Zapewnienie dostępności produktów i usług dla wszystkich, w tym dla klientów z niepełnosprawnościami, to poważne wzywanie dla biznesu. Obecnie to kwestia dobrych standardów, tylko w niektórych obszarach regulowana prawnie. Europejski Akt o Dostępności zmienia ten stan rzeczy – dostępność staje się obowiązkiem. Aby pomóc przedsiębiorstwom dostosować się do nowych wymogów prawnych powstało Business Accessibility Forum (BAF).

Business Accessibility Forum (BAF) to inicjatywa partnerska Fundacji Widzialni, Allegro, Microsoft Polska, Orange Polska i Santander Bank Polska. To koalicja organizacji, które chcą razem działać na rzecz dostępności biznesu i zapraszają inne firmy do współpracy. To miejsce dyskusji i wymiany doświadczeń oraz inspiracji.

 

Europejski Akt o Dostępności

Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA) nakłada na wszystkie kraje członkowskie UE obowiązek opracowania i przyjęcia nowych przepisów dotyczących dostępności towarów i usług podmiotów komercyjnych. Rozszerza on obowiązki dostosowania produktów i usług do standardów dostępności na wiele obszarów biznesowych, takich jak: bankowość, transport, telekomunikacja, handel elektroniczny, usługi audiowizualne, e-książki, łączność alarmowa, system nadzoru rynku i obszar cyfrowy.

EAA to to pierwsza tak kompleksowa i horyzontalna regulacja o dostępności w prawie UE. Ma ona przyczynić się do poprawy właściwego funkcjonowania rynku poprzez usuwanie barier dla swobodnego przepływu dostępnych produktów i usług, które wynikają z niespójnego dotychczas w UE podejścia do dostępności.

Dyrektywa wpisuje się również w krajowy program „Dostępność Plus”, stanowiąc jego uzupełnienie w wymiarze rynkowym. Wspiera także realizację postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.

 

dostepnosc 750x371

 

Business Accessibility Forum

Celem BAF jest współpraca, wymiana doświadczeń i wzajemna inspiracja w wypracowywaniu i promowaniu najlepszych standardów dotyczących dostępu do usług i produktów dla osób z rożnymi potrzebami. Chcemy jak najlepiej przełożyć nowe wymogi prawne na praktykę biznesową – z korzyścią dla klientów, dla firm i dla społeczeństwa. Zależy nam na tym, aby zwiększanie dostępności usług i produktów stało się dla firm szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej, dotarcie do nowych klientów czy zwiększenie standardu oferowanych usług czy produktów.

Aktualnie BAF pracuje nad narzędziem BAFORUM do badania dostępności w organizacji. Jest to ankieta, zawierająca pytania dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Ambicją BAF jest, aby było to odpowiednie narzędzie dla każdej organizacji zainteresowanej wdrożeniem dostępności i przygotowaniem się do wdrożenia EAA.