Istotą programu Cyfrowa Szkoła jest wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne – urządzenia elektroniczne zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Jak pokazują badania przeprowadzone przez wydawnictwo edukacyjne Klett i Uniwersytet Łódzki, nauczyciele najczęściej korzystają podczas lekcji z notebooków (74 proc. ankietowanych), jednak nie wszystkie placówki są w nie wyposażone (72,1 proc.). Szkoły samodzielnie zgłaszają się do programu i wybierają sprzęt, który je interesuje.

Jednym z priorytetów pilotażowego programu Cyfrowa Szkoła jest odpowiednie przygotowanie uczniów do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informatycznym. Powinno odbywać się to dwutorowo – poprzez samodzielne korzystanie przez nich z urządzeń w szkołach oraz przez zwiększenie liczby wykorzystywanych przez nauczycieli multimedialnych pomocy naukowych. Program ma ułatwić szkołom pozyskanie laptopów, rzutników multimedialnych, tablic interaktywnych i innych urządzeń, które uatrakcyjnią i ułatwią naukę. W pilotażowej edycji programu, która trwa od kwietnia 2012 do sierpnia 2013 weźmie udział 380 szkół podstawowych z całej Polski.

Z badania Diagnoza Społeczna 2011 wynika, że w Polsce ponad 80% dzieci w wieku 7-14 lat korzysta z Internetu kilka razy w tygodniu, a co czwarte dziecko w wieku 4-6 lat loguje się do sieci przynajmniej raz w tygodniu. Badania potwierdzają również, że dla najmłodszych komputer i Internet są znacznie bardziej interesującym źródłem zdobywania wiedzy i zabawy niż telewizja. To kolejny argument, który powinien skłonić nauczycieli i wychowawców do częstszego korzystania z multimediów podczas prowadzonych przez ciebie lekcji.

Jak pokazują badania wydawnictwa Klett polskie szkoły są wyposażone w sprzęt komputerowy: ponad 92 proc. posiada desktopy, 72,1 proc. laptopy, 88,4 proc. rzutniki multimedialne, a 64,4 proc tablice interaktywne. Głównym problemem jest stan posiadanego sprzętu, który w wielu przypadkach jest mocno przestarzały. Z pewnością wpływa to na poziom wykorzystywania przez pedagogów urządzeń szkolnych – tylko 40 proc. badanych nauczycieli przyznało, że robi to często. Program Cyfrowa Szkoła jest doskonałą okazją do uzupełnienia braków w dostępności nowoczesnych pomocy naukowych w szkołach i wymiany przestarzałych urządzeń na nowsze, sprawniejsze i bardziej funkcjonalne modele.

Ówczesna szkoła musi nadążyć za technologią, która jest już codziennością. Uczniowie mają stały kontakt z komputerami i Internetem i to szkoła powinna nauczyć ich jak wykorzystać je do ciekawego zdobywania wiedzy, samodzielnego wyszukiwania informacji i kreatywnego myślenia,/i>” – mówi Szymon Winciorek, Business Development Manager w ASUS Polska. „ASUS w swojej ofercie posiada bardzo dobre urządzenia zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Stawiamy nacisk na funkcjonalność i niezawodność naszych produktów. Chcemy je jak najlepiej dopasować do grupy docelowej” – dodaje Winciorek.

Szkoły powinny zastanowić się jakich urządzeń potrzebują zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Warto skorzystać z rad ekspertów. Zdaniem Szymona Winciorka z ASUSa „Laptop dla nauczyciela powinien być wszechstronnym urządzeniem. Szkoły powinny zwracać uwagę na cenę, jednak nie mogą popadać w skrajności kupując najtańsze dostępne urządzenia, których funkcjonalności są ograniczone. Nauczyciel powinien zostać wyposażony w multimedialny notebook nadający się do profesjonalnych zadań. Ważne, aby posiadał opcje podłączenia go do urządzeń zewnętrznych (odpowiednie złącza: VGA, USB, HDMI lub DisplayPort). Dzięki temu będzie kompatybilny z większością przydatnych podczas lekcji urządzeń (rzutnik, tablica interaktywna, drukarka). Komputer dla ucznia nie musi być aż tak wydajny. Komfortową pracę zapewni u matryca większa niż 12 cali. Bardzo przydatne będą narzędzia multimedialne, takie jak zintegrowana kamera czy mikrofon”.

Ogromny potencjał dydaktyczny mają również tablety. Niestety, wykorzystanie multimedialnych tabliczek w szkołach to jeszcze pieśń przyszłości – badania pokazują, że na wyposażeniu ma je jedynie 2,6 proc. polskich szkół, a korzysta z nich zaledwie 0,9 proc. nauczycieli. Można pokusić się jednak o stwierdzenie, że tablety sprawdzą się jako pomoc dydaktyczna nawet dla młodszych dzieci, np. przedszkolaków. Ich głównym atutem jest prosta, intuicyjna obsługa, którą błyskawicznie pojmą nasze pociechy.

Szkoła powinna kształcić i uczyć dzieci przydatnych w życiu umiejętności. Warto, aby robiła to w ciekawy i nowoczesny sposób. Powinniśmy być świadomi, że nasze pociechy mogą zyskać bardzo wiele na cyfryzacji szkół.

źródlo: ASUS

Kan