Jesteś tutaj:-, Inne, Internet, Newsy, Opinie ekspertów, Oprogramowanie, Praca, Raporty i prezentacje, Rynek-Autonomiczne samochody, wirtualna rzeczywistość na zakupach – w czym pomoże nam sieć 5G?

Autonomiczne samochody, wirtualna rzeczywistość na zakupach – w czym pomoże nam sieć 5G?

Sieć 5G wprowadzana jest w coraz większej liczbie krajów na całym świecie, a pod koniec 2021 roku dostępna była u 196 różnych operatorów. Po jej pełnym wdrożeniu urządzenia zgodne z nowym standardem mogą działać nawet 20 razy szybciej niż w dominującej dzisiaj sieci 4G. Jednak większa prędkość transmisji danych nie jest jedyną zmianą, którą przyniesie nowa technologia.

Standard 5G stanie się w ciągu najbliższych 5 lat dominującą techniką łączności bezprzewodowej. Jest to pierwsze w komunikacji mobilnej rozwiązanie korzystające z usług chmurowych, dzięki czemu obsługa sieci jest bardziej elastyczna i wydajna. Ponadto, 5G używane jest do wspierania m.in. funkcjonowania pojazdów autonomicznych, prowadzenia zdalnych operacji chirurgicznych, a także obsługi rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality, AR) i wirtualnej (Virtual Reality, VR). Sieć 5G stanie się motorem transformacji cyfrowej w wielu branżach – podkreślają specjaliści Vertiv.

 

Nowe możliwości dla konsumentów

Największą zmianą, którą niesie nowy standard sieci komórkowej, jest większa prędkość transmisji danych, co przekłada się na sprawniejsze działanie internetu. 56% konsumentów biorących udział w opracowanym przez 451 Research badaniu Voice of the Connected User Landscape wskazało, że główną motywacją do korzystania z sieci 5G jest dla nich możliwość szybszego pobierania treści. Blisko połowa (45%) określała ciągłość łączności mobilnej w ruchu (on-the-move network connectivity) jako priorytet używania 5G, zaś nieco ponad 40% podkreśliła możliwość zastąpienia domowej sieci internetowej standardem piątej generacji.

Większa prędkość przesyłu danych niesie ze sobą poprawę jakości odtwarzanych w trybie online materiałów wideo. Standard 5G umożliwia oglądanie filmów nawet w jakości 8K. 26% badanych wskazało stabilniejsze strumieniowanie materiałów multimedialnych jako motywację do korzystania z 5G na swoim smartfonie, a 23% uznało za nią wyższą rozdzielczość wideo. Z kolei co piąty respondent podkreślał rolę nowego standardu telefonii mobilnej w umożliwianiu równoczesnego korzystania z sieci wielu osobom.

Sieć 5G może pomóc także w codziennych czynnościach, np. w zakupach. Prawie 10% ankietowanych zwróciło uwagę na możliwość otrzymywania kuponów rabatowych oraz informacji o promocjach na podstawie udostępnianej lokalizacji abonenta jako motywację do sięgnięcia po 5G. Z kolei 5% badanych stwierdziło, że korzystałoby z sieci w celu dokonywania zakupów produktów przedstawianych w wideo, zaś kolejne 5% deklaruje chęć używania rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistości w sklepach. Najmniej respondentów wskazuje na nowe możliwości związane z grami jako motywację do korzystania z 5G.

 

Dla jakich przedsiębiorstw?

 

– Sieci od 1G do 4G, jako poprzedniczki 5G, powstały z myślą o indywidualnych konsumentach i ich potrzebie dostępu do szybszego i płynniej działającego połączenia internetowego. Piąta generacja na pierwszym miejscu stawia przedsiębiorców i łączność pomiędzy różnymi urządzeniami (Machine-to-Machine, M2M), ułatwiając funkcjonowanie firmom o szerokim zasięgu geograficznym. 5G ma także pomóc w zapewnieniu ciągłości działania aplikacji i systemów kluczowych dla przedsiębiorstw – wskazuje Piotr Wójcik, Head of Key Account Management na Polskę i kraje bałtyckie w firmie Vertiv..

 

Firma badawcza 451 Research przeprowadziła sondaż wśród decydentów z różnych przedsiębiorstw, który wykazał, jakie usługi związane z 5G przewidują oni wdrożyć w swoich firmach. Dla blisko połowy (47%) przedsiębiorców najważniejszą zaletą sieci 5G jest możliwość bezprzewodowego dostępu do systemów wszystkich placówek firmy, często fizycznie od siebie oddalonych. 44% badanych przewiduje skorzystanie z nowego standardu w celu wprowadzania narzędzi z kategorii internetu rzeczy (IoT), a 43% wyraża chęć implementacji 5G do obsługi sieciowych usług chmurowych.

42% respondentów przewiduje wdrożenie sieci piątej generacji do handlu wysokich częstotliwości (technika inwestowania polegająca na zawieraniu transakcji giełdowych przy wykorzystaniu algorytmów) oraz do robotyki przemysłowej. 37% deklaruje chęć implementacji 5G do usług konsumenckich, takich jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość oraz gry.

Piąta generacja technologii mobilnej to nie tylko szybsze i bardziej stabilne połączenie internetowe. To także możliwości rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, pojazdy autonomiczne i bardziej zaawansowane operacje chirurgiczne. W najbliższych latach 5G stanie się motorem napędzającym zmiany cyfrowe. Przynajmniej do czasu pojawienia się 6G.



Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.