Grupa Lenovo poinformowała 9 lutego o wynikach za trzeci kwartał roku finansowego, który zakończył się 31 grudnia 2011 r. Grupa uzyskała w nim rekordowy poziom sprzedaży kwartalnej, przychodów przed opodatkowaniem i udziału w rynku. Jest to też 11 kwartał z rzędu, w którym firma Lenovo wyprzedza pod względem wzrostu całą branżę. Już dziewiąty kwartał z rzędu firma rozwija się szybciej niż którykolwiek z czterech największych producentów komputerów PC. Sukces ten wynika z nieustającej koncentracji firmy na zrównoważonym wzroście we wszystkich regionach geograficznych, segmentach klientów i liniach produktowych. W ciągu trzeciego kwartału firma Lenovo odnotowała swój największy w historii udział w rynku światowym — na poziomie 14,0%* oraz także największy w historii udział w rynku chińskim: 35,3%. Stanowi to wzrost o odpowiednio 3,7 i 3,1 punktu procentowego rok do roku.

W trzecim kwartale roku finansowego przychody Lenovo przed opodatkowaniem wzrosły o 59% w ujęciu rok do roku do rekordowego poziomu 192 milionów USD.

Zysk brutto firmy za trzeci kwartał zwiększył się o 47% w ujęciu rok do roku i sięgnął 954 milionów USD z marżą brutto na poziomie 11,4%. Zysk operacyjny za trzeci kwartał wyniósł 193 miliony USD, a zysk przypadający na akcjonariuszy wzrósł o 54% w ujęciu rok do roku do poziomu 153 milionów USD.

Dzięki zdecydowanej realizacji strategii „Ochrony i ataku” firma Lenovo uzyskała rekordowe wyniki sprzedaży w trzecim kwartale roku finansowego: 8,4 miliarda USD, co stanowi wzrost o 44% w ujęciu rok do roku. Branża PC na całym świecie miała problemy z utrzymaniem poziomu sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem. Tymczasem firma Lenovo odnotowała imponujący wzrost — aż 37%, prześcigając branżę na rynku chińskim oraz rynkach wschodzących i dojrzałych.

Podstawowy zysk na akcję w trzecim kwartale roku finansowego wyniósł 1,50 centa USA, czyli 11,67 centa hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 31 grudnia 2011 r. wyniosły łącznie 3,9 miliarda USD.

W zeszłym miesiącu firma Lenovo uczestniczyła w pokazie Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, na którym zorganizowała sensacyjną konferencję prasową, by zaprezentować po raz pierwszy światowej publiczności takie innowacje, jak hybrydowy tablet/ultrabook IdeaPad Yoga, najbardziej płaski na świecie 27-calowy komputer stacjonarny all-in-one IdeaCentre A720, inteligentny telewizor K91 oraz własną wizję „chmury osobistej”. Prezentacja produktów Lenovo przyciągała przez całą dobę uwagę mediów, partnerów biznesowych i klientów, a firma zebrała aż 23 nagrody branżowe.

PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY

  • Udział Lenovo w rynku chińskim wzrósł w trzecim kwartale roku finansowego o 3,1 punktu procentowego do rekordowego dla Lenovo poziomu: 35,3%. Na tym największym na świecie rynku PC firma Lenovo powiększyła dystans dzielący ją od głównych konkurentów i wyprzedziła pod względem wzrostu cały rynek, szczególnie w rozwijających się miastach oraz na obszarach wiejskich. Firma Lenovo w trzecim kwartale roku finansowego wypracowała w Chinach sprzedaż skonsolidowaną na poziomie 3,5 mld USD, co oznacza wzrost o 30% rok do roku i stanowi 42% światowej sprzedaży firmy. Dostawy komputerów PC Lenovo w Chinach zwiększyły się w tym kwartale o 28% rok do roku, co oznacza wzrost niemal dwukrotnie szybszy niż w całej branży PC w Chinach, której dostawy zwiększyły się o 17%.
  • Na rynkach wschodzących skonsolidowana sprzedaż Lenovo wyniosła w trzecim kwartale roku finansowego łącznie 1,3 miliarda USD, co stanowi wzrost o 13% rok do roku i 15% sprzedaży firmy w skali światowej. Dostawy Lenovo w regionie zwiększyły się w trzecim kwartale o 23% w ujęciu rok do roku, czyli ponad pięciokrotnie w porównaniu z ogólnym wzrostem branży, który wyniósł zaledwie 4%. Udział Lenovo w rynku tego regionu wzrósł o 1,2 punktu procentowego w ujęciu rok do roku do poziomu 7,8%. Wyniki Lenovo w Indiach utrzymują się nadal na solidnym poziomie: dostawy komputerów PC wzrosły w trzecim kwartale o 28%, a rekordowy udział w rynku wyniósł 13,7%. Wzrost firmy w Ameryce Łacińskiej nadal imponuje: dostawy komputerów PC w tym regionie wzrosły o 54%. W Rosji dostawy komputerów PC Lenovo wzrosły o 23% rok do roku.
  • Sprzedaż skonsolidowana na rynkach dojrzałych wyniosła 3,6 miliarda USD, co stanowi wzrost o 81% w ujęciu rok do roku. Lenovo zawdzięcza ten wynik głównie sukcesom wypracowanym w Japonii i Niemczech dzięki zawiązaniu spółki joint venture z firmą NEC oraz przejęciu firmy Medion. W efekcie rynki dojrzałe złożyły się na 43% światowej sprzedaży firmy w trzecim kwartale roku finansowego. Zwiększony popyt na biznesowe komputery PC w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej przyczynił się w trzecim kwartale do aż 67-procentowego wzrostu dostaw Lenovo na rynkach dojrzałych w ujęciu rok do roku, podczas gdy branża ogółem odnotowała na tych rynkach spadek na poziomie 8%. Firma Lenovo zyskała w trzecim kwartale 4,2 punktu procentowego i odnotowała rekordowy udział w rynku — 9,4%, szybko zbliżając się do poziomu dwucyfrowego. W Ameryce Północnej dostawy komputerów PC Lenovo wzrosły o 40%, a jest to rynek, na którym odnotowano ogólny spadek o 7%.

PRZEGLĄD PRODUKTÓW

  • Sprzedaż skonsolidowana notebooków Lenovo na całym świecie wzrosła w trzecim kwartale o 30% rok do roku, osiągając łącznie 4,5 miliarda USD. Notebooki Lenovo ponownie stanowiły najbardziej znaczącą pozycję w światowej sprzedaży firmy, generując 53% łącznych przychodów ze sprzedaży. W trzecim kwartale dostawy notebooków Lenovo zwiększyły się o 41% rok do roku, podczas gdy w całej branży wskaźnik ten wyniósł zaledwie 3%.
  • Dostawy komputerów stacjonarnych firmy Lenovo w trzecim kwartale roku finansowego wzrosły o 32% rok do roku, podczas gdy cała branża odnotowała 3-procentowy spadek. Lenovo jest obecnie dostawcą numer 1 konsumenckich komputerów stacjonarnych na świecie oraz trzecim największym dostawcą biznesowych komputerów stacjonarnych. Skonsolidowana sprzedaż komputerów stacjonarnych Lenovo na świecie w trzecim kwartale wyniosła 2,8 miliarda USD, co stanowi wzrost o 39% w ujęciu rok do roku oraz 33% łącznych przychodów Lenovo ze sprzedaży.
  • Dział Lenovo MIDH (Mobile Internet/Digital Home) odnotował w trzecim kwartale roku finansowego sprzedaż skonsolidowaną w wysokości 565 milionów USD. Sukces rynkowy smartfonów A60 i P70 przyczynił się do zwiększenia dostaw tych urządzeń Lenovo w trzecim kwartale w Chinach o 20% w ujęciu rok do roku. Wzrost sprzedaży telefonów Lenovo z kategorii „feature phone” wyniósł 26,2%, podczas gdy na rynku ogółem odnotowano spadek na poziomie 12%. Pomyślnie rozwijają się nadal dostawy tabletów — w ujęciu jednostkowym zwiększyły się one ponad dwukrotnie w porównaniu z poprzednim kwartałem. Według najnowszych szacunków rynkowych Lenovo jest dostawcą tabletów numer 2 na rynku chińskim. W ostatnim kwartale firma Lenovo zapowiedziała wprowadzenie do oferty kilku nowych produktów z segmentu internetowych urządzeń mobilnych i cyfrowych urządzeń domowych (MIDH), w tym smartfonu S2, tabletu LIdeaTab S2 i inteligentnego telewizora K91, a także przedstawiła własną wizję „chmury osobistej”.

źródło: Lenovo

Kan