Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach. Pod tym względem polscy internauci przodują w międzynarodowych rankingach. Reklamy blokowane są wraz z co drugą odsłoną strony – wynika z raportu OnAudience. Adblocki uważane są za poważne zagrożenie dla branży reklamowej, jednak ich rosnąca popularność wynika ze zbyt inwazyjnych i masowo stosowanych reklam. Wydawcy powinni więc postawić na treści dopasowane do odbiorców, co dzięki rozwojowi narzędzi do analizy danych staje się coraz łatwiejsze.
– W Polsce 42 proc. wszystkich wyświetlanych reklam w internecie jest blokowanych. To nas stawia na pierwszym miejscu w całym rankingu, który został przeprowadzony przez OnAudience.com. Na kolejnych miejscach znalazły się Norwegia i Wielka Brytania, które schodzą poniżej 40 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Sawa, chief commercial officer w Cloud Technologies, firmie specjalizującej się w big data marketingu i personalizacji reklamy internetowej.
W Polsce reklamę blokuje 38 proc., czyli ok. 7 mln internautów. Na całym świecie blokujących jest ponad 200 mln. Tylko popularna aplikacja Adblock Plus ma ok. 100 mln aktywnych użytkowników. Jak podkreśla Sawa, reklamodawcy po części są sami sobie winni. Z przytaczanych przez Cloud Technologies wyliczeń comScore wynika, że w ciągu miesiąca statystycznemu internaucie wyświetla się ponad 1,7 tys. masowych banerów reklamowych w przeglądarce.
Taka sytuacja nie jest korzystna ani dla internautów, ani wydawców, ani reklamodawców.
– Wydawcy, którzy de facto czerpią swoje największe przychody z reklam, mają problem. Użytkownicy, którzy odwiedzają ich serwisy w nadziei na jakościowe treści, nie płacą za te treści, ponieważ nie oglądają reklam. Wydawcy z kolei mają mniejsze przychody, więc mają mniejsze budżety na to, żeby te jakościowe treści tworzyć – wyjaśnia Maciej Sawa. – W Stanach Zjednoczonych odsetek użytkowników, którzy używają wtyczek blokujących reklamy, jest o połowę mniejszy, więc wydawcy mają więcej przychodów i mogą sobie łatwiej radzić z tworzeniem jakościowych treści.
Jakie są główne powody instalowania adblocków?
W badaniu domu mediowego OMD masowe banery zostały przez Polaków uznane za najbardziej irytującą formę reklamy, wyprzedzając m.in. automatycznie uruchamiane wideo. Eksperci podkreślają, że kliknięcia w takie banery są zwykle przypadkowe. Taka reklama nie jest więc tylko nieskuteczna, ale nawet odstraszająca potencjalnych klientów.
– Utrata potencjalnych przychodów wydawców szacowana jest na ok. 27 mld dol., więc samo zagrożenie dla branży reklamowej jest bardzo istotne. Ponad 65 proc. członków Association of Online Publishers, czyli organizacji zrzeszającej wydawców w Wielkiej Brytanii, stwierdziło, że to jest największe zagrożenie dla branży reklamowej w przyszłości. Trzeba więc dokładnie się temu zjawisku przyglądać – podkreśla Maciej Sawa.
W miejsce utraconych przychodów z reklam część wydawców decyduje się na wprowadzenie opłat za treści, na czym z kolei cierpią internauci.
Zdaniem eksperta Cloud Technologies reklamodawcy i wydawcy powinni wziąć pod uwagę to, że internauta zwykle szuka w sieci konkretnych produktów i usług i do jego potrzeb dostosować treści reklamowe. Trzeba też pamiętać o płci internauty, jego wieku, miejscu zamieszkania czy zainteresowaniach.
– Rekomendujemy, żeby wydawcy sięgali po lepsze narzędzia do optymalizacji reklam, żeby treści były lepiej dopasowane i mniej nachalne – mówi Sawa. – Ostatecznie chodzi jednak o to, by reklama była skuteczna i zwiększała ruch w internecie. Idąc tym tropem, doszliśmy do stworzenia technologii UnBlock, która pozwala wydawcom mierzyć i monetyzować tego typu powierzchnie, które są blokowane przez użytkowników.
UnBlock potrafi wykryć i unieszkodliwić wtyczki blokujące reklamy w przeglądarkach. W ten sposób umożliwi wyświetlenie wcześniej zablokowanej reklamy. Firma chce jednak promować reklamy nieinwazyjne, spersonalizowane do potrzeb konkretnego internauty.
Polscy internauci masowo blokują reklamy w Sieci. UnBlock przywróci je przeglądarce
Personalizacja reklam jest możliwa dzięki wykorzystaniu big data, czyli danych na temat zachowań i zainteresowań anonimowych użytkowników sieci. Eksperci Cloud Technologies oceniają, że do 2020 roku na statystycznego internautę przypadać będzie ponad 5 GB cyfrowych informacji, które będzie można wykorzystywać, aby lepiej dopasować reklamę do jego potrzeb. Dalszy rozwój narzędzi służących do analizy danych spowoduje, że reklama masowa będzie stopniowo znikać z internetu.
źródło: Agencja Informacyjna Newseria
Kan
Jak widać od nowego roku znowu zaczął pojawiać się temat blokowania reklam . Jest to najwyraźniej element PR-wej akcji mającej na celu przygotowanie odbiorców treści do powszechnego blokowania stron zabezpieczonych adblokami . Mimo chyba powszechnej zgodności co do naruszania przez reklamodawców komfortu użytkownikom internetu a często wręcz UNIEMOŻLIWIANIA im korzystania z podstawowych treści na stronach, usiłuje się ZASUGEROWAĆ czy też wmówić tym użytkownikom , że postępują źle . Jak wiemy , kłamstwo powtarzane po wielekroć staje się namiastką prawdy . Lekarstwem nie może być blokowanie stron zabezpieczonych adblockami czy też blokowanie samych adblocków ! Skoro pozbawia się nas możliwości „obrony” przed upierdliwymi reklamodawcami poprzez stosowanie adblocków , to zacznijmy żądać ochrony prawnej przed ich nachalnością . Niestety, bez ustawowego ograniczenia bezkarności reklamodawców nie da się rozwiązać tego problemu . I do tego powinien wzywać portal telekomunikacyjny a zajmować si kryptoreklamą .
Errata :
Ostatnie zdanie powinno brzmieć : I do tego powinien wzywać portal telekomunikacyjny a NIE zajmować się kryptoreklamą .
Właśnie,właśnie NACHALNOŚĆ REKLAM! ale o tym cicho sza…. Jestem zarejestrowanym użytkownikiem na „optyczne”, gdzie na samym początku wyjaśniono mi,że portal w jakiejś mierze utrzymuje się z reklam i poproszono o wyłączenie adbloka. Hm, wiecie jak to jest?! ale włączyć przecież też zawsze można 🙂
Powiem tak,że reklamy są tak podane,że nie wku…/rzają nie zasłaniają,nie wyskakują nagle na cały ekran, są na marginesach treści i to nie wszędzie,nieraz na środku ale takie nie za duże, po prostu nie przeszkadzają. Za to na portalach info: O. lub W. bez adbloka nie podchodź!
Mam uczulenie na nachalne reklamy i wyskakujące okienka, jeśli ich blokowanie nie działa, albo właściciel strony blokuje treści na swojej stronie, żądając ode mnie usunięcia blokady, to rezygnuje z odwiedzania takich stron – obejdzie się. Nie mam nic przeciw reklamom w internecie, niech tylko będą jakoś racjonalnie umieszczane i prezentowane, i tylko tyle. Na stronach gdzie nie ma „miliona” wyskakujących okienek po prostu wyłączam blokowanie reklam – robię to po prostu z szacunku dla właściciela i administratora takiej strony, który też musi zarabiać – ale dba też o to by wchodzący na jego stronę nie czuł się jak ściana z miejscem do naklejania plakatów wyborczych tuż przed wyborami. Wszystko – zacznijcie rozsądnie umieszczać reklamy, mniej ludzi zacznie je blokować. Tyle.
[quote]UnBlock potrafi wykryć i unieszkodliwić wtyczki blokujące reklamy w przeglądarkach.[/quote]
Znowu reklama Cloud Technologies i ich niezawodnego UnBlocka którego 'patentują’ już od maja 2016. Ja obstawiam ze po prostu on nie działa i dlatego tak długo czekamy na pokazanie choćby dema jego możliwości. Ciekawe ilu wydawców przez ten czas namówili na ich niezawodny system reklamowy. Chciałbym zobaczyć ich miny jak po kliku godzinach od jego wprowadzenia reklamy będą blokowane przez uBlock Origin XD
[quote]Firma chce jednak promować reklamy nieinwazyjne, spersonalizowane do potrzeb konkretnego internauty.[/quote]
A przestrzega nagłówek HTTP DNT? Umożliwia wypisanie się opt-out ze zbierania danych i personalizowania reklam? Nie każdy sobie życzy mieć spersonalizowane reklamy oraz po zakupie szukanej rzeczy żeby mu się przez miesiąc ona wyświetlała w reklamach.
Pewnie będzie to działać jak cloudflare czyli odblokuj skrypty w przeglądarce to zobaczysz treść. Jak odblokujesz to wykryją wtyczki blokujące reklamy.