Zaledwie 16% czuje się częścią firmy. Oczekują większej elastyczności od swoich przełożonych

Pracownicy branży IT to jedna z najlepiej opłacanych grup zawodowych w Polsce, ale wynagrodzenie nie jest kluczowym czynnikiem, dla którego decydują się pozostać w firmach – wynika z raportu JLL i Just Join IT „Code-Life Balance”. Aż 86% osób pracujących w IT chce mieć możliwość elastycznej pracy, a 3 na 4 oczekują od pracodawcy stworzenia odpowiednich warunków do budowania relacji ze współpracownikami.

W Polsce brakuje szacunkowo od kilkudziesięciu do powyżej stu tysięcy specjalistów IT. Firmy mierzą się nie tylko z wyzwaniami związanymi z ich rekrutacją, ale także utrzymaniem. Głównym obszarem, w którym konkurują ze sobą pracodawcy jest wynagrodzenie oraz benefity. Jak jednak wynika z raportu „Code-Life Balance” o potrzebach pracowników IT, po stronie biznesu jest jeszcze sporo pracy do wykonania w zakresie budowania środowiska sprzyjającego dobrostanowi pracowników.

 

Aż 30% specjalistów IT ocenia nisko swój dobrostan

Jak wynika z raportu JLL i Just Join IT, tylko 4% ankietowanych oceniło swój dobrostan fizyczny, mentalny i społeczny jako doskonały, a 7% jako bardzo dobry. Blisko 30% ocenia go nisko lub bardzo nisko, a 34% nie utrzymuje równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Jedynie 16% badanych osób stwierdziło, że zdecydowanie czuje się częścią firmy. Co więcej, 40% uważa, że ich pracodawca nie odpowiada na różnorodne i indywidualne potrzeby pracowników.

 

image processing20231017 2059705 bw6jsd

 

Podstawowe kwestie, jakie wpływają na dobrostan specjalistów IT to elastyczność godzin pracy oraz wspólne wyjścia pracowników poza pracą i tym samym, budowanie poczucia przynależności. Według badanych najlepsze zespoły to takie prowadzone przez liderów z holistycznym podejściem do pracy.

Jak wynika z raportu najbardziej oczekiwanym benefitem – poza większą elastycznością – jest ergonomicznie zaprojektowane biuro. Dla 34% badanych ważna jest także możliwość pracy na niepełny etat. Wysoko na liście oczekiwań jest także dostęp do opieki psychologicznej oraz dostępność miejsc przeznaczonych do aktywności fizycznej.

 

image processing20231017 2072576 6ppfar

 

Lokalizacja biura ma znaczenie dla 61% badanych

Okazuje się, że pracownicy branży IT nie mają wspólnej wizji jak ma wyglądać wymarzone biuro – 22% wskazuje na biurowiec w centrum, drugie tyle na park biurowy a’la kampus, 16% na kompleks biurowo-mieszkalno-usługowy, a 15% na kameralny biurowiec. Najmniej osób chce pracować w przestrzeniach coworkingowych. To, co łączy ich wszystkich, to dostępność biura. Jego lokalizacja jest ważna dla łącznie 61% respondentów.

 

Już od kilku lat obserwujemy wzmożone zainteresowanie firm lokowaniem swojej siedziby w szerokim centrum Warszawy. Takie działania mają związek z chęcią zapewnienia pracownikom najdogodniejszej z możliwych lokalizacji i są częścią strategii konkurowania o najlepszych pracowników. – Mateusz Polkowski, Head of Research & Consultancy Poland & CEE, JLL

 

Dla 35% badanych bycie w biurze oznacza także poczucie większej przynależności do firmy. Aż 3/4 ankietowanych ceni sobie relacje z zespołem oraz możliwość nieformalnych rozmów z kolegami przy posiłku.

 

Elastyczność kluczem do sukcesu

Z raportu „Code-Life Balance” wynika, że na zdrową równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym pracowników sektora IT, bardzo duży wpływ ma tryb pracy. W pełni zdalnie pracuje 36% pracowników sektora IT, a kolejne 13% rzadziej niż raz w miesiącu odwiedza biura. Co trzecia osoba pracuje hybrydowo, minimum jeden dzień w tygodniu z biura.

 

image processing20231017 2059705 4n9ms7

 

Wypalenie zawodowe w branży IT jest problemem, na który pracodawcy zaczęli zwracać uwagę dopiero od niedawna. Pierwszy raport badający to zjawisko, stworzyliśmy w Just Join IT z platformą Twój Psycholog w 2022 r. Wynikało z niego, że 70% pracowników IT zauważa u siebie symptomy wypalenia. Dane z raportu Code-Life Balance potwierdzają, że po stronie firm wciąż jest dużo do zrobienia. Po pierwsze musi się dokonać świadomościowa zmiana. Pracodawcy, którzy zaczynają dojrzewać do tego, żeby rozliczać pracowników IT zadaniowo, a nie na podstawie przesiedzianych przy biurku godzin, zyskują lojalność zespołów. Pierwsze testy nielimitowanego urlopu w zachodnich firmach także pokazały, że ludzie masowo nie zaczęli wybierać więcej dni wolnych niż im wcześniej przysługiwało. Podstawą work-life balance i zadowolonego pracownika w IT jest stworzenie mu przestrzeni do swobodnego działania i zaufanie, co daje duży komfort psychiczny. Nie musząc pracować codziennie z tego samego miejsca oraz w takim samym zakresie godzinowym, pracownicy IT zyskują swobodę, która pozwala lepiej dbać o wellbeing swój i bliskich. – Katarzyna Dzwonek, Senior Product Manager w Just Join IT