Znoszenie obostrzeń, które obowiązywały przez ostatnie dwa lata oraz zbliżający się sezon wakacyjny sprawiają, że coraz częściej decydujemy się na mniejsze i większe podróże – często wybierając do tego celu transport publiczny. W związku z tym rodzi się wyzwanie – w jaki sposób najlepiej zapewnić bezpieczeństwo podróżującym, zarówno w pojazdach, jak i w ich najbliższym otoczeniu? Z pomocą mogą przyjść różnorodne technologie z zakresu dozoru wizyjnego.

Już w samym 2021 roku, Warszawski Transport Publiczny odnotował wzrost o 11,4% w ilości podróżujących pasażerów w porównaniu do roku 2020, w którym obostrzenia związane z COVID-19 były najsurowsze. W Poznaniu natomiast Zarząd Transportu Miejskiego odnotowuje coraz większe liczby pasażerów powracających do komunikacji miejskiej – w kwietniu 2022 poznańskimi tramwajami i autobusami podróżowało niemal 17 milionów pasażerów. Rok wcześniej, tego samego miesiąca, licznik zatrzymał się na niemal 11 milionach podróżujących. Ponadto z ciekawą inicjatywą wyszły także Niemcy – w roku 2022, na okres wakacyjny wprowadzono specjalny, miesięczny bilet na komunikację miejską i regionalną, którego cena wynosi jedynie 9 euro. Z oferty mogą skorzystać zarówno obywatele Niemiec, jak i zagraniczni turyści, powracający do regularnego podróżowania.

Spoglądając na powyższe dane można wysnuć jeden wniosek – coraz częściej wykorzystujemy transport publiczny, podróżując w miastach, jak i między nimi. Co więcej, zbliżające się wakacje to czas sprzyjający podróżom krajowym i zagranicznym. Obsługa zwiększonej liczby pasażerów wiąże się z zapewnieniem podróżnym jak najwyższych standardów bezpieczeństwa, nie tylko w trakcie samej podróży, ale także podczas oczekiwania na pojazd, np. na przystankach autobusowych i tramwajowych oraz peronach kolejowych.

 

Bezpieczeństwo wewnątrz pojazdów

Kamery pokładowe zamontowane wewnątrz autobusów, tramwajów czy pociągów są niezbędne do zapewnienia odpowiedniej ochrony pasażerom i pracownikom transportu miejskiego przed nadużyciami i zachowaniami przestępczymi, takimi jak kradzieże. Jednakże już sama obecność kamery może działać jako czynnik odstraszający i skutecznie zniechęcający do podjęcia niedozwolonych działań. W przypadku, gdy jednak do incydentu dojdzie, kierowcy w prosty sposób mogą zaalarmować operatorów kamer i odpowiednie służby za pomocą transmisji strumieniowej, uruchamianej poprzez zintegrowany z kamerami przycisk alarmowy. Technologie wykrywania dźwięku mogą również wyzwolić automatyczne alarmy w odpowiedzi na określone dźwięki, takie jak podniesione i agresywne głosy.

 

Ochrona z zewnątrz

Oprócz kamer pokładowych ważną rolę odgrywają także zewnętrzne kamery i czujniki umieszczone bezpośrednio na pojeździe. Mogą one zwiększyć świadomość sytuacyjną kierowców, wpływając korzystnie na bezpieczeństwo i jakość świadczonych usług. Ich niewątpliwą zaletą jest dostarczenie obrazu z „martwego pola” – dzięki czemu kierowca może otrzymać informację czy w miejscu z ograniczoną widocznością nie znajduje się żaden pojazd lub rowerzysta.

 

„Dzięki kamerom zewnętrznym wyposażonym w systemy natychmiastowego informowania, kierowca może także otrzymać specjalny komunikat na temat ilości osób oczekujących na transport lub zbliżających się do przystanku. Jest to kluczowe w przypadku, gdy pasażer spieszy się, aby dotrzeć na czas, i może niespodziewanie wbiec na miejsca potencjalnie niebezpieczne np. na tory tramwajowe” – mówi Konrad Badowski z Axis Communications.

 

Inteligentne oświetlenie i wykrywanie incydentów

Dobrze oświetlone miejsca dają obywatelom poczucie bezpieczeństwa, dlatego też istotne jest, aby zapewnić, że często odwiedzane miejsca w godzinach nocnych, np. perony i przystanki, były właściwie oświetlone. Dzięki czujnikom i sensorom można wykryć zbliżającą się osobę, a następnie przekazać zebrane dane do systemu, który automatycznie włączy oświetlenie w danym miejscu. Takie rozwiązanie także skutecznie zniechęca do podjęcia zachowań przestępczych – jasne miejsce to także lepsza widoczność, a zamontowane w pobliżu kamery nie miałyby wątpliwości, kto popełnił wykroczenie.

 

Komunikacja interkomowa 

Wystąpienie incydentu lub wypadku w miejscu, gdzie znajdują się podróżni, wiąże się z zapewnieniem dostępu do odpowiedniego systemu bezpośredniego powiadamiania o zdarzeniu. W tej roli mogą sprawdzić się interkomy, zamontowane na przystankach komunikacyjnych. Dzięki nim pomoc może zostać wezwana niemal natychmiastowo.

 

„Technologia interkomowa może zostać wykorzystana także przy tworzeniu specjalnych słupów bezpieczeństwa, instalowanych w kluczowych punktach komunikacyjnych. Oprócz umożliwienia obywatelom wezwania pomocy, takie rozwiązanie – wyposażone w kamery monitoringu, wykrywacze hałasu, oświetlenie i głośniki – pozwala również operatorom na weryfikację incydentu i bezpośrednie zwracanie się do osób znajdujących się na miejscu zdarzenia. Na przykład odgłos tłuczonego szkła na parkingach, przystankach czy peronach może automatycznie uruchamiać oświetlenie, a jednocześnie powiadamiać operatorów o zdarzeniu w celu weryfikacji i przekazania ostrzeżeń osobom znajdującym się na miejscu” – dodaje Konrad Badowski z Axis Communications.