Brak świadomości klientów na temat zagrożeń, które mogą doprowadzić do kradzieży ich oszczędności lub wyłudzeń, a także szybko zmieniające się schematy nadużyć – to podstawowe problemy instytucji finansowych w zakresie bezpieczeństwa.

Taki wniosek można wyciągnąć z cyklicznego raportu „Nadużycia w sektorze finansowym. Edycja 2023”, opracowanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz EY Polska.

 

– Realizowane od 2009 r. badanie daje możliwość poznania skali nadużyć w różnych segmentach rynku finansowego, a tam samym pozwala ocenić efektywność działań podejmowanych przez instytucje finansowe w celu ograniczenia ryzyka fraudów – podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

– Rozwój technologiczny wpływa na zmianę schematów nadużyć, z którymi mierzą się instytucje finansowe. Dzięki badaniu możemy obserwować, które narzędzia z obszaru bezpieczeństwa branża postrzega jako najbardziej przydatne, a także dowiedzieć się jakie inne nowoczesne instrumenty i rozwiązania mogłyby okazać się pomocne w skuteczniejszym zwalczaniu nadużyć – mówi Mariusz Witalis, partner EY, kierujący Działem Zarządzania Ryzykiem Nadużyć, lider praktyki w Europie Centralnej i Środkowowschodniej.

 

Raport ZPF i EY. Najważniejsze wyzwania dla sektora finansowego

Aż dwie trzecie ankietowanych w badaniu ekspertów z instytucji finansowych ocenia, że największym wyzwaniem w obszarze nadużyć jest obecnie brak świadomości klientów na temat zagrożeń, na które mogą się natknąć, korzystając z usług np. banków czy firm pożyczkowych. Ponad połowa respondentów wskazuje też na szybko zmieniające się schematy nadużyć.

 

– Te dane pokazują, że oszuści nie ustają w opracowywaniu nowych metod kradzieży środków z kont klientów bądź danych, które później mogą posłużyć do wyłudzenia kredytów lub pożyczek. Wykorzystują przy tym niewystarczającą wiedzę klientów o tym, jak uchronić się przed atakami – mówi Marcin Czugan.

 

Instytucje finansowe zwracają uwagę, że wśród najczęściej spotykanych prób oszustw można wymienić właśnie cyberataki oraz ściśle powiązane z nimi wyłudzenia, nadużycia z wykorzystaniem skradzionych kart kredytowych i nieautoryzowane transakcje na rachunkach klientów.

Na wzrost intensywności tego typu zagrożeń w 2023 r. wskazało 40 proc. ankietowanych firm. Analizując odpowiedzi uzyskane w podziale na sektory, szczególną uwagę zwracają wskazania przedstawicieli banków, wśród których 53 proc. ocenia, że intensywność występowania oszustw finansowych wzrosła.

 

– Wzrost intensywności nadużyć w bankach wydaje się być związany w głównej mierze z oszustwami
w kanale online, który respondenci wskazują jako kanał dystrybucji najbardziej podatny na oszustwa – zauważa Mariusz Witalis.

 

wykresy 3840x2560 01.jpg.rendition.1800.1200

Czy sektor finansowy jest przygotowany do walki z nadużyciami?

Uczestnicy badania ZPF i EY zostali zapytani o to, czy reprezentowane przez nich instytucje są dobrze przygotowane do walki z nadużyciami finansowymi. Zdecydowana większość ocenia, że firmy są raczej dobrze (62 proc.) lub zdecydowanie dobrze (26 proc.) przygotowane na ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Wyniki te są zbliżone do tych z 2022 r.

Jednocześnie jednak badanie pokazuje, że zmienia się ocena dotycząca poziomu wydatków ponoszonych przez branżę finansową na walkę z nadużyciami. 32 proc. (wobec 14 proc. w 2022 r.) respondentów uważa, że wydatki w tym zakresie są zbyt niskie. Zmniejszył się odsetek osób, według których są one na odpowiednim poziomie.

 

wykresy 3840x2560 02.jpg.rendition.1800.1200

 

– Wyniki te mogą wskazywać na dostrzeganie potrzeby zwiększenia inwestycji w przeciwdziałanie wyłudzeniom i nadużyciom w kanałach online – uważa Mariusz Witalis.

 

Według ankietowanych zmniejszeniu problemu nadużyć na rynku finansowym sprzyjałyby również m.in.: szerszy dostęp do państwowych baz danych oraz rozwój mechanizmów wymiany informacji pomiędzy instytucjami finansowymi.