Firma MasterCard opublikowała „Badanie otwartości Polaków na innowacyjne metody płatności”, zrealizowane we współpracy z domem badawczym Maison & Partners. Wyniki wskazują, że karty płatnicze stały się powszechne i postrzegamy je już jako standard.

Bliska relacja z kartami zbliżeniowymi

Szczególnie polubiliśmy szybkie i proste płatności zbliżeniowe. Już ponad 55% płatności w Polsce zrealizowanych z pomocą kart płatniczych MasterCard to transakcje zbliżeniowe . Blisko połowa (46%) respondentów uznała, że gdyby od jutra nie było możliwości płacenia gotówką, a jedynie kartą zbliżeniową, nadal byłoby to dla nich wygodne. W przypadku tradycyjnych kart stykowych, które wymagają włożenia do terminala, 43% badanych udzieliła podobnej odpowiedzi. Innymi słowy, jesteśmy już tak przyzwyczajeni do kart płatniczych, że uważamy, iż potrafimy radzić sobie bez gotówki.

Zdecydowana większość badanych deklaruje, że posiada co najmniej jedną kartę płatniczą. Spośród „ukartowionych” konsumentów 85% aktywnie korzysta z karty debetowej, 12% z karty kredytowej, a jedynie 4% z karty przedpłaconej (pre-paid). Połowa badanych posługuje się tylko jedną kartą płatniczą. Osoby, które mają więcej niż jedną kartę, podczas zakupów w drugiej kolejności sięgają po kartę kredytową.

Szybko, wygodnie i bezpiecznie

Karty płatnicze dla większości respondentów stały się już codziennością. Prawie połowa badanych deklaruje, że częściej płaci kartą niż gotówką, w porównaniu z niecałą 1/3, która nadal chętniej płaci gotówką.

Z kart płatniczych korzystamy przede wszystkim dlatego, że pozwala to oszczędzić czas. Najważniejszą korzyścią z płacenia kartą, jaką zauważają ankietowani, jest szybkość transakcji – na tę cechę kart, zarówno stykowych, jak i zbliżeniowych, wskazała ok. 1/3 respondentów.

Inną zaletą płatności bezgotówkowych za pomocą karty, na jaką zwracamy uwagę, jest ich bezpieczeństwo. Płacenie tradycyjną kartą stykową za bezpieczne uważa 68% badanych, a płacenie kartą zbliżeniową – 50%. Oznacza to, że korzystanie z „plastikowego pieniądza” uważają oni za bezpieczniejsze niż wypłacanie gotówki z bankomatu (35%).

Badanie otwartości na nowe formy płatności za zakupy zostało przeprowadzone na zlecenie MasterCard przez dom badawczy Maison & Partners, w pierwszym kwartale 2016 r. Zostało ono przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie reprezentatywnej dla populacji internautów w Polsce. W badaniu wzięło udział 1056 respondentów z różnych części Polski. Na podstawie zebranych danych została stworzona segmentacja internautów pod kątem postaw i zachowań w obszarze nowoczesnych technologii i płatności bezgotówkowych.

źródło: MasterCard

Kan