Poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zbadał poziom świadomości użytkowników w sieci, w tym bankowości mobilnej.

Blisko połowa użytkowników bankowości elektronicznej korzysta z tego kanału co najmniej raz w tygodniu, a 13 proc. codziennie – wynika z badania opinii społecznej przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie KNF.

Logując się do panelu bankowego klienci najczęściej korzystają z komputera przenośnego – na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.).

Bankowość elektroniczna w ocenie ankietowanych wydaje się być rozwiązaniem
bezpiecznym. Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zostało ofiarą
cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się – w zależności od
rodzaju ataku – od 1 do 5 proc. Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej
wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony
udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania
komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego.
Jednocześnie 7 proc. badanych nie ma pewności, czy nie próbowano przeprowadzić
cyberataku na ich rachunek bankowy. Ankietowani rzadziej wskazywali na przypadki
udostępnienia danych z karty kredytowej przez telefon lub na niezaufanej stronie internetowej oraz podmiany cyfr numeru rachunku przy próbie jego skopiowania w czasie
wykonywania przelewu płatniczego.
Wyniki badania pokazują jednak, że brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich
wystąpienia, usypiają czujność użytkowników bankowości elektronicznej.

Z badania wynika, że 68 proc. korzystających z tego kanału nie zmienia cyklicznie hasła
dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując
przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod
kątem podejrzanych transakcji. Natomiast nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na
bieżąco programy antywirusowe, które może uchronić komputer przed złośliwym
oprogramowaniem.

Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i
utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle
jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych
postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych
– tłumaczy Andrzej
Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

Obecnie trwa druga odsłona kampanii „Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci”, w której
Urząd KNF przypomina o świadomym korzystaniu z bankowości elektronicznej. Przekaz
zwraca uwagę na przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych m.in. z
udostępnianiem osobom trzecim loginu i hasła, danych wrażliwych z kart płatniczych czy też
uważnym czytaniem korespondencji bankowej. Kampania z udziałem aktora, Jacka Rozenka,
prowadzona jest równolegle w telewizji, radiu i w Internecie.

Więcej informacji o kampanii
dostępnych jest w serwisie KNF: http://www.knf.gov.pl/bezpieczenstwo_w_sieci.htm

źródło: KNF

Kan