W ubiegłym roku Orange Światłowód zyskał 220 tysięcy użytkowników, a tylko w ostatnich trzech miesiącach rekordowe 65 tysięcy. Przybywa klientów pakietów konwergentnych oraz usług mobilnych. Wzrost w usługach ICT jest potwierdzeniem mocnych kompetencji Grupy w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań dla biznesu. Orange Polska osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe: przychody wzrosły o 3,6% w porównaniu z rokiem 2020, a rentowność operacyjna EBITDAaL o niemal 6% rok do roku. Firma podtrzymuje wszystkie cele przedstawione w strategii .Grow do roku 2024. Zarząd rekomenduje wypłatę w 2022 dywidendy w wysokości 0,25 zł na akcję, co potwierdza powrót firmy na ścieżkę wzrostu i solidne perspektywy na przyszłość.

 

– Miniony rok był dla Orange Polska bardzo udany. Kontynuujemy wzrostowy trend, a jednocześnie zmieniamy się jako firma, coraz mocniej stawiając na cyfrowe i zrównoważone rozwiązania. W 2021 r. po raz pierwszy przekroczyliśmy próg 1 mld zł przychodów z usług ICT dla biznesu. Niezmiennie jesteśmy największym operatorem światłowodowym w kraju i wiodącym dostawcą usług dla domu. Aby lepiej czerpać wartość z wielomiliardowych inwestycji, które prowadzimy, szerzej otwieramy się na współpracę hurtową. Jesteśmy o krok bliżej realizacji ambitnych planów, jakie postawiliśmy sobie w nowej strategii – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – W naszą strategię i logikę biznesową wpisana jest odpowiedzialność, m.in. w zakresie wyzwań klimatycznych. W ubiegłym roku kolejny raz obniżyliśmy emisje CO2, po raz pierwszy dzięki energii ze źródeł odnawialnych, podpisaliśmy też kolejną umowę na dostawę zielonej energii. Tym samym zabezpieczyliśmy z odnawialnych źródeł 30% naszego zapotrzebowania na energię– dodał.

 

Najważniejsze wyniki komercyjne – wszystkie kluczowe usługi zyskują nowych klientów

W zasięgu usług światłowodowych Orange Polska jest już niemal 6 milionów domów i mieszkań. Na koniec roku z Orange Światłowodu korzystało już 945 tysięcy klientów, czyli aż 30% więcej niż rok wcześniej. Według raportu Speedtest.pl, opartego na pomiarach użytkowników, Światłowód Orange był w 2021 roku najszybszą tego typu usługą na rynku. Rośnie też liczba użytkowników usług światłowodowych innych operatorów, działających  na sieci Orange. W ten sposób liczba użytkowników korzystających ze światłowodowego internetu dzięki Orange przekroczyła już milion.

Flagowa oferta konwergentna Orange Love zyskała w 2021 niemal 70 tysięcy indywidualnych użytkowników, a na koniec roku ich liczba była o 5% wyższa niż rok wcześniej. Tylko w 4 kwartale, w sezonie przedświątecznym, przybyło 21 tysięcy klientów, co jest najlepszym kwartalnym wynikiem w ubiegłym roku.

Stabilnie rośnie liczba klientów abonamentowych głosowych usług mobilnych. W 2021 roku przybyło ich 329 tysięcy, a łącznie na koniec roku było ich o 4% więcej niż rok wcześniej. Według danych UKE, w ubiegłym roku klienci przenoszący numer w sieciach mobilnych najczęściej przechodzili do Orange.

Wszystkie kluczowe oferty przynoszą także wyższy przychód na jednego użytkownika (ARPO): klienci wybierają wyższe prędkości światłowodowego internetu, dokupują kolejne usługi, np., telewizję w pakietach Orange Love. W usługach mobilnych wzrost ARPO to zasługa ofert „więcej za więcej” i powrotu klientów do podróży międzynarodowych, a co za tym idzie – korzystania z roamingu.

 

Kluczowe wskaźniki finansowe  – wyższa dynamika wzrostu przychodów i EBITDAaL

Przychody Orange Polska w 2021 roku wzrosły o 3,6% w porównaniu do roku poprzedniego. Do wyniku za ubiegły rok przyczyniły się przychody ze wszystkich kluczowych usług operatora, a także dalszy wzrost w segmencie biznesowych usług IT i integratorskich. Wzrost przychodów z konwergencji, usług wyłącznie mobilnych oraz wyłącznie internetu przyspieszył do 6,7%. Przychody z samej konwergencji, która jest filarem usług dla domu, wzrosły aż o 15%.

W ubiegłym roku wyższe były także przychody ze sprzedaży sprzętu, po spowodowanym pandemią wyhamowaniu popytu w roku 2020, w 2021 roku wzrosły o 9% rok do roku. Przychody z usług ICT, które są kluczowym elementem nowej strategii, w ubiegłym roku przekroczyły 1 mld złotych i wzrosły rok do roku o 18%.

W samym czwartym kwartale przychody Orange Polska wzrosły o blisko 3% rok do roku. W drugim półroczu widoczny był już niekorzystny wpływ obniżek stawek za zakańczanie połączeń w sieciach mobilnych i stacjonarnych (MTR, FTR).

EBITDAaL wzrosła w 2021 roku o niemal 6%, a w samym czwartym kwartale o ponad 8% rok do roku. To efekt przede wszystkim bardzo dobrych przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych oraz ICT, a także kontynuowania działań transformacyjnych.

Zysk netto mocno wzrósł jednorazowo za sprawą sprzedaży 50% udziałów w spółce Światłowód Inwestycje i wyniósł niemal 1,7 mld złotych. Natomiast bez tego zdarzenia wyniósł 272 milionów złotych, w porównaniu do 46 milionów złotych w roku 2020.

 

Digitalizacja i odpowiedzialność – na drodze do realizacji strategicznych celów .Grow

Prócz wymiernych osiągnięć i dobrych wyników w kluczowych liniach biznesowych, firma poczyniła też postępy w pozostałych filarach nowej strategii, związanych z cyfryzacją oraz odpowiedzialnym podejściem do prowadzenia biznesu. Cyfrowe kanały odpowiadają już za 16% sprzedaży (na koniec roku 2020 było to 14%), a wykorzystanie aplikacji Mój Orange wśród klientów wzrosło z 20% na koniec 2020 roku do 36% na koniec 2021.

W ubiegłym roku Orange obniżył emisje CO2 o kolejne 9%, po raz pierwszy stało się to przy udziale energii ze źródeł odnawialnych – czyli farm wiatrowych, które na potrzeby Orange Polska produkują energię od połowy ubiegłego roku i zapewniają około 10% rocznego zapotrzebowania. Nowa umowa PPA na dostawę zielonej energii, podpisana pod koniec 2021 roku, będzie od 2024 roku zapewniać kolejne 20% potrzebnej firmie energii. Łącznie to już połowa celu strategicznego, który zakłada, że w 2025 roku przynajmniej 60% energii potrzebnej firmie będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych.

Firma kontynuuje też działania przeciwdziałające wykluczeniu społeczno – cyfrowemu.  W programach edukacji cyfrowej realizowanych przez Fundację Orange w szkołach wzięło w ubiegłym roku udział ponad 6 800 dzieci. Z kolei liczba nauczycieli uczestniczących w programie Lekcja:Enter sięgnęła 40 tysięcy. To oznacza, że ponad połowa z docelowych 75 000 pedagogów korzysta już z bezpłatnych szkoleń, materiałów czy scenariuszy zajęć, wypracowanych w ramach projektu.

 

Przewidywania na rok 2022

Priorytety Orange Polska na najbliższy rok to kontynuacja działań we wszystkich filarach nowej strategii: konwergencja i światłowód pozostają siłą napędową w dziedzinie usług dla domu, a ICT w usługach dla biznesu. Inwestycje skupią się na budowie sieci 5G – po przeprowadzeniu i sfinalizowaniu procedury przydziału pasma 3,6 GHz, na które oczekuje cały rynek. 5G stworzy nowe perspektywy rozwoju, szczególnie rozwiązań dla firm. Operator będzie podejmować kolejne działania związane z cyfryzacją procesów biznesowych, a także poszukiwać kolejnych możliwości zapewnienia dostaw zielonej energii na potrzeby swojej działalności.

Rok 2022 przyniesie także wyzwania wynikające z otoczenia gospodarczego – m.in. związane z rosnącą inflacją oraz cenami energii. Firma spodziewa się, że te czynniki spowolnią dynamikę wzrostu rentowności operacyjnej. Zarząd Orange Polska przewiduje, że EBITDAaL utrzyma się na poziomie 2021 roku, lub odnotuje niski, jednocyfrowy wzrost.  Firma oczekuje również, że na przychody niekorzystnie wpłyną decyzje regulacyjne w postaci obniżek stawek zakańczania połączeń.

Wyniki i osiągnięcia pierwszego roku realizacji nowej strategii .Grow są mocnym fundamentem dla osiągniecia wszystkich przedstawionych w niej długoterminowych celów i ambicji.

Pełny raport z wynikami Orange Polska za rok 2021 znajduje się na orange-ir.pl