Jesteś tutaj:-, Opinie ekspertów, Praca, Raporty i prezentacje, Rynek-Small talk w taksówce, czyli o czym rozmawiamy z nieznajomymi?

Small talk w taksówce, czyli o czym rozmawiamy z nieznajomymi?

O koronawirusie rozmawiamy częściej niż o pogodzie – wykazało badanie wśród kierowców platformy FREE NOW dotyczące rozmów z pasażerami w taksówce1 . W krótkiej rozmowie z nieznajomą osobą, z jaką mamy do czynienia w taxi, 3 na 10 Polaków zwierza się kierowcom o swoich sprawach prywatnych, a 15% – sercowych. Kierowcy FREE NOW przyznają też, że pasażerowie są najbardziej rozmowni w drodze na imprezę albo jadąc na dworzec lub lotnisko.

Kto inny zna mieszkańców miast tak dobrze, jak kierowca taksówki, który ma okazję spotykać dziennie nawet kilkanaście nieznajomych osób? Okazuje się, że Polacy chętnie podejmują rozmowę z obcą osobą podczas przejazdu – co drugi kierowca taxi przyznaje, że to pasażer najczęściej ją inicjuje. Tematyka tych rozmów czasami bywa złożona, nawet mimo krótkiego czasu spędzonego na tylnym siedzeniu taksówki, a to, czy pasażerowie są rozmowni, zależne jest zwykle od celu ich przejazdu.

O częste tematy rozmów, ich częstotliwość i spostrzeżenia na temat mieszkańców polskich miast zapytano kierowców taxi w badaniu FREE NOW. Czego jeszcze możemy się z niego dowiedzieć na swój temat?

 

Częściej rozmawiamy na tematy uniwersalne

Kierowcy FREE NOW poproszeni o wskazanie najczęstszych tematów do rozmów z pasażerami, aż w 65% przyznali, że dotyczą one koronawirusa. Rozmawiamy o nim częściej niż o pogodzie (53%), która wydawałaby się niegdyś królową nieformalnych konwersacji. Chętnie podejmujemy również tematy związane ze zmianami w mieście oraz pracą i podróżami – co drugi badany kierowca wskazał je jako częste. 4/10 kierowców przyznaje, że najczęściej rozmawia z pasażerami na tematy polityczne. Podczas przejazdu zdarza nam się też narzekać na korki (32%) albo rozmawiać o zdrowiu (29%). Okazuje się też, że w towarzystwie obcej osoby czasami jesteśmy skorzy do dzielenia się na temat swoich prywatnych spraw (32%), a nawet do zwierzeń o związkach (15%).

 

Снимок экрана 2021 08 30 в 17.39.56

 

Im przyjemniejszy cel, tym bardziej jesteśmy rozmowni

W drodze na imprezę, dworzec lub lotnisko i wracając z pracy – w tych sytuacjach pasażerowie są najbardziej rozmowni (te odpowiedzi wskazało kolejno: 62%, 43%, 30% kierowców). Najwyraźniej cel i czas wolny wpływają zatem na to, czy jesteśmy bardziej otwarci. Poranny przejazd do pracy został w tym kontekście wskazany tylko przez 15% kierowców, podobnie jak w celu wizyty lekarskiej. Najmniej chętnie odzywamy się w drodze na spotkanie biznesowe – ta odpowiedź była najrzadziej wybierana, bo tylko przez 9% badanych kierowców FREE NOW.

 

Jesteśmy sympatyczni i kulturalni

Na podstawie spostrzeżeń kierowców taxi wyłania się pozytywny obraz mieszkańców miast. Sympatyczni i kulturalni – te cechy kierowcy wskazują najczęściej na podstawie własnych odczuć z rozmów z nieznajomymi pasażerami (kolejno 65% i 62%). Niemal co drugi określa ich także jako otwartych, pozytywnych i lubiących żartować. Przeciwności tych cech wskazywane są tylko przez co 10 kierowcę. Nieco bardziej podzielone są zdania kierowców, jeśli chodzi o chęć do zwierzeń 1 Badanie wśród 520 kierowców taxi z 7 największych miast w Polsce, współpracujących z platformą FREE NOW, w formie ankiety internetowej, przeprowadzonej w sierpniu 2021 roku. Informacja prasowa 25 sierpnia 2021 r. pasażerów – 32% z nas robi to chętnie, a z drugiej strony co czwarty taksówkarz uważa, że pasażerowie są raczej zamknięci w sobie.

 

Lubimy rozmawiać i zagadywać

Interakcje między kierowcą a pasażerem istotnie nie dotyczą każdego przejazdu – kierowcy FREE NOW wskazali w 77%, że rozmowy z pasażerami odbywają się “czasami”, a tylko 10% twierdzi, że “za każdym razem”. Jednak warto zauważyć, że w co drugim przypadku, to pasażer inicjuje rozmowę z kierowcą, a tylko w 12% – odwrotnie. Kierowcy taxi sami w większości przyznają, że krótkie rozmowy z pasażerami mają na nich pozytywny wpływ – sprawiając, że czas mija szybciej i praca jest przyjemniejsza (obie odpowiedzi uzyskały po 56%), a także poprawiając im humor (47%).

Na przykładzie osobliwej sytuacji jaką jest rozmowa pasażera z kierowcą, badanie FREE NOW pokazało, że zwłaszcza w okresie pandemii, kontakt z drugim człowiekiem to coś, czego potrzebujemy. Nawet jeśli przybiera formę krótkiej nieformalnej rozmowy z nieznajomym na ogólne tematy, które łączą nas wszystkich.



Autor |2021-08-30T18:31:20+02:0030 sierpnia 2021 18:30|Kategorie: Newsy, Opinie ekspertów, Praca, Raporty i prezentacje, Rynek|Tagi: , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.