Przedstawiciele firmy LINK4 S.A. podkreślili z kolei rolę, jaką odgrywają w bezpiecznej infrastrukturze chmurowej ludzie, którzy z niej korzystają oraz ich kompetencje techniczne.

 

LINK4“Inwestujemy w nowoczesne narzędzia, jak również szkolimy naszych pracowników, jak z nich efektywnie korzystać. Temu właśnie ma służyć Akademia Chmurowa, którą realizujemy wspólnie z Microsoft. Dzięki takim projektom podnosimy nasze kompetencje. To z pewnością przełoży się na jakość świadczonych przez nas usług” – powiedziała Katarzyna Wojdyła, Członek Zarządu LINK4 S.A.

 

Przykładem przedsiębiorstwa świadczącego usługi z zakresu krytycznej infrastruktury państwa, które z powodzeniem przeniosło się do chmury jest Grupa LOTOS S.A. Wdrożenie narzędzi do pracy zdalnej wsparła firma T-Systems.

 

LotosO zmianie, która okazała się być szansą na usprawnienie pracy i wielu procesów, opowiadała podczas Microsoft Envision Forum 2021 Iwona Cydejko, Koordynator, Biuro Zarządzania Projektami, Grupa LOTOS S.A. – „Lockdown i przejście w tryb pracy zdalnej okazało się dla LOTOS być nie tylko wyzwaniem, ale też szansą. Szansa ta została doskonale wykorzystana dzięki odpowiedniemu podejściu do zarządzania zmianą. Prawdziwym wsparciem dla procesu wdrożenia jest program ambasadorów, czyli promotorów wewnętrznej zmiany. Rolą ambasadorów jest zarządzanie zmianą, w tym wsparcie biznesu w adaptacji nowych rozwiązań cyfrowych. Nie byłoby to możliwe bez wprowadzenia trzech podstawowych zasad. Pierwszą z nich jest zaangażowanie szeregowych pracowników w inicjowanie nowych pomysłów. Kolejną – absolutne wsparcie przełożonych. Trzecią natomiast ścisła współpraca między biznesem i pionem IT”.

 

Kluczową rolę w procesie wdrażania narzędzi pozwalających pracownikom Grupy LOTOS wykonywać swoje obowiązki w sposób zdalny było bezpieczeństwo. „Z Teams korzysta 1700 osób, 1200 w samej Grupie LOTOS oraz 500 w spółkach. Od samego początku przy wdrożeniu Microsoft Teams bezpieczeństwo było dla nas bardzo istotne” – powiedziała Ewelina Kłaczkowska, Koordynator Portfela Projektów IT, Grupa LOTOS S.A.

 

Współpraca oparta na zaufaniu

Myślą przewodnią tegorocznej edycji konferencji Microsoft Envision Forum było to, że innowacje powstają właśnie w oparciu o zaufanie. Jest ono kluczową wartością w relacjach biznesowych, komunikacji wewnętrznej i zarządzaniu zespołem, jak i w kontekście technologii gwarantujących bezpieczeństwo i powodzenie transformacji.

Zmiana w oparciu o technologie dotyka także te sektory, które na pierwszy rzut nie otwierają peletonu cyfryzujących się sprinterów. Cyfrowa transformacja jest wpisana w strategię rozwoju firmy Budimex S.A., która wytycza szlak zmiany biznesu przy udziale innowacji w sektorze budowlanym. Obecnie przedsiębiorstwo realizuje ok 300 budów, zatrudniając przy tym ponad 5000 pracowników rozproszonych po całym kraju.

 

budimexJak przyznał Cezary Mączka, Członek Zarządu Budimex S.A. „digitalizacja i cyfryzacja odgrywają coraz ważniejszą rolę w budownictwie. Czasy, kiedy kierownik budowy używał miarki bądź posługiwał się wielkoformatowymi wydrukami rysunków technicznych powoli odchodzą do przeszłości. Teraz kierownicy budów używają dronów, skanerów 3d oraz stosują technologię BIM, która pozwala nam zobaczyć projekt techniczny w skali trójwymiarowej. Posiadamy znakomitych Projekt Managerów, którzy są w stanie realizować najtrudniejsze partie. To, co musimy zrobić, to wyposażyć w technologię, która umożliwi jeszcze bardziej efektywne i sprawne zarządzanie kontraktem i to na każdym jego etapie”.

 

Innym przykładem cyfrowej zmiany w tym sektorze jest Grupa Dom Development, największy w Polsce deweloper mieszkaniowy, który realizuje strategię zmiany i wzmocnienie efektywności biznesu przy udziale technologii, m.in. poprzez migrację danych do chmury Microsoft.

 

DD„Jesteśmy największym i jednym z najdłużej działających deweloperów na polskim rynku mieszkaniowym. Nasz sukces i pozycję rynkową zawdzięczamy podejściu do klienta, który zawsze był w centrum naszej uwagi. Poprawianiu jego satysfakcji ma również służyć digitalizacja i cyfryzacja procesów biznesowych, które tworzymy razem z firmą Microsoft. Rozwój technologii i cyfryzacji traktujemy w naszej firmie bardzo poważnie. Pozwalają nam one na podniesienie jakości świadczonych przez nas usług i coraz większe zadowolenie klientów, które ugruntowuje naszą bardzo dobrą pozycję rynkową” – powiedział Leszek Stankiewicz, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy Dom Development S.A.

 

Innowacja sercem Polskiej Doliny Cyfrowej

Żabka“Dzięki partnerstwu z Microsoft rozwijamy naszą współpracę na wielu różnych obszarach – konsumenckim, franczyzobiorcy oraz dla pracowników w ramach centrali naszej firmy. Przez ostatnie lata wdrożyliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań. Poprawiliśmy komercyjny aspekt działania sklepu, asortyment, lokalizacje nowych punktów. Dzięki algorytmom jesteśmy w stanie nie tylko wskazać, gdzie z sukcesem uplasować nasz sklep, ale także pokazać franczyzobiorcy, jaki dochód osiągnie z jego prowadzenia. Wprowadziliśmy również aplikację Żappka, którą używa ponad 4 miliony Polaków. Oparta jest na algorytmach sztucznej inteligencji. Dzisiaj Żabka to nie jest tylko sieć sklepów, ale to firma o silnym zapleczu technologicznym, co sprawia, że życie konsumentów staje się prostsze, a franczyzobiorcy są bardziej zadowoleni ze współpracy” – powiedział Tomasz Blicharski, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Żabka Future.

 

Innowacyjność to kierunek, jaki przyświeca również spółce Beesafe i daje jej przewagę na wymagającym rynku ubezpieczeń. Beesafe to pierwsza firma z branży ubezpieczeniowej w Polsce, która do wyliczenia składki OC i AC potrzebuje odpowiedzi jedynie na dwa pytania.

 

Beesafe 1024x540“Chyba nikomu w Polsce nie udało się wystartować z kalkulatorem OC i AC i po niespełna dwóch miesiącach od debiutu ustalić zupełnie nowe zasady gry w branży. Wspólnie z Vienna Insurance Group i Compensa w zaledwie kilka miesięcy zbudowaliśmy Beesafe. Byliśmy w stanie to zrobić dzięki technologii, skutecznie łącząc ze sobą dostęp do dwóch baz danych dla ubezpieczycieli: Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zastosowaliśmy też zaawansowane algorytmy, pozwalające na identyfikację samochodu, a technologicznym sercem naszego projektu została chmura Microsoft. Aby uzyskać informację o cenie polisy, nasz klient musi podać jedynie numer rejestracyjny samochodu oraz swoją datę urodzenia. Wszystko dzieje się online przez przeglądarkę smartfona lub laptopa, a nasi klienci, aby się ubezpieczyć, nie muszą wychodzić z domu” – powiedział Rafał Mosionek, CEO Beesafe.

 

Innym przykładem jest firma CCC, która wdrożyła kompleksowy i zaawanasowany system analityki Klienta pozwalający realizować szereg celów biznesowych.

 

CCC“Rozwijając model FashionTech, czyli kierunek, w którym idzie Grupa CCC, technologia u nas jest wszędzie. Technologia umożliwia lepszą, bardziej spersonalizowaną relację z klientem, co przekłada się na wymierne rezultaty biznesowe dla nas i korzyści dla klientów. Współpraca z Microsoft w oparciu o platformę Azure daje nam wiele możliwości. Rozpoczynając od budowy podstaw technologicznych, które stworzyliśmy, poprzez pokazywanie nowych kierunków oraz możliwości rozwojowych. Na koniec, to co najważniejsze, żeby ta technologia ujrzała światło dzienne i przełożyła się na biznes” – powiedział Wojciech Górniak, Dyrektor CRM, Grupa CCC.

 

Polska firma Beyond.pl wykorzystuje innowacyjną technologię okularów mieszanej rzeczywistości Microsoft HoloLens 2.0, aby świadczyć swoim klientom usługę technicznej obsługi (Smart Hands) infrastruktury centrum danych.

 

beyond“Jedną z kluczowych usług realizowanych przez naszą firmę jest kolokacja. Powierzenie własnej infrastruktury IT zewnętrznemu operatorowi nie jest łatwą decyzją. Pojawił się pomysł wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości Microsoft HoloLens w naszej firmie. W ten sposób staliśmy się jedynym data center w Centralnej Europie, który wykorzystuje technologię HoloLens 2 w celu wsparcia swoich klientów w ramach usług kolokacji. Technologia Microsoft HoloLens skraca dystans pomiędzy nami a klientami. W ten sposób, najbezpieczniejsze data center w Europie staje się dostępne dla klientów z całego świata” – powiedział podczas Microsoft Envision Forum Wojciech Stramski, CEO, Beyond.pl.

 

Microsoft i SAP z coraz silniejszym partnerstwem

Microsoft Envision Forum było również okazją do podsumowania współpracy pomiędzy SAP a Microsoft przez Thomasa Duschka, dyrektora zarządzającego SAP w Polsce i Marka Loughrana, dyrektora generalnego Microsoft.

Dyrektor generalny SAP wymienił 3 główne obszary, w których dostrzega szczególną wartość współpracy obu firm. Pierwsze dwa dotyczą wykorzystania Microsoft Teams w procesie rekrutacji zdalnej oraz w utrzymywaniu kontaktów z klientami, co jest szczególnie istotne w czasie światowej pandemii. Trzeci obszar dotyczy migracji i działania rozwiązania SAP S/4HANA na platformie Azure. Jest to szczególnie istotny obszar współpracy obu firm, gdyż właśnie została ogłoszona oferta RISE with SAP skierowana do polskich przedsiębiorców. Najnowsza propozycja SAP pomoże polskim firmom przenieść swoje krytyczne aplikacje biznesowe do chmury.

„Rozmawialiśmy z prezesami naszych firm klienckich i dowiedzieliśmy się, że potrzebują oni krótszych projektów, mniejszych całkowitych kosztów posiadania (TCO) i zmniejszenia obciążenia ich systemów ERP w chmurze. To jest nowa rzeczywistość, w której się poruszamy” – podsumował Thomas Duschek.



Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.