Grupa Lenovo opublikowała
dzisiaj wyniki za pierwszy kwartał roku
finansowego zakończony 30 czerwca 2012 roku, wykazując sprzedaż
kwartalną w
wysokości 8 miliardów USD, oznaczającą wzrost o 35% w ujęciu rok do
roku.
Jednocześnie przychody netto osiągnięte przez Lenovo w pierwszym
kwartale
wzrosły rok do roku o 30% do 141 milionów USD. Dowodzi to, że firma
jest w
stanie utrzymać rentowny wzrost w trudnych warunkach rynkowych.

 

Będąc
drugim pod względem wielkości dostawcą komputerów PC na świecie,
firma Lenovo osiągnęła najwyższy w historii 15-procentowy kwartalny
udział w
rynku* i znacznie powiększyła go w porównaniu z konkurentami. W
branży, w
której ogólna ilość dostaw komputerów PC spadła o niemal 2% rok do
roku,
dostawy komputerów Lenovo w pierwszym kwartale roku finansowego wzrosły
w
porównaniu z ubiegłym rokiem o 24,4%. Tym samym był to 13. kwartał z
rzędu, w
którym pod względem tempa wzrostu firma Lenovo prześcignęła całą branżę
PC.
Ponadto już 11. kwartał z rzędu firma Lenovo odnotowała szybszy wzrost
niż
pozostali czterej najwięksi dostawcy komputerów PC.

 

Wzrost
Lenovo rozłożył się równomiernie na wszystkie regiony geograficzne,
segmenty klientów i linie produktowe dzięki konsekwentnej realizacji
strategii
„obrony i ataku”, która polega na umacnianiu pozycji na dotychczasowych
rynkach
przy jednoczesnym poszukiwaniu nowych rynków o dużym potencjale. W
sytuacji,
gdy branża wchodzi w fazę PC Plus, Lenovo podejmuje aktywne działania w
celu
umocnienia swojej pozycji rynkowej przez wzbogacenie posiadanej oferty
produktów o nowe tablety, inteligentne telewizory i smartfony.

 

Zysk brutto firmy w
pierwszym kwartale
roku finansowego zwiększył się o 30% rok do roku, a marża brutto
wyniosła 12%.
Zysk operacyjny w tym
samym kwartale zwiększył się o 48%
rok do roku do kwoty 182 milionów USD. Podstawowy zysk na akcję w
pierwszym
kwartale roku finansowego wyniósł 1,37 centa USA, czyli 10,63 centa
hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 30 czerwca 2012 r.
wyniosły
łącznie 3,7 miliarda USD.

 

Przed
dwoma tygodniami firma Lenovo poinformowała o nawiązaniu globalnej
współpracy z EMC, dzięki której powstanie program rozwoju technologii
serwerowych mający pobudzić innowacyjność i zwiększyć możliwości Lenovo
związane ze standardowymi serwerami x86. Zgodnie z podpisaną umową
Lenovo
będzie samodzielnie wprowadzać te serwery na rynek, a z czasem również
umieszczać je w wybranych systemach pamięci masowej EMC. Tym
posunięciem firma
Lenovo zastąpiła poważnego konkurenta i utworzyła partnerstwo
obejmujące
działalność OEM i sprzedaż detaliczną, w ramach którego będzie
dostarczać swoim
klientom na całym świecie, począwszy od Chin, wiodące rozwiązania EMC z
dziedziny sieciowych pamięci masowych.

 

Ponadto
Lenovo i EMC postanowiły powołać spółkę joint venture należącą w
większości do Lenovo, do której trafi części zasobów i środków z działu
Iomega
firmy EMC. Nowa spółka zajmie się opracowywaniem i sprzedażą sieciowych
pamięci
masowych (NAS) małym i średnim firmom oraz rozproszonym oddziałom
dużych
korporacji na całym świecie.

 

Porozumienie
z EMC nie ma istotnego wpływu na przychody Lenovo.

 

Ponadto
w pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo poinformowała o
utworzeniu nowego ośrodka przemysłowego w chińskim Wuhan. Powstanie tam
zintegrowany zakład, który zajmie się badaniami, rozwojem i
wytwarzaniem
produktów Lenovo z obszaru mobilnego Internetu i domu cyfrowego.
Placówka ma
rozpocząć działalność w październiku 2013 roku.

 

„Chociaż sytuacja gospodarcza
nieco przypomina spowolnienie z lat 2008–2009, wyniki osiągnięte przez
Lenovo
są znacznie lepsze, ponieważ dysponujemy właściwą strategią i
znakomicie ją
realizujemy” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor generalny
Lenovo.
„Nasza działalność na rynkach wschodzących poza Chinami, a także działy
konsumencki i MIDH były obszarami dynamicznego wzrostu i stanowiły
stabilne
filary, które pozytywnie przyczyniły się do naszych ogólnych wyników. W
Chinach
oraz na globalnym rynku biznesowym utrzymaliśmy solidną rentowność,
dzięki
czemu mamy mnóstwo zasobów i środków, które możemy zainwestować w
obszary
rozwojowe i być spokojni o ogólną kondycję firmy. Chociaż warunki
zewnętrzne są
trudne, jesteśmy przekonani, że dzięki dalszej realizacji strategii
obrony i
ataku Lenovo może osiągnąć stabilny wzrost i wysokie zyski w epoce PC+”.

 

PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY**

Chiński oddział firmy Lenovo w
pierwszym kwartale roku finansowego wypracował
sprzedaż
skonsolidowaną na poziomie 3,5 miliarda USD, co oznacza 24-procentowy
wzrost
rok do roku i stanowi 44% światowej sprzedaży firmy. W pierwszym
kwartale firma
Lenovo umocniła o 3,9 punktu swoją pozycję lidera na rynku chińskim.
Dzięki
temu osiągnęła na nim rekordowy 35-procentowy udział i powiększyła
przewagę nad
największymi rywalami. Dostawy komputerów PC Lenovo w Chinach
zwiększyły się w
tym kwartale o dziewięć procent rok do roku, podczas gdy w całej branży
PC w
Chinach dostawy zmniejszyły się o 2,8%.

 

W
regionie Azji
i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej
dostawy komputerów PC Lenovo w
pierwszym
kwartale roku finansowego zwiększyły się o 59,2%. Był to wynik znacznie
lepszy
od zanotowanego przez całą branżę, w której miał miejsce spadek o 3,9%
rok do
roku. Łączna sprzedaż skonsolidowana w pierwszym kwartale wyniosła 1,7
miliarda
USD i stanowiła 21% światowej sprzedaży firmy. Firma Lenovo osiągnęła w
tym
regionie dwucyfrowy udział w rynku wynoszący 11%, zyskując w ciągu roku
4,4
punktu. Wśród najważniejszych akcentów tego kwartału należy wymienić
pierwszą
pozycję w Japonii z 25,4-procentowym udziałem w rynku. Do tego
osiągnięcia
przyczyniła się udana integracja spółki joint venture z NEC, która
zaczyna
dopiero drugi rok działalności. Ponadto firma Lenovo zanotowała
najwyższy w
historii, 17-procentowy udział w rynku indyjskim oraz ponad
pięciokrotnie
szybsze tempo wzrostu niż cała branża PC w tym kraju. Natomiast w
Brazylii
tempo wzrostu dostaw komputerów PC Lenovo było ponad 20-krotnie szybsze
niż w
całej brazylijskiej branży.

 

 

Jeśli
chodzi o region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, w pierwszym
kwartale
roku finansowego firma Lenovo odnotowała imponujący wzrost liczby
dostarczonych
komputerów PC, wynoszący 62,3% rok do roku. Był on ponad sześciokrotnie
większy
niż 9,1-procentowy wskaźnik osiągnięty przez całą branżę w tym
regionie. W
pierwszym kwartale sprzedaż skonsolidowana zwiększyła się rok do roku o
62%
do
kwoty 1,6 miliarda USD i stanowiła 20%
światowej sprzedaży firmy. Mimo trudności gospodarczych występujących w
kilku
krajach Europy udział Lenovo w tym rynku wzrósł o 2,9 punktu rok do
roku.
Poprawa pozycji Lenovo w Europie Zachodniej była m.in. wynikiem udanej
integracji przejętej firmy Medion. W Rosji dostawy komputerów PC Lenovo
podwoiły się rok do roku.

 

W Ameryce
Północnej
w pierwszym kwartale
roku finansowego łączna sprzedaż skonsolidowana osiągnęła wartość 1,2
miliarda
USD, co oznacza wzrost o 7% rok do roku i stanowi 15% światowej
sprzedaży
firmy. Na rynku, który rok do roku zanotował 10-procentowy spadek,
dostawy
komputerów PC Lenovo zwiększyły się w pierwszym kwartale o 8,6%, do
czego
równomiernie przyczyniły się wyniki sprzedaży w segmentach biznesowym i
konsumenckim. Osiągając rekordowy ośmioprocentowy udział w rynku USA,
firma
Lenovo odzyskała czwartą pozycję w tym regionie.

 

PRZEGLĄD
PRODUKTÓW 

Notebooki Lenovo
ponownie stanowiły najbardziej znaczącą pozycję w
światowej sprzedaży firmy, generując 54% łącznych przychodów ze
sprzedaży.
Sprzedaż skonsolidowana notebooków Lenovo na całym świecie wzrosła w
pierwszym
kwartale roku finansowego o 23% rok do roku, osiągając łącznie 4,3
miliarda
USD. W kwartale tym dostawy notebooków Lenovo na świecie zwiększyły się
o 27%
rok do roku, dzięki czemu firma umocniła swoją pozycję o 3,2 punktu i
osiągnęła
rekordowy 15,4-procentowy udział w rynku notebooków. W całej branży
sprzedaż
notebooków rok do roku praktycznie nie uległa zmianie. W pierwszym
kwartale firma
Lenovo poinformowała o wprowadzeniu na całym świecie swoich ultrabooków

modeli IdeaPad U310 i U410, którym towarzyszy nowa globalna kampania
reklamowa
„Book of Do”. Nowe ultrabooki Lenovo łączą najlepsze cechy i funkcje
tradycyjnych notebooków — dużą moc obliczeniową, pojemną pamięć masową
i bogaty
dźwięk — z atrakcyjnym wzornictwem i kluczowymi atutami tabletów,
takimi jak
szybkie uruchamianie, natychmiastowe wznawianie pracy i cały dzień
działania na
baterii.

 

Sprzedaż
skonsolidowana komputerów stacjonarnych Lenovo na
świecie wzrosła w pierwszym kwartale roku finansowego o 26% rok do
roku,
osiągając kwotę 2,5 miliarda USD i stanowiąc 32% łącznych przychodów
firmy ze
sprzedaży. W pierwszym kwartale dostawy komputerów stacjonarnych
zrealizowane
przez firmę na całym świecie zwiększyły się o 21% rok do roku, podczas
gdy w
całej światowej branży odnotowano 4-procentowy spadek. W rezultacie
firma
Lenovo po dodaniu 3 punktów rok do roku uzyskała rekordowo wysoki,
14,4-procentowy udział w rynku. W pierwszym kwartale firma Lenovo
przedstawiła
swój nowy „cienki” komputer stacjonarny ThinkCentre M92p. Jest to
pierwszy na
rynku komputer stacjonarny o objętości jednego litra i szerokości
równej
średnicy piłeczki golfowej (34,5 mm). ThinkCentre M92p charakteryzuje
się
wyjątkowo małymi rozmiarami, dzięki czemu można go ustawić w niemal
dowolnym
miejscu przy zachowaniu najwyższej wydajności. Tam, gdzie ilość miejsca
jest
ograniczona, klienci są szczególnie zainteresowani możliwościami
„cienkich”
komputerów stacjonarnych.

 

Grupa Mobile Internet Digital Home (MIDH) firmy
Lenovo, która zakończyła pierwszy pełny rok działalności, w pierwszym
kwartale
roku finansowego odnotowała wzrost sprzedaży o 173% rok do roku do
kwoty 587
milionów USD, co stanowiło 7% łącznych przychodów firmy ze sprzedaży.
Dostawy
smartfonów Lenovo zwiększyły się rok do roku 44-krotnie, przyczyniając
się do
pierwszego w historii dwucyfrowego udziału firmy w rynku smartfonów,
który
wyniósł 11,2%. Dzięki lepszym wynikom sprzedaży smartfonów firma Lenovo
zwiększyła swój udział w ogólnym rynku telefonów komórkowych o 5,1% rok
do
roku, kończąc kwartał z rekordowo wysokim, 9,8-procentowym udziałem w
rynku
chińskim. Obecnie Lenovo jest drugim pod względem wielkości dostawcą
telefonów
komórkowych w Chinach. W pierwszym kwartale roku finansowego firma
Lenovo
przedstawiła swój najnowszy tablet IdeaTab S2109, który dzięki takim
funkcjom
jak obsługa dźwięku przestrzennego SRS szczególnie dobrze nadaje się do
rozrywki. Ponadto w Chinach firma zapowiedziała swój pierwszy
inteligentny
telewizor — 55-calowy K91 Smart TV — który posiada certyfikat firmy
Google i
jest wyposażony w system operacyjny Android 4.0.

 

 

*Według
danych firmy IDC za II
kw. 2012 r.

**
Porównania regionów
geograficznych rok do roku opracowane na podstawie wcześniejszych
danych
dotyczących Chin, grupy rynków dojrzałych i grupy rynków wschodzących

 

źródło: Lenovo

Kan