Huawei po raz drugi już patronował kategorii ,,Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu” w konkursie Bizneswoman Roku organizowanym przez fundację Sukcesu Pisanego Szminką. W tym roku statuetka trafiła w ręce Beaty Jarosz i Joanny Pruszyńskiej-Witkowskiej – założycielek platformy Future Collars. Wyróżnienie otrzymała Magdalena Biernat, Dyrektorka i Członkini Zarządu Fundacji Centrum Cyfrowe.

Stworzony przez Olgę Kozierowską konkurs Bizneswoman Roku od 2008 roku promuje przedsiębiorczość kobiet. W ramach jedenastu kategorii jury pod przewodnictwem dr Ireny Eris nagradza właścicielki firm, twórczynie startupów i liderki, które osiągają wybitne sukcesy w biznesie i stają się inspiracją dla innych.

 

Ogromnie cieszy mnie fakt, że mimo trudnej i niepewnej sytuacji gospodarczej w ostatnich dwóch latach wpłynęło ponad 1300 nominacji – o niemal ⅓ więcej, niż w poprzedniej edycji. To pokazuje, że nie tylko konkurs Bizneswoman Roku staje się coraz bardziej znany, ale też, że polskie przedsiębiorczynie coraz chętniej i głośniej chcą mówić o swoich sukcesach i aktywnie zwiększać rozpoznawalność swoich biznesów – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku i prezeska Fundacji Sukces Pisany Szminką.

 

Statuetkę w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu, której patronuje Huawei, wręczył Radosław Kędzia, wiceprezes Huawei w Europie Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich, członek konkursowego Jury. W tym roku nagrodę zdobyły założycielki platformy edukacyjnej Future Collars – Beata Jarosz i Joanna Pruszyńska-Witkowska.

Ich rozwiązanie oferuje nowatorski model nauki, z którego skorzystało już ponad 10 000 osób. Ta e-learningowa platforma dostarcza między innymi kursy programowania, UX, czy Data Science. Osoby chcące postawić swój pierwszy krok w profesjonalnym świecie IT znajdą tam wszystkie potrzebne źródła wiedzy oraz wsparcie doświadczonych mentorów, a także darmowy test predyspozycji, dzięki któremu łatwiej będzie im znaleźć swoje miejsce w branży. Twórczynie Future Collars są także autorkami wyjątkowej kampanii społecznej Woman Update, która pomaga przełamywać stereotypy płci, tym samym dając kobietom odwagę do nabycia nowych kompetencji i rozpoczęcia pracy w branży IT.

Wyróżnienie w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu otrzymała Magdalena Biernat, Dyrektorka i Członkini Zarządu Fundacji Centrum Cyfrowe troszczącej się o społeczny wymiar transformacji cyfrowej i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu m.in. wśród nauczycieli i bibliotekarzy. Jednym z działań Fundacji jest autorski program SpołEd, rozwijający kompetencje cyfrowe, z którego skorzystało ponad 3000 osób. W czasie pandemii współtworzyła także chatbota “Edzia” – nowoczesne narzędzie wspierające nauczycieli w początkach edukacji zdalnej.

Dostęp do świata cyfrowego stale się poprawia, Huawei nadal dostrzega jednak ogromne pole do rozwoju w tym obszarze, wciąż widać bowiem znaczące wykluczenie niektórych grup.

 

Jak wskazuje raport Huawei i ALL DIGITAL, 37% pracowników w Europie brakuje podstawowych umiejętności do poruszania się w cyfrowym świecie. Biorąc więc pod uwagę, że jedynie niecałe 15% polskich przedsiębiorstw oferuje w tym zakresie szkolenia, widać, że przed nami jest jeszcze długa droga do zlikwidowania cyfrowego wykluczenia. Dlatego też inicjatywy takie jak Future Collars są nam teraz wyjątkowo potrzebne – podkreśla Radosław Kędzia, wiceprezes Huawei w Europie Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich.

 

Z tego powodu, Huawei wspólnie z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką stworzył w 2021 roku nową kategorię konkursową, w której nagradzane są najlepsze projekty kobiece na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu w dostępie do nowych technologii oraz służące wzmacnianiu kompetencji cyfrowych.

W ubiegłorocznej edycji konkursu nagroda w tej kategorii została wręczona Aleksandrze Gościniak, web designerce i developerce w ImagoSpot, a także twórczyni bloga Jestem Interaktywna, która uczy kobiety, jak tworzyć własne strony www i rozwijać swój biznes w sieci. Wyróżnienie przypadło Magdalenie Janczewskiej, prezesce Fundacja Pro Cultura, realizującej działania na rzecz osób z różnych grup społecznych – uczniów, nauczycieli, seniorów czy osób z niepełnosprawnościami, którzy szczególnie są zagrożeni wykluczeniem cyfrowym.

Patronat nad jedną z kategorii tego prestiżowego konkursu biznesowego to jedno z wielu działań, które Huawei podejmuje na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet w świecie cyfrowym. Wśród różnorakich aktywności można wymienić tu chociażby jeden z filarów flagowego programu edukacyjnego Huawei Seeds For The Future – European Leadership Academy, który promuje młode liderki w obszarze nowych technologii

Ruszyły już zapisy do letniej edycji programu. Celem inicjatywy jest zwiększanie roli i obecności kobiet w branży technologicznej oraz walka z nierównościami płciowymi w dostępie do cyfrowego świata. W programie partycypuje 27 kobiet z krajów Unii Europejskiej, a w tym roku takżez Bałkanów Zachodnich i Ukrainy. W ciągu tygodnia uczestniczki będą miały okazję wziąć udział w warsztatach, wykładach i debatach ze światowej klasy ekspertami ze świata cyfrowych technologii. Tegoroczna letnia edycja odbędzie się w dniach 17 – 22 lipca w Pradze. Zapisy na stronie Summer School | European Leadership Academy trwają do 31 maja 2022 r. Program jest całkowicie bezpłatny, każda studentka otrzymuje stypendium w pełni pokrywające udział w szkole.